ASP/database standard?
Fra : Anders M

Dato : 19-02-04 15:23

Hej alle.

Jeg er ved at lave et ASP site, hvor jeg gerne vil administrere
al indhold på siden via en database. Spørgsmålet er nu: hvilken
af følgende metoder er mest brugbar? At lægge html-kode til de
forskellige sider ind i selve databasens tabeller som html-kode -
eller at lægge links til de forskellige html-filer ind i
databasen?
Findes der endda en standard for denne ASP/database-kommunikation
måske?
Sætter pris på enhver hjælp... på forhånd tak!

- Anders

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-02-04 14:53

On Thu, 19 Feb 2004 14:23:05 +0000 (UTC), Anders M <hest@hest.dk>
wrote:

> [...]
>forskellige sider ind i selve databasens tabeller som html-kode -
>eller at lægge links til de forskellige html-filer ind i

Der er fordele og ulemper ved begge dele, og valget kan afhænge af
flere ting - fx:
- hvem skal tilføje/redigere indhold på sitet? Er de HTML-kyndige
eller ej?
- kræver indholdet formattering (i HTML)?

Hvis fx dit site overvejende indeholder data, der enten ikke skal
formatteres eller blot formatteres meget ens hver gang, så kan du
lægge alt i databasen. (Det kunne fx være ting som en webshop uden de
store beskrivelser eller med meget ensartet strukturerede
beskrivelser.)
Det vil være enkelt at lave et system, hvor brugere uden HTML-kendskab
kan tilføje/redigere data.
Det vil ligeledes vre enkelt at lave en søgemaskine, da alt ligger i
databasen - uden HTML-koder.

Har du omvendt en situation, hvor indholdet er meget varieret, og der
er en del forskelligt struktureret HTML-fomattering, bliver det straks
sværere. Hvor skal HTML-formatteringen så foregå? Og af hvem skal den
foretages?
Man kommer let til mere eller mindre at skulle lave en
online-HTML-editor i ASP, hvis ikke kan trække på folk med
HTML-kendskab.
Og skal man alligevel bruge folk med HTML-kendskab, kan man lige så
godt lade dem skabe HTML'en i deres foretrukne HTML-skriver.

Den således genererede HTML kan så strippes for HTML-head, menuer etc.
og danne en "rå" HTML-side. Evt. kan overskrift, forfatter o.l. også
strippes og puttes i database, hvis de er rimeligt ens strukturerede.
Om du så vil gemme disse "rå" HTML-filer i database eller i separate
filer har vel mest konsekvens for, hvordan en evt. søgemaskine skal
opbygges.
Sider der kun sjældent opdateres giver det næppe den store mening at
gemme i database.

Et eksempel hvor den sidste løsning kunne give mening kunne fx være en
artikeldatabase, hvor artiklerne ikke har en fast struktur, og hvor
der evt. kan placeres billeder eller laves anden formattering "i fri
hånd".
Her vil det ofte begrænse forfatteren, hvis ikke der kan bruges en
egentlig HTML-skriver.
Omvendt giver det så ikke nær så¨let mulighed for at lade "alle og
enhver" tilføje/redigere.

Blot mine overvejelser - som langt fra er den endelige sandhed.
Faktisk kunne jeg også godt tænke mig lidt input til hvordan "man"
normalt løser nogle af de problemer, jeg er stødt på.

I forhold til dit problem, vil det måske hjælpe, hvis du fortalte lidt
mere om, hvad sitet skal bruges til, hvem der skal opdatere osv.
Desuden: Hvilken database har du til rådighed og hvilken performance
skal sitet have (antal besøgende etc.)

Hvis du vil søge videre på nettet, skal du nok søge efter CMS (Content
Mangement) og ASP.

>Findes der endda en standard for denne ASP/database-kommunikation
>måske?

Ikke forstået.

Good luck!

--