Lille lokalnetværk - tidsfaktor
Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 18-02-04 23:22

Hej i gruppen

En Windows 98-baseret maskine. (Maskine fra 1999)
Netværk via en switch.
Begge maskiner kommer via switchen på Internet via TDC-ADSL.

Spørgsmål:
Alt virker korrekt, men et spørgsmål er dog at stille:

Når begge maskiner bliver aktiveret, etableres netværksforbindelsen
udmærket, men Windows XP-maskine er
straks efter start i kontakt med Windows 98-maskinen. Fildelingen virker
perfekt.
Til gengæld går der en rum tid, inden Windows 98-maskinen kan *se*
XP-maskinen, og så virker fildeling
og printerdeling perfekt set fra Windows 98-maskinen.

Efter start kan begge maskiner omgående komme på Internettet.

Hvorfor denne tidsforskel?
Hvad gør man for at få Windows 98-maskinen til at *se" den anden maskinen
straks efter start?

Hans-Jørgen

www.sindholt.k4.dk

Fra : Martin Djernæs

Dato : 18-02-04 23:40

Hej,

Hans-Jørgen Sindholt wrote:
> Til gengæld går der en rum tid, inden Windows 98-maskinen kan *se*
> XP-maskinen, og så virker fildeling
> og printerdeling perfekt set fra Windows 98-maskinen.

Jeg vil næsten gå ud fra at når du siger "se", så mener du at ikonet
bliver synligt i netværks mappen i Windows. Jeg er næsten 100% sikker på
at du inden da kan gå til start|kør og taste \\maskinenavn for at "se"
hvad maskinen deler. Grunden til delayet er måden Microsofts protokol
arbejder på. Den har endu ikke fået opbygget den korrekte tabel. Hvis du
slukker den ene maskine vil den også stadigvæk være i netværksmappen i
et stykke tid selv om du ikke kan komme i kontakt med den.

Martin

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 18-02-04 23:51

"Martin Djernæs" <martin@djernaes.dk.del> skrev i en meddelelse

>Jeg vil næsten gå ud fra at når du siger "se", så mener du at ikonet
>bliver synligt i netværks mappen i Windows.

Ja, det har du helt ret i. Jeg vidste bare ikke i skrivende stund, hvordan
jeg kortest muligt kunne formulere mig.
Jeg kan fint forstå den øvrige del af dit svar.

> [...]
>slukker den ene maskine vil den også stadigvæk være i netværksmappen i
>et stykke tid selv om du ikke kan komme i kontakt med den.

Det kan jo være forklaringen, men kan der ændres på forholdet?
Nu har jeg ikke problemer med tålmodigheden, men det kunne jo dog være
fikst,
om forholdet kunne ændres (justeres).

Mange tak for det venlige svar.

Hans-Jørgen

www.sindholt.k4.dk

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 19-02-04 00:06

On Wed, 18 Feb 2004 23:50:43 +0100, Hans-Jørgen Sindholt wrote:

> Nu har jeg ikke problemer med tålmodigheden, men det kunne jo dog være
> fikst, om forholdet kunne ændres (justeres).

Så hut jeg visker kan man lave noget med

net use ...

i en kommando-prompt for at få oprettet forbindelsen til en anden maskine
med det samme (altså få lavet ikonet i "netværkssteder").

Hvis jeg har ret må der være en der kan erstatte prikkerne med noget
meningsfuldt.

.... og hvis jeg så husker rigtigt og der er en prik-erstattende person
til stede, så kunne man vel lægge kommandoen i en lille bat-fil og smide
denne i Start -> Programmer -> Start.

Mvh.
/Thomas

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 19-02-04 08:48

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ... og hvis jeg så husker rigtigt og der er en prik-erstattende person
> til stede, så kunne man vel lægge kommandoen i en lille bat-fil og smide

Tak skal du have, men det hjælper mig ikke overvældende, da jeg faktisk ikke
helt forstår, hvad du i din velmente beskrivelse egentlig mener.
Hvis du vil være venlig at uddybe beskrivelsen, vil jeg være dig
taknemmelig.

Hans-Jørgen

www.sindholt.k4.dk

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 19-02-04 08:51

> [...]

>bliver synligt i netværks mappen i Windows. Jeg er næsten 100% sikker på
>at du inden da kan gå til start|kør og taste \\maskinenavn for at "se"

Denne ide har jeg lige afprøvet, og den er god nok, men det ændrer ikke ved
den
kendsgerning, at der kan gå lang tid fra start til virkning af manøvren.
Men jeg lærte dog noget - tak skal du have....

Hans-Jørgen

www.sindholt.k4.dk

Fra : Martin Djernæs

Dato : 19-02-04 19:58

Hej,

Hans-Jørgen Sindholt wrote:

> Denne ide har jeg lige afprøvet, og den er god nok, men det ændrer ikke ved
> den
> kendsgerning, at der kan gå lang tid fra start til virkning af manøvren.

Vil det sige at når du starter maskine så tager det lang tid inden du
kan få lov til at udføre Start|kør -> \\computernavn ??

Hvis ikke, så kunne det være at Thomas har ret og at din "nabo" blev
synlig pga. denne kommando (ved jeg ikke).

Jeg mener ikke at der er mulighed for at pille ved MSs protokol tider,
men man kan often en masse ting i registry databasen som man alligevel
ikke bør gøre .. så måske, men jeg ved det ikke.

Kommandoen som Thommans hentyder til er det samme som at forbinde til at
netværks drev på en anden maskine. Du kunne jo prøve at lave en fast
forbindelse til drevende på den anden maskine, så behøver du i hvert
fald ikke vente på at den anden maskine bliver synlig inden du kan komme
i kontakt med den.

Martin

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 19-02-04 22:47

"Martin Djernæs" <martin@djernaes.dk.del> skrev i en meddelelse
Hej,

>Vil det sige at når du starter maskine så tager det lang tid inden du
>kan få lov til at udføre Start|kør -> \\computernavn ??

Ja, der kan let gå op imod fem-ti minutter.
Ganske vist har jeg erfaret, at det går lidt snildere, dersom jeg via
højreklik på ikonet
*Andre computerr* og dermed kommer til netværksindstilingerne - og blot dër
klikker
på OK. (altså på 98-maskinen)

> [...]
>forbindelse til drevende på den anden maskine, så behøver du i hvert
>fald ikke vente på at den anden maskine bliver synlig inden du kan komme

Ja, jeg har forsøgt mig med Thomas's indlæg efter nærlæsning. Og jeg vil
faktisk også prøve
det, du her har skrevet.
Hvis/når en løsning dukker op, vil jeg naturligvis reflektere.

Tak for jeres gode råde og ideer.

Hans-Jørgen

www.sindholt.k4.dk