Filåbning, variabelt filnavn
Fra : Mette Dencker

Dato : 19-02-04 17:32

Hej NG

Jeg har flg. problem:
Jeg har lavet et program til åbning af en fil, og det fungerer upåklageligt,
når jeg blot i selve koden specificerer hvilken fil, jeg vil åbne og læse.
Meeeen, det er jo ikke særlig kønt og slet ikke effektivt, når programmet
skal køres på mange filer, så jeg vil gerne specificere filnavnet i
kommandolinien, når jeg kompilerer! Den kodestump, der indlæser filen, er
følgende:

input_file_pointer = fopen(filename, "r");

og filename er en string (array af chars, selvfølgelig). Jeg kører alt over
unix og kompilerer med gcc med følgende kommando (der jo altså ikke dur) -
jeg vil gerne åbne filen brown.txt, som selvfølgelig ligger i samme
directory som mit program, ovenstående stump er fra:

gcc -o readfile readfile.c brown.txt

dette giver følgende fejl:

ld: fatal: file brown.txt: unknown file type
ld: fatal: File processing errors. No output written to readfile

Er der nogen, der har en god idé til hvordan jeg løser dette? Egentlig er
det jo såre simpelt, har jeg på fornemmeren

Skriv endelig, hvis ovenstående beskrivelse ikke er fyldestgørende nok!

På forhånd tak
/Mette

---

Fra : Mogens Hansen

Dato : 19-02-04 18:16

"Mette Dencker" <mdjo01@ist.auc.dk> wrote:

[8<8<8<]
> gcc -o readfile readfile.c brown.txt

Du prøver at få compileren til at oversætte både din program kildetekst og
din datafil.

Hvis det var et fortolket sprog (f.eks. Python) ville det være rigtigt at
give både programmet kildetekst og programmets argumenter til fortolkeren:
py readfile.py brown.txt

[8<8<8<]
> Er der nogen, der har en god idé til hvordan jeg løser dette? Egentlig er
> det jo såre simpelt, har jeg på fornemmeren

Jeps, det skulle være til at løse.

Du prøver at lave 2 trin samtidig:
1. Byg programmet (oversæt og link)
2. Kør programmet

1.
Du oversætter programmet med gcc:
gcc readfile.c -o readfile

2.
Kør programmet:
../readfile brown.txt

Venlig hilsen

Mogens hansen

Fra : Bertel Brander

Dato : 19-02-04 20:21

Mogens Hansen wrote:
> [...]
> give både programmet kildetekst og programmets argumenter til fortolkeren:

Det forudsætter vist at man laver noget i stil med:

int main(int argc, char *argv[])
{
FILE *input_file_pointer;
if(argc == 2)
input_file_pointer = fopen(argv[1], "r");
}

/b

Fra : Byrial Jensen

Dato : 19-02-04 20:51

Mette Dencker wrote:
> [...]
> Meeeen, det er jo ikke særlig kønt og slet ikke effektivt, når programmet
> skal køres på mange filer, så jeg vil gerne specificere filnavnet i

Det undrer mig at du vil specificere filnavnet når du oversætter, for
det betyder at du skal oversætte programmet lige så mange gange som du
skal bruge det med forskellige filnavne. Men noget sådant gøres normalt
ved at definere navnet som en makro på gcc's kommandolinje:

$ gcc -o readfile readfile.c '-DFILENAME="brown.txt"'

I programmet bruger du makroen på samme måde som hvis den var defineret
med et #define-direktiv:

FILE *input_file_pointer = fopen(FILENAME, "r");

Du kan evt. i starten af c-filen tjekke om du om har husket at definere
makroen på oversættekommandolinjen med:

#ifndef FILENAME
#error FILENAME macro not defined
#endif

> Er der nogen, der har en god idé til hvordan jeg løser dette? Egentlig er
> det jo såre simpelt, har jeg på fornemmeren

Var det ikke smartede at angive filnavnet på det oversatte programs
kommandilinje, så du kun behøver én udgave af det oversatte program?

Fra : Mette Dencker

Dato : 19-02-04 21:14

Mange tak for hjælpen - nu spiller det max!
/M

---