Snart føl ??
Fra : Nielsen

Dato : 24-04-01 14:31

Hej .
I oktober købte vi en shetlandsponyhoppe, hun har gået i fold sammen med en
hingst hele foråret og sommeren. Så vi venter vist føl - dejligt ... men
hvornår ?? Ja, hun er trind og rund , jeg mærker hendes yver dagligt for at
være lidt på forkant med situationen. Det er hævet om morgen , men ikke når
hun kommer indfra fold om aftenen, hvor lang tid kan dette stå på - min
bekendt siger hun skal have "ståll" - udtrykket betyder vist hævet , fast
hårdt yver lige inden folingen.. hvad siger I andre om dette. Kunne der være
andre tegn på at vores lille føl snart kommer ??
Hilsen fra Dorthe

Fra : Camilla Reib

Dato : 26-04-01 16:20

Jeg ved at yveret bliver hårdt, og at der lige inden foling vil komme nogle
voks knuder ud... Hvad med at have en dyrlæge med i forløbet, i skal nok
alligevel have fat i en når føllet kommer....!? Ellers held og lykke med
det!

Fra : "Trine Stubbe Teglbj~

Dato : 27-04-01 09:44

In article <UdfF6.57556$o4.4877846@news010.worldonline.dk>, "Nielsen"
<ufdo@image.dk> wrote:

      Hej Dorthe :)

> [...]
> udtrykket betyder vist hævet , fast hårdt yver lige inden folingen..
> hvad siger I andre om dette. Kunne der være andre tegn på at vores lille

   Tillykke med den forhåbentlige snare familieforøgelse :) Du kan først og
fremmest hver morgen tage et vue ud over hesten - for når føllet er ved
at melde sin ankomst så vil det flytte sig bagud - sådan at maven burde
"flytte sig" så hun bliver tykkere bagtil end tidligere. Et sikkert tegn
på at det er ved at være lige om snart er hvis patterne løber med mælk -
hvis hun puster meget og bryder i sved og er urolig. Hvis de sidste tegn
sker mens hun er på fold må hun helst ikke flyttes - fordi så er fødslen igang
og en flytning kan stoppe det igen (Det skulle vist ikke være så godt :/
). Jeg håber det kan bruges til noget

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.