[Javascript] valg udfra ugedag.
Fra : Janus Høi

Dato : 19-02-04 14:58

Jeg har to idéer til noget javascript, som egentlig minder så meget om
hinanden, at der nok er tale om ét script med to forskellige resultater.

Begge løsninger skal på forskellige ugedage gøre bestemte ting.

Lad os lige tage dem en af gangen, som jeg har forestillet mig det:
1.:
Scriptet har syv forskellige tekster. Men kun det der passer til dagen
bliver vist:

"Det er idag torsdag. I morgen begynder weekenden"

De andre tekster ligger i kildekoden og venter på det bliver deres tur.

2.:
Dette script har alle dagene listet, men den dag der er aktuel er fremhævet:

Onsdag: Vi er midt i ugen.
TORSDAG: I MORGEN BEGYNDER WEEKENDEN.
Fredag: I dag er det weekend.
(Jeg mener ikke, der skal skrives med store bogstaver, det var blot en
illustration. Hellere noget med gul overstregning eller noget. Måske i en
tabel.)

Hvis du 'kun' kan klare den ene løsning, skal du endelig ikke holde dig
tilbage, fordi du er flov over ikke at være alvidende
Bare kom med dit bud.
--
Janus

Fra : Severino

Dato : 19-02-04 22:33

Til nummer 1 kan det laves med en lignende udførsel, som bruges i
forbindelse med visning af ugedag og måned, men i en lettere omskrivning.

Til nummer 2 har jeg ikke lige en løsning.

Severino

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 20-02-04 00:14

"Janus Høi" <hoi@***jagi.com> writes:

> Jeg har to idéer til noget javascript, som egentlig minder så meget om
> hinanden, at der nok er tale om ét script med to forskellige resultater.

> Begge løsninger skal på forskellige ugedage gøre bestemte ting.

Den vigtigste oplysning her er, at ugedagen kan fås ud fra et
Dato-objekt med methoden getDay. Den returnerer 0 for søndag, og
6 for lørdag.

Man kan få dags dato ved at skrive "new Date()".

> Lad os lige tage dem en af gangen, som jeg har forestillet mig det:
> 1.:
> Scriptet har syv forskellige tekster. Men kun det der passer til dagen
> bliver vist:

<script type="text/javascript">
var dagensNyhed = ["Det er søndag. Gå hjem og sov!",
"Det er mandag. Surt show!",
"tirsdag","onsdag","torsdag","fredag", // fyld selv ud
"Det er endelig lørdag! Party on, dude!"];
var idag = new Date().getDay();
document.write(dagensNyhed[idag]);
</script>

> [...]

"Det er mandag. Surt show!",
"tirsdag","onsdag","torsdag","fredag", // fyld selv ud
"Det er endelig lørdag! Party on, dude!"];
document.write("<table>\n");
for (var i=1;i<8;i++) {
document.write("<tr",(i%7==idag)?" style='background:yellow;'":"","><td>")
document.write(dagensNyhed[i%7]);
document.write("<\/td><\/tr>\n");
}
document.write("<\/table>");
</script>

(jeg tæller fra 1 til 7 for at få mandag først, og bruger så (i%7) til at
lave 7 om til 0 ... ikke særlig kønt :).

> Hvis du 'kun' kan klare den ene løsning, skal du endelig ikke holde dig
> tilbage, fordi du er flov over ikke at være alvidende

"At vide hvad man ikke ved, er dog en slags alvidenhed" :)
/L

Fra : Janus Høi

Dato : 20-02-04 20:41

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

> "At vide hvad man ikke ved, er dog en slags alvidenhed" :)

Jeg synes du er hård ved dig selv.

Det du vidste dér, var meget anvendeligt for mig.

Tak for hjælpen.
Det virker bare.
--
Janus