Ålkvabber
Fra : Jens Jensen

Dato : 19-02-04 15:38

Kom til at tænke på, da jeg som knægt og min morfar tog ud at fiske. Vi
fangede bl.a. ålkvabber i havnene.

Jeg synes ikke rigtig, at det er noget man oplever mere. Er der nogle af
Jer, der fanger ålkvabber?

Er der nogle, der kender nogle gode steder på Sjælland, hvor man kan fange
ålkvabber? Hvornår er det sæsson?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-02-04 16:06

Jens Jensen wrote:

> Er der nogle, der kender nogle gode steder på Sjælland, hvor man kan fange
> ålkvabber? Hvornår er det sæsson?

I Roskilde Fjord og Isefjorden er der masser af små ålkvabber,
det intensive fritids- og erhvervsfiskeri med ruser efter ål
lægger et hårdt pres på bestanden, fiskerne genudsætter ikke
ålkvabberne, de lader dem dø, og så kaster de dem ud til må-
gerne, så det er sjældent at se eksemplarer med lidt størrelse.

Ålekvabber kan vel fanges hele året rundt, dog ikke i perioder
hvor der er is på fjorden.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : holst

Dato : 19-02-04 17:09

> [...]
> ålkvabberne, de lader dem dø, og så kaster de dem ud til må-
> gerne, så det er sjældent at se eksemplarer med lidt størrelse.

Hehe, det var da den sjoveste (og mest løgnagtige) forklaring jeg har
nogensinde har hørt på den problemstilling. Hvad skulle redskabsfiskere få
ud af at lade ålkvabberne dø inden de smider dem ud? -Det gavner dem i hvert
fald ikke på nogen måde!

Tværtimod, de fritidsfiskere, som jeg kender, de gør alt for at få bestanden
op igen. En ålkvabbe tager ingen som helst skade af at blive fanget i en
ruse, hvis man bare sætter den ud igen inden for 5-10 minutter (hæng mig ikk
eop på dette tal - men i hvert fald relativt lang tid). De fleste fiskere
sætter ålkvabberne ud med det samme, de tømmer rusen - de er da osse
interesseret i en stor bestand. Det er trods alt en rigtig god spise fisk.

Grunden til at ålkvabbe bestanden er så lav, skyldes primært skarven - det
kan muligvis også være ukendte biologiske forhold, som har ændret sig i
forhold til 70'erne og 80'erne, hvor bestanden var meget stor.

Ebbe, den historie må du længere ud på landet med!

mvh
holst

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-02-04 18:05

holst wrote:

> [...]
> ud af at lade ålkvabberne dø inden de smider dem ud? -Det gavner dem i hvert

Tja - jeg har ved selvsyn set den praksis som jeg henviser
til, og den skyldes, at fiskerne ikke kan sælge ålekvabberne,
og/eller at deres kilopris er så lav, at det ikke kan svare
sig at bruge tid på at rense dem, og de betragter ålekvabber
som en konkurrent til ålen.

Og du kan da bare gå ned til fiskerne i havnene langs Roskilde
Fjord og Isefjorden, der kan du sagtens få en spandfuld af de
ålekvabber, der ligger og flyder i bunden af båden, for de
bliver smidt ud til mågerne når båden bliver gjort ren.

Og det er da pussigt, at gennemsnitsstørrelsen på ålekvab-
berne er lige nøjagtig så stor, at de ikke kan passere gennem
ålerusernes masker.

Det er iøvrigt det samme som er sket med torskene, her har
det intensive fiskeri også skabt bestande med mange små fisk
under mindstemålet, og kun få store fisk.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : holst

Dato : 19-02-04 20:37

> [...]
> og/eller at deres kilopris er så lav, at det ikke kan svare
> sig at bruge tid på at rense dem, og de betragter ålekvabber

Nej, hvordan kan du mene at ålkvabben kan være en konkurrent til ålen?
Ålkvabber spiser ikke ål, Ebbe! -og da ålkvabbe bestanden var på sit højeste
var der masser af ål, som levede i fin harmoni med hinanden. Faktisk vil jeg
mene, hvis vi absolut skal snakke konkurrence, at ålen er en konkurrent til
ålkvabben, fordi den rent faktisk spiser små ålkvabber - de såkaldte hosser.
Desuden er ålkvabben en god spisefisk, som sagtens kan betale sig at rense
for at spise.

> [...]
> ålekvabber, der ligger og flyder i bunden af båden, for de
> bliver smidt ud til mågerne når båden bliver gjort ren.

Fiskerne på sjælland må være nogle værre svin. Jeg kommer selv fra Jylland,
og har aldrig observeret ovenstående. Selv om fritidsfiskere i dine øjne er
nogle skadesdyr, som bare skal udryddes, så tænker langt størstedelen af
fritidsfiskere på at bevare og passe på vores fiskebestand - akkurat som er
tilfældet for de fleste stangfiskere. Men i begge lejre findes der
selvfølgelig også en lille mængde, som ikke ejer den rekreative tankegang -
desværre - men at alle fiskere i Roskilde- og Isefjorden ikke tænker længere
frem i tiden end til i morgen, det tror jeg simpelthen ikke på. Tror nærmere
at det er din snævertsynethed, som har set ting, som ikke findes.

> Og det er da pussigt, at gennemsnitsstørrelsen på ålekvab-
> berne er lige nøjagtig så stor, at de ikke kan passere gennem
> ålerusernes masker.

Fint nok, lad mig se en kilde på den påstand, så kan vi diskutere den igen.
Jeg vil mene at det er det værste gang vrøvl - har flere gange været ude at
røgte ruser, og langt størstedelen af de ålkvabber i ruserne var store. Men
lad mig se en kilde på din påstand.

> Det er iøvrigt det samme som er sket med torskene, her har
> det intensive fiskeri også skabt bestande med mange små fisk
> under mindstemålet, og kun få store fisk.

Nej, det er ikke den samme problemstilling. Her er der fisket hårdt på en
bestand, fordi den rent faktisk kan indbringe penge - det er ren og skær
overfiskning (det er den teori der arbejdes med i øjeblikket - det kan osse
være biologiske ændringer).

mvh.
holst

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-02-04 21:16

holst wrote:

> Nej, hvordan kan du mene at ålkvabben kan være en konkurrent
> til ålen?

Jeg mener ikke ålkvabben er en konkurrent til ålen, det er
fiskerne som mener dette, og det er nok ud fra det synspunkt,
at ålekvabber spiser nogle af de samme fødeemner som ål...!

Prøv at se flg. link, det kunne indikere, at jeg har været
så tæt på, at mine udsagn ikke er opspin eller løse rygter.
www.photo-gallery.dk/oversigt/jagt_&_fiskeri/erhvervsfiskeri/preview_19of27.html

Og der er iøvrigt masser af skarv i Roskilde Fjord og Ise-
fjorden, dem har jeg også billeder af...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : holst

Dato : 19-02-04 23:09

> Jeg mener ikke ålkvabben er en konkurrent til ålen,

Det var godt, for det er det rene vås. Mange ålkvabber betyder meget føde
til ålene i det de spiser små ålkvabber.

> Prøv at se flg. link, det kunne indikere, at jeg har været
> så tæt på, at mine udsagn ikke er opspin eller løse rygter.

> [...]

Det ser da hyggeligt ud! Jeg ved godt, at du ved hvad du snakker om, og at
du er godt inde i fiskeri emner. Det jeg ser som dit største problem er dit
snæversynethed - det kan meget vel "farve"/påvirke din argumentation -
derfor brokker jeg mig.

> Og der er iøvrigt masser af skarv i Roskilde Fjord og Ise-
> fjorden, dem har jeg også billeder af...

Skarven det er, i følge min mening, den største årsag til den lille bestand
af ålkvabber. Grunden til at skarven er meget hård ved ålkvabben er at det
er en relativ dum fisk, som er et let bytte for skarven. Jeg mener, at alle
fiskere (stang, fritid og erhvervsfiskere) burde stå meget stærk sammen i at
få reguleret i skarv bestanden. Det tror jeg kunne løse mange problemer med
faldende fiske bestande. Husk på at skarven primært spiser yngel, hvilket
betyder at den rent faktisk spiser rigtig, rigtig mange fisk hver dag for at
opnå det kilo fisk som den helst skal have hver dag.

Forresten, så mangler jeg stadig at se nogle kilder på at ålkvabbens
gennemsnitslængde passer med rusens maskestørrelse :)

mvh.
holst

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-02-04 00:24

holst wrote:

> Forresten, så mangler jeg stadig at se nogle kilder på at ålkvabbens
> gennemsnitslængde passer med rusens maskestørrelse :)

Bare vent til det bliver forår, så skal jeg nok tage et par
billeder, hvor fiskerne kommer i havn, og hvor man kan se
at bådens bund flyder af tang, ålekvabber, kabber o.s.v.

Og det er rigtigt når jeg siger, at det ikke kan svare sig
for fiskerne, der er ingen som vil købe ålekvabber urenset,
og det antal de kan rense på en time, kan ikke gi' dem en
rimmelig timeløn.

Og jeg forstår sgu godt fiskerne, for jeg vil da heller ikke
arbejde for 60 - 70 kr. i timen, og det gør ingen forskel om
det er orange eller sort...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : jensen

Dato : 21-02-04 08:49

Lidt intressandt læsestof....
http://www.ulnits.dk/artikler/frame-82.htm

Fra : Gert Nielsen

Dato : 19-02-04 16:30

Dengang det var en sensation at se en skarv fangede vi mange ålekvabber, når
vi fiskede i randers fjord, nu ser vi masser af skarver, men der kan gå år
mellem at vi fanger ålekvabber. Jeg tror det hænger sammen, ulk er også
blevet en sjældenhed
MVH gert

Fra : A.D

Dato : 19-02-04 19:44

For en 10 år siden fangede jeg også mange i Nakskov havn.Er der nogen der
ved om man kan det inu.Og hvornår

Fra : PAR

Dato : 19-02-04 21:49

Tja! - Det ganske vist 50-60 år siden jeg fangede mange ålekvabber i
stensætningerne langs den dengang "nye vandstrandvej" mellem Charlottenlund
og Klampenborg.

Vi drenge havde en pind med korte liner og orm,som vi sænkede ned mellem
stenene. Når vi mærkede, at der var bid, trak vi lynhurtigt op, før fiskene
borede ind mellem stenene og blev revet af krogen.

PAR

Jens Jensen <Jens@Jensen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4034ca1c$0$1618$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...