Århushistorisk
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 19-02-04 00:51

Hej -

Hvornår droppede man bygas i Århus, og hvor lå byens daværende
gasværk?

Hvornår lukkede Viby Gasværk som lå ved Skanderborgvej for enden
af Bjørnholms Allé?

Hvornår blev de første af Poul Henningsens senere så uhyre populære og
smukke glaskuppellamper opsat som væglamper og lysekroner på Århus
Hovedbanegård - som vistnok var den allerførste offentlige kunde som
overhovedet lod PH-lyset skinne?

--
Forbindtligst:
Jørgen www.emiGrandt.dk

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 19-02-04 05:43

Jørgen Grandt <Unstable@But-osv.dk> wrote:
> Hej -
>
> Hvornår droppede man bygas i Århus, og hvor lå byens daværende
> gasværk?

Jeg ved ikke hvornår gassen gik af Aarhus, men en af gasbeholderne lå på
hjørnet af Dollerupvej og Daugbjergvej, ved siden af den store røde
bygning, der i dag rummer en del af Aarhus Tekniske skole, og som
oprindeligt vistnok er bygget som trikotagefabrik.

M.v.h
Niels

Fra : Show The Andersens

Dato : 19-02-04 06:54

Jeg havde i hvert fald bygas i min lejlighed helt til jeg solgte den i 1980.

Hilsen

Annette Jordan

--
For at undgå spam bedes du ved direkte svar skrive til:
Afsenderens tre forbogstaver @bear.dk

Fra : Inger Sørensen

Dato : 19-02-04 18:16

Hej Jørgen Grant!

Århus Gasværk lå i Spanien, ved siden af Midtkraft.

Min far var maskinpasser på gasværket.

Med venlig hilsen

Fra : R. Carl

Dato : 21-02-04 08:03

> Hej -
>
> Hvornår droppede man bygas i Århus, og hvor lå byens daværende
> gasværk?

I feb 1981 bestilte jeg nyt køkken (boede i Højbjerg). Det blev sat ind
inden sommerferien.

mvh
Rolf

Fra : Peter Weis

Dato : 22-02-04 09:16

"R. Carl" <RCarl@get2net> wrote in message

> "Jørgen Grandt" <Unstable@But-osv.dk> skrev i en meddelelse

> I feb 1981 bestilte jeg nyt køkken (boede i Højbjerg). Det blev sat ind
> inden sommerferien.

Med eller uden gas?

mvh
Peter

Fra : R. Carl

Dato : 23-02-04 06:41

Ja - det glemte jeg lige i skyndingen. El-plader, netop fordi gassen skulle
udgå, men jeg husker ikke hvornår præcist gassen forsvandt
mvh
Rolf

Fra : Ole Damgaard

Dato : 23-02-04 11:42

> [...]
> Hej -
>
> Hvornår droppede man bygas i Århus, og hvor lå byens daværende

Gasværket blev nedlagt i 1983. Du kan læse en beretning om gasværkets
historie i Århus Byhistoriske udvalgs "Århus Årbog 1980".
mbh ole

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 23-02-04 12:08

Ole Damgaard skrev bl.a.:

> "Jørgen Grandt" wrote ...

> Gasværket blev nedlagt i 1983. Du kan læse en beretning om gasværkets
> historie i Århus Byhistoriske udvalgs "Århus Årbog 1980".

Tak! Også til de andre svarere.

(I bogen Ole nævner ser jeg også en artikel om gavlreklamer. Det må være
et af mine næste hjemmeside-projekter - omend det jo desværre næsten
er for sent for Århus' vedkommende. Se i øvrigt en større samling gavlmalerier
i København her: http://hjem.get2net.dk/barbershoppen/side15.htm)

--
Mvh. Jørgen Grandt
"De alvorligste anslag mod dansk skriftsprog er det engelske

Fra : Ole Damgaard

Dato : 24-02-04 15:01

> (I bogen Ole nævner ser jeg også en artikel om gavlreklamer. Det må være
> et af mine næste hjemmeside-projekter - omend det jo desværre næsten
> er for sent for Århus' vedkommende.

hvorfor desværre?
Gavlreklamer har i et århundrede været en del af byrummet - og 90
procent af dem har skæmmet dette rum. Udfra devisen "fortidens rædsler
bliver nutidens nostalgi" kan jeg da godt betragte de tilbageværende
som et smukt råb fra en fortid (som vi oftest forsøger at forskønne).
Galvreklamerne blev udnyttet af smarte forretningsfolk i kombination
med gridske grund/husejere - og oftest til stor fortrydelse for
arkitekter og andre, der havde forsøgt at skabe et smukt gadebillede.
Hvis vi ikke havde fået gjort op med denne uskik - hvad tror du så
ikke at de nuværende dittoer havde kunnet finde på af rædsler.
Selvfølgelig er de et charmerende tilbageblik til en tid som ikke
længere er - men ellers synes jeg at det ville være mere prisværdigt
at påskønne de takter, der har været til gavlkunst (som i øvrigt også
er repræsenteret på din hjemmeside med "den revnede gavl" på Nr. Alle
i Århus - vel nok et af de mest spændende gavlkunstværker her i
landet.)
Lad os få visionær kunst, der til formål at fryde og udvider
oplevelsen i gaderummet fremfor skæmmende propaganda eller
salgsfremstød, som kun har til formål at udbrede meninger eller
stimulere salg.
mvh ole

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 24-02-04 15:50

Ole Damgaard skrev blandt andet:

> hvorfor desværre?
> Gavlreklamer har i et århundrede været en del af byrummet - og 90
> procent af dem har skæmmet dette rum.

Av! Den sad. Jeg vil sove på det - og måske ændre holdning. Hvilket kan være
svært; men dine argumenter køber jeg.

Mvh.:
Jørgen,
til dels uforbederlig nostalgiker

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 24-02-04 16:59

Jørgen Grandt skrev:
> [...]

Skæmmet?

Nu har jeg i et kvart århundrede glædet mig over mange flotte
gavle i København og omegn. Og selv taget en hel del billeder
af flere af dem. Da jeg så Will Eisners gavlmaleri på Christianshavn
på Jørgen Grandts side, måtte jeg rejse til Christianshavn for at
sikre mig at det var der endnu - og det var det, heldigvis.

Jeg håber at de fleste "mælke-gavle" i Kbh. er blevet foreviget.

Ved lejlighed vil jeg kigge mine 12.000 dias igennem for at finde
nogle af de "skrækkelige øjebæer". Jeg husker også at Jean
Dubuffet havde lavet en gavl i (vistnok?) Silkeborg. Er den
blevet foreviget?
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt, 3140 Ålsgårde

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 25-02-04 15:45

Herluf Holdt, 3140 skrev bl.a.:

> [...]
> på Jørgen Grandts side, måtte jeg rejse til Christianshavn for at
> sikre mig at det var der endnu - og det var det, heldigvis.

Ja, Eisners billede er hyggeligt, synes jeg med.

I øvrigt er gavlreklamer og -malerier mere end to ting, når vi medregner
både de sjove, de smukke, de grimme og de ganske gyselige m.fl. Vel
var der ikke megen skønhed i gavle med Kløverblad, Firestone og Dyp
i Dyrup. Men mange andre deciderede reklamer husker jeg som festlige
*og* kunstneriske: Sikker Hansens, Heerups, Ungermanns, Storm P.s
og Arnoldis - og givet også andres som jeg ikke lige kan komme på.

Dén slags kunstværker savner jeg af og til til at kunne live og lyse op i
gadebilledet. Dén slags gavlmalerier/-reklamer er ikke overflødige - i
modsætning til bl.a. den såkaldte Vanddrage på Store Torv foran Aarhus
Domkirke ...

Fra : Ole Damgaard

Dato : 25-02-04 17:07

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message news:<403b74c3$0$27436$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> [...]
> nogle af de "skrækkelige øjebæer". Jeg husker også at Jean
> Dubuffet havde lavet en gavl i (vistnok?) Silkeborg. Er den

Jamen jeg tror egentlig, at vi er ganske enige - jeg replicerede netop
på Jørgens fascination af gavlreklamer. Der er meget stor forskel på
at lave en gavlreklame, der har sit eneste formål at udråbe et
salgsbudskab - og et gavlmaleri, der har til formål at give en
oplevelse.
Gavlreklamerne skal i sagens natur vække opsigt, og man har til tider
haft fornemmelsen, at jo grimmere og utilpasset, gavlen er, jo mere
opmærksomhed vækker den.
Det var en reklameform, der for alvor blev moderne i 30´erne med
tilkomsten af store etagehuse - og helt op i 60´erne kunne man fortsat
støde på nye gavlreklamer.

Jeg er personligt glad for at gavlmaleriet holdt sit indtog i det årti
(ikke mindst efter inspiration fra Brande). Nu blev de store, nøgne
flader flere og flere steder fyldt úd med en kunstnerisk oplevelse.
Selv frydes jeg tit over Uffe Christoffersens imponerende tiger på
Platanvej
og den spændende tredimensionelle portal på Halmtorvet.

Se det er kunst. (det sker at også reklamerne er det, men sjældent)

Jo - Jean Dubuffet lavede sit kæmpe gavl kunstværk i forbindelse med
det gamle kunstmuseum på Skoletorvet i Silkeborg. Det er der stadig.
Du kan se det på danskebilleder.dk
http://www.danskebilleder.dk/full.zap?syntax=grs1&&target=www%2Edanskebilleder%2Edk%2Fb774300&term1=0&termNumber=1&ccltermTemp2=dubuffet&cclterm2=dubuffet&field1=%40attr%207%3D1%20%40attr%201%3D30&cclfieldTemp2=term&cclfield2=term&op1=or&op2=and&op3=and&op4=&

mvh ole

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-02-04 17:39

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev:

>Nu har jeg i et kvart århundrede glædet mig over mange flotte
>gavle i København og omegn.

Der er sågar et par stykker i Næstved - ikke helt uden kvalitet

http://huse-i-naestved.dk/grgks/groennegade14/gavlmaleri.html

http://huse-i-naestved.dk/tyrn/farimagsvej05.html

Det første forsvinder snart pga. nedrivning. For begge gælder at
malerierne er af bedre kvalitet end de huse hvis gavle de smykker.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 24-02-04 17:44

Ole Damgaard <odg@dr.dk> wrote:
> "den revnede gavl" på Nr. Alle
> i Århus - vel nok et af de mest spændende gavlkunstværker her i
> landet.)

"Den revnede gavl" som ligger på hjørnet af Nørrebrogade og Nørregade
skal vist ikke forestille en revnet gavl, men skulle være Århus Å.

M.v.h
Niels