/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
Nybegynder behøver hjælp med wlan
Fra : Geo


Dato : 20-02-04 10:23

Hej,

Jeg har fået skrabet forskellige dele sammen, så jeg - i princippet -
burde kunne oprette et trådløst netværk derhjemme. Skidtet fungerer
bare ikke i virkeligheden. Er der nogen kloge hoveder, som vil byde
på, hvad der er galt? Jeg skal sige, at jeg er komplet idiot på dette
område, så ingen forklaring er for indlysende og banal til at kunne
være relevant.

Jeg har en helt alm. TDC-bredbåndsforbindelse (512/128). Den
almindelige router har jeg tilsluttet en network switch, hvortil jeg
har trukket dels en alm. kabelforbindelse til min stationære PC, dels
en forbindelse til mit access point. Netværksforbindelsen på den
stationære virker perfekt, så det skulle ikke være switchen, den er
gal med.

Mit access point er et Topcom Skylanracer 500, og i min laptop sidder
et Belkin PCMCIA trådløst netkort. Når jeg starter laptoppen, finder
client-programmet til Belkin-kortet fint det trådløse netværk. Den
registrerer det korrekte MAC-nummer fra access pointet og beskriver
kvaliteten af den trådløse forbindelse.

Problemet er bare, at hvis jeg f.eks. åbner min web browser, har jeg
ikke forbindelse til noget som helst. Og når jeg forsøger at bruge
konfigurationsprogrammet til access pointet, siger det også, at der
ikke kan findes noget access point. I manualen til access pointet
anføres, at dette kan løses ved manualt at indtaste MAC-nummer og
tildele et midlertidigt IP-nr. Det kan jeg imidlertid heller ikke få
til at fungere.

Det fremhæves altid, at man skal sikre, at der er overensstemmelse
mellem netværksnavnet (SSID) på alle "stationer" netværket. Men min
netkorts-client læser jo navnet fra access pointet, så jeg kan ikke
se, hvor i systemet uoverensstemmelsen kan opstå.

Jeg håber meget, at nogen på denne baggrund kan give mig hints og
idéer til at få det op at kører.

På forhånd tak!
Geo

 
 
SonnyBoy (20-02-2004)
Kommentar
Fra : SonnyBoy


Dato : 20-02-04 11:47

On Fri, 20 Feb 2004 10:22:53 +0100, Geo <geo@pq.dk> wrote:

>Mit access point er et Topcom Skylanracer 500, og i min laptop sidder
>et Belkin PCMCIA trådløst netkort. Når jeg starter laptoppen, finder
>client-programmet til Belkin-kortet fint det trådløse netværk. Den
>registrerer det korrekte MAC-nummer fra access pointet og beskriver
>kvaliteten af den trådløse forbindelse.

Ok..

>Problemet er bare, at hvis jeg f.eks. åbner min web browser, har jeg
>ikke forbindelse til noget som helst.

Ikke så godt...

>Og når jeg forsøger at bruge
>konfigurationsprogrammet til access pointet, siger det også, at der
>ikke kan findes noget access point. I manualen til access pointet
>anføres, at dette kan løses ved manualt at indtaste MAC-nummer og
>tildele et midlertidigt IP-nr.

Installer konfigurationsprogrammet på en stationær computer - Herefter
bør du kunne finde dit access point..

Accesspointet bør du opsætte så det henter ip-adresse fra din router.

DHCP serveren i access pointet skal du afbryde - Dermed vil dine
trådløse maskiner også få ip-adresse fra routeren, og så burde
netværket køre uden større problemer.

<mlr>


Lars Kragh (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Lars Kragh


Dato : 20-02-04 11:52

Evt, sætte faste IPadresser på alle computerne. Det hjalp for mig, der har
et lignende netværk.

/kragh

"SonnyBoy" <Sonny@i.live.nowhere> wrote in message
news:1sob30175duoju2l2tijd2vk2ugufms4m2@4ax.com...
> On Fri, 20 Feb 2004 10:22:53 +0100, Geo <geo@pq.dk> wrote:
>
> >Mit access point er et Topcom Skylanracer 500, og i min laptop sidder
> >et Belkin PCMCIA trådløst netkort. Når jeg starter laptoppen, finder
> >client-programmet til Belkin-kortet fint det trådløse netværk. Den
> >registrerer det korrekte MAC-nummer fra access pointet og beskriver
> >kvaliteten af den trådløse forbindelse.
>
> Ok..
>
> >Problemet er bare, at hvis jeg f.eks. åbner min web browser, har jeg
> >ikke forbindelse til noget som helst.
>
> Ikke så godt...
>
> >Og når jeg forsøger at bruge
> >konfigurationsprogrammet til access pointet, siger det også, at der
> >ikke kan findes noget access point. I manualen til access pointet
> >anføres, at dette kan løses ved manualt at indtaste MAC-nummer og
> >tildele et midlertidigt IP-nr.
>
> Installer konfigurationsprogrammet på en stationær computer - Herefter
> bør du kunne finde dit access point..
>
> Accesspointet bør du opsætte så det henter ip-adresse fra din router.
>
> DHCP serveren i access pointet skal du afbryde - Dermed vil dine
> trådløse maskiner også få ip-adresse fra routeren, og så burde
> netværket køre uden større problemer.
>
> <mlr>
>



Geo (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Geo


Dato : 20-02-04 12:06

I første omgang tak for jeres gode forslag. Jeg har bare det helt
generelle problem, at konfigurationsprogrammet til access pointet ikke
åbner for andre funktioner end "søg efter access point", så længe der
ikke er fundet ét. Så det eneste, jeg indtil videre kan gøre i det
program, er at lade det søge efter access pointet samt forsøge den
manuelle tildeling af IP-nr ved hjælp af MAC-nummeret.

- Geo


On Fri, 20 Feb 2004 11:51:32 +0100, "Lars Kragh" <kragster@cs.auc.gay>
wrote:

>Evt, sætte faste IPadresser på alle computerne. Det hjalp for mig, der har
>et lignende netværk.
>
>/kragh
>
>"SonnyBoy" <Sonny@i.live.nowhere> wrote in message
>news:1sob30175duoju2l2tijd2vk2ugufms4m2@4ax.com...
>> On Fri, 20 Feb 2004 10:22:53 +0100, Geo <geo@pq.dk> wrote:
>>
>> >Mit access point er et Topcom Skylanracer 500, og i min laptop sidder
>> >et Belkin PCMCIA trådløst netkort. Når jeg starter laptoppen, finder
>> >client-programmet til Belkin-kortet fint det trådløse netværk. Den
>> >registrerer det korrekte MAC-nummer fra access pointet og beskriver
>> >kvaliteten af den trådløse forbindelse.
>>
>> Ok..
>>
>> >Problemet er bare, at hvis jeg f.eks. åbner min web browser, har jeg
>> >ikke forbindelse til noget som helst.
>>
>> Ikke så godt...
>>
>> >Og når jeg forsøger at bruge
>> >konfigurationsprogrammet til access pointet, siger det også, at der
>> >ikke kan findes noget access point. I manualen til access pointet
>> >anføres, at dette kan løses ved manualt at indtaste MAC-nummer og
>> >tildele et midlertidigt IP-nr.
>>
>> Installer konfigurationsprogrammet på en stationær computer - Herefter
>> bør du kunne finde dit access point..
>>
>> Accesspointet bør du opsætte så det henter ip-adresse fra din router.
>>
>> DHCP serveren i access pointet skal du afbryde - Dermed vil dine
>> trådløse maskiner også få ip-adresse fra routeren, og så burde
>> netværket køre uden større problemer.
>>
>> <mlr>
>>
>


SonnyBoy (20-02-2004)
Kommentar
Fra : SonnyBoy


Dato : 20-02-04 12:36

On Fri, 20 Feb 2004 12:05:32 +0100, Geo <geo@pq.dk> wrote:

>I første omgang tak for jeres gode forslag. Jeg har bare det helt
>generelle problem, at konfigurationsprogrammet til access pointet ikke
>åbner for andre funktioner end "søg efter access point", så længe der
>ikke er fundet ét. Så det eneste, jeg indtil videre kan gøre i det
>program, er at lade det søge efter access pointet samt forsøge den
>manuelle tildeling af IP-nr ved hjælp af MAC-nummeret.

Har samme Topcom access point hjemme - Efter kl 15 skal jeg prøve at
lede ind i konfigurationsprogrammet...

<mlr>


kr (20-02-2004)
Kommentar
Fra : kr


Dato : 20-02-04 12:31

Kører du Windows XP Pro ?
mvh
kr

"Lars Kragh" <kragster@cs.auc.gay> skrev i en meddelelse
news:c14oro$2dq0$1@news.cybercity.dk...
> Evt, sætte faste IPadresser på alle computerne. Det hjalp for mig, der har
> et lignende netværk.
>
> /kragh
>
> "SonnyBoy" <Sonny@i.live.nowhere> wrote in message
> news:1sob30175duoju2l2tijd2vk2ugufms4m2@4ax.com...
> > On Fri, 20 Feb 2004 10:22:53 +0100, Geo <geo@pq.dk> wrote:
> >
> > >Mit access point er et Topcom Skylanracer 500, og i min laptop sidder
> > >et Belkin PCMCIA trådløst netkort. Når jeg starter laptoppen, finder
> > >client-programmet til Belkin-kortet fint det trådløse netværk. Den
> > >registrerer det korrekte MAC-nummer fra access pointet og beskriver
> > >kvaliteten af den trådløse forbindelse.
> >
> > Ok..
> >
> > >Problemet er bare, at hvis jeg f.eks. åbner min web browser, har jeg
> > >ikke forbindelse til noget som helst.
> >
> > Ikke så godt...
> >
> > >Og når jeg forsøger at bruge
> > >konfigurationsprogrammet til access pointet, siger det også, at der
> > >ikke kan findes noget access point. I manualen til access pointet
> > >anføres, at dette kan løses ved manualt at indtaste MAC-nummer og
> > >tildele et midlertidigt IP-nr.
> >
> > Installer konfigurationsprogrammet på en stationær computer - Herefter
> > bør du kunne finde dit access point..
> >
> > Accesspointet bør du opsætte så det henter ip-adresse fra din router.
> >
> > DHCP serveren i access pointet skal du afbryde - Dermed vil dine
> > trådløse maskiner også få ip-adresse fra routeren, og så burde
> > netværket køre uden større problemer.
> >
> > <mlr>
> >
>
>



Geo (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Geo


Dato : 20-02-04 12:34

Nej, Win98SE

On Fri, 20 Feb 2004 12:30:48 +0100, "kr" <kat2@mail.tele.dk> wrote:

>Kører du Windows XP Pro ?
>mvh
>kr
>


Geo (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Geo


Dato : 20-02-04 12:36

Så, nu har jeg fundet ud af at køre konfigurationsprogrammet på den
stationære PC. Men jeg kan stadig ikke få hul igennem på laptoppen.
Hvis jeg fx ændrer navnet på netværket, registrerer netkortets client
på laptoppen det også. Men konfig.programmet kan stadig ikke finde
access pointet fra laptoppen.

- Geo

On Fri, 20 Feb 2004 11:46:34 +0100, SonnyBoy <Sonny@i.live.nowhere>
wrote:

>On Fri, 20 Feb 2004 10:22:53 +0100, Geo <geo@pq.dk> wrote:

>
>Installer konfigurationsprogrammet på en stationær computer - Herefter
>bør du kunne finde dit access point..
>
>Accesspointet bør du opsætte så det henter ip-adresse fra din router.
>
>DHCP serveren i access pointet skal du afbryde - Dermed vil dine
>trådløse maskiner også få ip-adresse fra routeren, og så burde
>netværket køre uden større problemer.
>
><mlr>


SonnyBoy (20-02-2004)
Kommentar
Fra : SonnyBoy


Dato : 20-02-04 12:41

On Fri, 20 Feb 2004 12:36:19 +0100, Geo <geo@pq.dk> wrote:

>Så, nu har jeg fundet ud af at køre konfigurationsprogrammet på den
>stationære PC. Men jeg kan stadig ikke få hul igennem på laptoppen.
>Hvis jeg fx ændrer navnet på netværket, registrerer netkortets client
>på laptoppen det også. Men konfig.programmet kan stadig ikke finde
>access pointet fra laptoppen.

Ok, du kan altså 'se' accesspointet fra den stationære ?!.

Prøv lige at køre IPCONFIG /ALL på en kommandolinie, både på den
stationære og laptop'en.

Maskinerne skal sæ'følig ha ip-adresse i samme segment, samme
standardgateway (= din bredbåndsrouter) samt samme DNS-servere..

<mlr>


Michael Jensen (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Michael Jensen


Dato : 20-02-04 12:23

>
> Jeg har en helt alm. TDC-bredbåndsforbindelse (512/128). Den
> almindelige router har jeg tilsluttet en network switch, hvortil jeg
> har trukket dels en alm. kabelforbindelse til min stationære PC, dels
> en forbindelse til mit access point. Netværksforbindelsen på den
> stationære virker perfekt, så det skulle ikke være switchen, den er
> gal med.

Hvis du fra switchen forsøger at koble både en router og en pc, skal både
pc'en og routeren tildeles en IP-adresse fra TDC's DHCP server. Normalt har
man kun én IP adresse at gøre godt med. Har du købt en ekstra?



Nu kender jeg ikke din router, men hvis der er inbygget switch i selve
routeren behøver du kun at tilslutte denne direkte til din forbindelse og så
koble PC'en til en port i routeren.

/Michael



Geo (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Geo


Dato : 20-02-04 14:19

OK...takket være jeres hjælp, er jeg nu kommet så langt, at jeg kan få
forbindelse med - OG konfigurere - access pointet både fra min
stationære PC og fra laptoppen. Men der er stadig ingen forbindelse
"ud af huset" via access pointet, så noget tyder vel på, at problemet
ligger i forbindelsen mellem dette og bredbånds-routeren(?).

Ifølge TDC omfatter mit abonnement 2 dynamiske IP-adresser.
Kommunikationen mellem access pointet og laptoppen forudsætter (så
vidt jeg kan se), at access pointet kører med manuelt fastsat ip. Er
det et problem?

Som tidligere nævnt er jeg total novice på dette område, så jeg bliver
altså nødt til at be' om at få det skåret ud i pap: Hvad er det få
nogle adresser (IP, gateway, osv...), som skal være identiske i hele
systemet, og hvilke adresser er individuelle for den enkelte enhed? Og
hvor meget kan jeg overhovedet selv bestemme, når mit abonnement
indeholder dynamisk tildeling af IP?

Jeg ved godt, at jeg trækker hårdt på jeres tålmodighed, men håbet, at
et par stykker trods alt hænger på

- Geo.

Michael Rasmussen (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 20-02-04 15:07

Geo <geo@pq.dk> wrote:

>OK...takket være jeres hjælp, er jeg nu kommet så langt, at jeg kan få
>forbindelse med - OG konfigurere - access pointet både fra min
>stationære PC og fra laptoppen.

Det var altid noget...

> Men der er stadig ingen forbindelse "ud af huset" via access pointet,
> så noget tyder vel på, at problemet ligger i forbindelsen mellem dette
> og bredbånds-routeren(?).

>Ifølge TDC omfatter mit abonnement 2 dynamiske IP-adresser.

Med bredbåndsrouter bruger du kun den ene ip-adresse fra udbyderen - Routeren bruger denne adresse på WAN siden.

Alle dine maskiner på LAN-siden bør få ip-adresser fra bredbåndsrouterens DHCP server.

Foreslår igen at du kører IPCONFIG /ALL på alle maskiner og vender tilbage hertil med oplysninger om ip-adresse, standardgateway
og DNS servere. Det vil gøre det lettere at hjælpe.

>Kommunikationen mellem access pointet og laptoppen forudsætter (så
>vidt jeg kan se), at access pointet kører med manuelt fastsat ip. Er
>det et problem?

Topcoms opsætningprogram er forbandet uoverskueligt !!!!

Hop ind i 'Access Point Settings'. Her sætter du 'prik' i 'Dynamic IP Address (DHCP Client enable)' og 'DHCP server in Ethernet' -
Dermed får såvel accesspoint som din laptop ip-adresse mv fra bredbåndsrouteren.

I winduet 'Advanced Settings' foreslår jeg flueben i 'Auto Rate Fall Back samt 'Enable SSID Broadcasting'. Authetication type bør
primært sættes til 'Open System' (men skal sæ'følig over på Shared Key når du har fået det hele op at køre). Mode skal stå på
'Access Point'.

Når det er gjort vælger du 'Download changes' i filmenuen. Og 'Reset Access Point' i commands menuen. Herefter genstarter du
laptop'en. Og voila, det hele kører (håber jeg...).

<mlr>



Geo (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Geo


Dato : 20-02-04 15:43

"Access Point Configuration"-programmet opfører noget underligt. Når
jeg sætter "Dynamic IP Setting" til "DHCP Server in Ethernet" går det
umiddelbart fint, men når jeg tjekker efterfølgende, står den faktisk
som "DHCP Server in Wireless". Og laptoppen kan stadig slet ikke finde
access pointet, når dette er sat til dynamisk IP-tildeling.

ipconfog /all gav følgende resultat:

Stationær PC:
1 Ethernet netværkskort :

Beskrivelse . . . . . . . . : 10/100 Mbps PCI Fast Ethernet
Adapter

Fysisk adresse. . . . . . . : 00-08-A1-28-49-60
DHCP slået til. . . . . . . : Ja
IP-adresse. . . . . . . . . : 80.165.169.248
Undernetmaske . . . . . . . : 255.255.255.0
Standardgateway . . . . . . : 80.165.169.1
DHCP-server . . . . . . . . : 80.166.137.209
Primær WINS-server . . . . :
Sekundær WINS-server . . . :
Rettigheden opnået. . . . . : 20 02 04 15:26:30
Rettigheden udløber . . . . : 20 02 04 16:26:30

Laptop:
1 Ethernet netværkskort :

Beskrivelse . . . . . . . . : Belkin 802.11.g Network Adapter

Fysisk adresse. . . . . . . : 00-30-BD-9B-1B-D2
DHCP slået til. . . . . . . : Ja
IP-adresse. . . . . . . . . : 169.254.23.125
Undernetmaske . . . . . . . : 255.255.0.0
Standardgateway . . . . . . :
DHCP-server . . . . . . . . : 255.255.255.255
Primær WINS-server . . . . :
Sekundær WINS-server . . . :


- Geo


On Fri, 20 Feb 2004 15:06:36 +0100, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:


>
>Foreslår igen at du kører IPCONFIG /ALL på alle maskiner og vender tilbage hertil med oplysninger om ip-adresse, standardgateway
>og DNS servere. Det vil gøre det lettere at hjælpe.
>


Michael Rasmussen (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 20-02-04 15:53

Geo <geo@pq.dk> wrote:

>ipconfog /all gav følgende resultat:
>
>Stationær PC:
>1 Ethernet netværkskort :
>
> Beskrivelse . . . . . . . . : 10/100 Mbps PCI Fast Ethernet
>Adapter
>
> Fysisk adresse. . . . . . . : 00-08-A1-28-49-60
> DHCP slået til. . . . . . . : Ja
> IP-adresse. . . . . . . . . : 80.165.169.248
> Undernetmaske . . . . . . . : 255.255.255.0
> Standardgateway . . . . . . : 80.165.169.1
> DHCP-server . . . . . . . . : 80.166.137.209
> Primær WINS-server . . . . :
> Sekundær WINS-server . . . :
> Rettigheden opnået. . . . . : 20 02 04 15:26:30
> Rettigheden udløber . . . . : 20 02 04 16:26:30

Skrev du ikke at du har en router ???

Udskriften her viser at den stationære maskine får ip-adresse fra internet udbyderen. Så enten har du ingen router, eller også er
den kablet forkert ?!?!

<mlr>

Geo (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Geo


Dato : 20-02-04 16:00

Ja, her kommer jeg - med min manglende viden - lidt til kort. Jeg
troede, at det var en router, men på fakturaen fra TDC står der
muligvis ADSL-modem. Det er måske ikke det samme???

- Geo

On Fri, 20 Feb 2004 15:52:46 +0100, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>Geo <geo@pq.dk> wrote:
>
>>ipconfog /all gav følgende resultat:
>>
>>Stationær PC:
>>1 Ethernet netværkskort :
>>
>> Beskrivelse . . . . . . . . : 10/100 Mbps PCI Fast Ethernet
>>Adapter
>>
>> Fysisk adresse. . . . . . . : 00-08-A1-28-49-60
>> DHCP slået til. . . . . . . : Ja
>> IP-adresse. . . . . . . . . : 80.165.169.248
>> Undernetmaske . . . . . . . : 255.255.255.0
>> Standardgateway . . . . . . : 80.165.169.1
>> DHCP-server . . . . . . . . : 80.166.137.209
>> Primær WINS-server . . . . :
>> Sekundær WINS-server . . . :
>> Rettigheden opnået. . . . . : 20 02 04 15:26:30
>> Rettigheden udløber . . . . : 20 02 04 16:26:30
>
>Skrev du ikke at du har en router ???
>
>Udskriften her viser at den stationære maskine får ip-adresse fra internet udbyderen. Så enten har du ingen router, eller også er
>den kablet forkert ?!?!
>
><mlr>


Michael Rasmussen (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 20-02-04 16:07

Geo <geo@pq.dk> wrote:

>Ja, her kommer jeg - med min manglende viden - lidt til kort. Jeg
>troede, at det var en router, men på fakturaen fra TDC står der
>muligvis ADSL-modem. Det er måske ikke det samme???

Nej, det er det ikke...

<mlr>



Michael Rasmussen (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 20-02-04 16:03

Geo <geo@pq.dk> wrote:

>"Access Point Configuration"-programmet opfører noget underligt. Når
>jeg sætter "Dynamic IP Setting" til "DHCP Server in Ethernet" går det
>umiddelbart fint, men når jeg tjekker efterfølgende, står den faktisk
>som "DHCP Server in Wireless".

Du skal huske at trykke 'Download changes' i filmenuen for at gemme ændringerne i access pointet.

>Og laptoppen kan stadig slet ikke finde
>access pointet, når dette er sat til dynamisk IP-tildeling.

Du har åbenbart ikke en router - Og udbyderen gi'r dig kun 2 dynamiske ip-adresser, dem snupper den stationære og accesspointet.
Og så er der ingen ip-adresse tilbage til laptop'en


Jeg ved ikke hvornår du har købt topcom access pointet og hva' du har givet for det - Men jeg foreslår du prøver at levere det
tilbage og i stedet køber en bredbåndsrouter med indbygget accesspoint - Du kan få en udmærket ting til omkring 600,-.

Alternativt kan du få flere ip-adresser fra udbyderen, men det er en tvivlsom løsning....

<mlr>

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408531
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste