Kun halvdelen af min RAM bliver fundet.
Fra : Jakob

Dato : 20-02-04 13:32

Hej!

Min computer er en ældre sag:
- Bundkort: Abit ZM6
- Processor: Pentium Celeron 300A@450mhz
- RAM: 128 mb SD-RAM PC100 Apacer

Jeg fandt ud af at bundkortet understøtter op til 256 mb RAM og
besluttede at købe 128 mb RAM mere. Da PC100 ram var dyrere end
PC133 købte jeg en blok Kingston 128 mb SDRAM PC133, som jo
skulle være bagudkompatibel med mine 100Mhz. Men når jeg starter
maskinen tæller den kun 196 mb RAM op, dvs - halvdelen af min nye
ramklods! Er der nogen der ved hvorfor dette er tilfældet, og
hvordan jeg løser problemet?

--
Hilsen Jakob

Fra : JK

Dato : 20-02-04 13:55

On Fri, 20 Feb 2004 13:32:27 +0100, Jakob <jtonospam@portalen.no>
wrote:

> [...]
>maskinen tæller den kun 196 mb RAM op, dvs - halvdelen af min nye
>ramklods! Er der nogen der ved hvorfor dette er tilfældet, og

Det er fordi ZX og BX chipset (ZX er en spareudgave af BX) kræver low
density ram.

High density ram vil optælle til halvdelen, hvis det overhovedet vil
boote.

Så vidt jeg husker skal low density ram, hvis det er dobbeltsidigt,
have 8 klodser pr. side.

www.qxl.dk er nok det bedste sted at finde noget gammelt ram. Low
density sælges næppe som nyt.

mvh

John

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-04 14:54

Jakob wrote:

> [...]
> maskinen tæller den kun 196 mb RAM op, dvs - halvdelen af min nye
> ramklods! Er der nogen der ved hvorfor dette er tilfældet,

Du har sandsynligvis købt en stang PC133, som er såkaldt "High Density"
eller (fejlagtigt) også kaldet "enkeltsidet".
Humlen er, at den indre "geometri" i de chips der er på den, har dobbelt
så mange rækkker eller kolonner, som BX/ZX-chipset'et kan bruge.
Derfor "ser" Bios og OS kun halvdelen af den RAM, der er på din nye stang.

> og hvordan jeg løser problemet?

Køber et nyere bundkort eller en anden stang RAM, for det bundkort kan
kun bruge halvdelen af den nye stang.
Kig efter "dobbeltsidet" RAM, som nogle af webshops'ene kalder det.
Du kan evt. istedet bestille online direkte hos Crucial's EU-afdeling,
når deres website engang er "åbent" igen:

http://crucial.com/eu/