Opfatter I dette som dominans?
Fra : Jimmy

Dato : 18-02-04 20:38

Hej

Min 4 måneder gamle hund vil gerne op i sengen, men i stedet lægger vi og
ned på gulvet på en tynd madras.

Den kan godt lide at ligge oven på personens bryst.

Man kunne vel se det som dominans, idet den nu ligger øverst.

Hvad er Jeres holdning til dette?

Mvh
Jimmy

Fra : Palle

Dato : 18-02-04 21:45

"Jimmy" <nyhedsgruppe2001@FJERN.yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse
**klip**
> Den kan godt lide at ligge oven på personens bryst.
>
> Man kunne vel se det som dominans, idet den nu ligger øverst.

> [...]

Da din hund kun er fire måneder, tænker den (efter min erfaring) ikke på
doninans endnu.
Men du skal lige overveje, om det er smart at fortsætte med at hygge med din
hund på denne måde. Er det en hanhund? Hvilken race er det? Hvordan er dens
psyke? (også over for andre hunde).
Det kommer selvfølgelig også an på hvordan du ellers er som leder. Jeg kan
varmt anbefale dig at gå til hvalpetræning, hvis du ikke allerede gør det.
Her lærer du også nogle tilg, som styrker din position som leger/fører.

Mvh Palle

Fra : Jimmy

Dato : 18-02-04 21:57

"Palle" <elmerfj@jubiimail.dk> wrote in message

> [...]
din
> hund på denne måde. Er det en hanhund? Hvilken race er det? Hvordan er

Det er en han, moren labrador+Islandsk Fårehund, faren Rottweiler+ Stafford
Shire.
Dens psyke er efter min mening meget meget god. Den er godmodig, glad for
alle mennesker og elsker at lege med andre hunde, hvilket den gør hver dag i
parken.
Den synes f.eks. også at katte og svaner samt ænder er ganske søde, omend
den er rimeligt bange for svanerne og kattene.

> [...]
> Her lærer du også nogle tilg, som styrker din position som leger/fører.

Planen var at starte til februar, men holdet nåede at blive fyldt op, så vil
skal tilmelde os i marts med start i slutningen af marts.

Jeg gør hvad jeg kan for at styrke lederskabet, herunder at sørge for den
sætter sig ned før den kommer ind ad døren, den kommer sidst ind og sidst
ud, den skal udføre en række øvelser (sit, dæk, stå, giv pote) før den får
sin mad, jeg tager ofte maden undervejs og lader den udføre flere øvelser
før den får den igen, den må ikke komme i køkkenet, sengen og møblerne.

Jeg gør hvad jeg kan for at vise hvem der bestemmer, men glæder mig til
træning, så jeg kan lære nogle flere ting.

Mvh
Jimmy

Fra : Palle

Dato : 18-02-04 23:06

> [...]
> Den synes f.eks. også at katte og svaner samt ænder er ganske søde, omend
> den er rimeligt bange for svanerne og kattene.

Det lyder da som en dejlig hun, som du nok skaal få noget fornøjelse af. Det
er sådan set positivt den er bange for svanerne. Det viser, at den er
nysgerrig, men ikke overmodig.

> [...]
> sin mad, jeg tager ofte maden undervejs og lader den udføre flere øvelser
> før den får den igen, den må ikke komme i køkkenet, sengen og møblerne.

Det lyder til at du gør en aktiv indsats for at få din hund til at forstå at
det er dig der bestemmer (på en sjov måde naturligvis (ikke vold)). Og det
er meget klogt, da det er en hanhund, og der er noget rotweiler i den.
Det er muligt, at du kan fortsætte med at ligge med din hund på gulvet og
hygge, uden at du nogensinde får problemer. Hvis du synes det er hyggeligt,
er det da forsøget værd.

Men hvis den på et tidspunkt begynder at udvise dominerende adfærd over for
dig skal du straks stoppe med det, og træne meget legerskabsøvelse med den.
Hvis den endda begynder at knurre af dig, skal du virkelig sætte den på
plads. Det kan bl.a gøres ved at tage fat på begge sider af hundens hals i
den løse hud og løfte hunden op, så ddens forben ikke kan nå gulvet.
Samtidig stirrer du den ind i øjnene og råber "FØJ!! FYYHA!!" osv. Bliv ved
indtil hunden viser tegn på underdanighed...

Jeg håber ikke du får behov for at tage magtkampe med din hund. Og
ovennævnte metode bør absolut IKKE bruges til alm. skælud...

Mvh Palle

Fra : Eifelvuf

Dato : 19-02-04 01:18

"Palle" skrev d. 18-02-04 23:06 dette indlæg :

********klip*************

Hej Palle.

Du lyder bestemt okay (er 100 % klar over hvad du mener med dit indlæg
og er, aldeles enig !).

Synes ikke jeg set dig før hér, hvad / hvem / hvor træner du ?

Nysgerrige og venlige hilsner fra

Eifel & Co,

http://www.kandu.dk/

Fra : Palle

Dato : 19-02-04 18:40

"Eifelvuf" <Eifelvuf.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og er, aldeles enig !).
>
> Synes ikke jeg set dig før hér, hvad / hvem / hvor træner du ?

Tak for komplimentet!!
Jeg kommer fra Farsø, hvor jeg indtil for et halvt år siden boede sammen med
mine forældre. Dengang trænede jeg med vores Golden Retriever i DcH i Aars
(vesthimmerland), hvor jeg nåede at få den trænet op i A-klassen. Men nu er
jeg desværre blevet tvunget til at stoppe konkurrencetræningen, da jeg er
begyndt på Aalborg Universitet. Hunden er stadig hjemme ved mine forældre,
da jeg synes det ville være synd for den at slæbe den med ind i en stor by,
når den er vandt til at bo på landet (desuden ville min mor heller ikke
kunne undvære den).
Jeg er meget ked af, at jeg blev nød til at stoppe træningen, da hunden kun
er tre år gammel., men sådan måtte det jo desværre gå.
Før Fie havde vi en krydsning mellem en Springer Spaniel og en Golden
Retriever, så jeg har haft med hunde at gøre siden jeg vaar seks-syv år.
(Jeg er 20 år nu)

Mvh Palle

Fra : Karin

Dato : 19-02-04 01:39

Palle wrote:

> [...]
> Samtidig stirrer du den ind i øjnene og råber "FØJ!! FYYHA!!" osv. Bliv ved
> indtil hunden viser tegn på underdanighed...

Dette er ikke en metode jeg ville anbefale. Det vil ødelægge hundens
tillid til ejeren - og en god leder vil ikke / behøver ikke at hidse sig
op og skælde ud. Tværtimod er en god leder ham som holder hovedet koldt
og bevarer roen hvis hunden knurrer. En god leder optrapper ikke
konflikter men løser dem i stedet på en stille, rolig og venlig måde!

Jeg har set ALT for mange hunde hvor forholdet mellem hund og ejer er
kommet helt ud på et skråplan fordi ejeren har skældt for meget ud. Det
er ikke nødvendigt.

Venlig hilsen
Karin

Fra : Jimmy

Dato : 19-02-04 06:09

"Karin" <ran_slirp_a@get2net.dk> wrote in message

> Jeg har set ALT for mange hunde hvor forholdet mellem hund og ejer er
> kommet helt ud på et skråplan fordi ejeren har skældt for meget ud. Det
> er ikke nødvendigt.

Jeg tvivler på Palle går ind for at skælde meget ud hele tiden.

Imidlertid oplevede min kæreste forleden, at hunden lagde sig op i sengen,
og da hun pegede på gulvet og bestemt sagde NED viste den tænder. Da hun
gjorde det igen knurrede den.

Hvordan ville du løse en sådan situation uden at skælde den ud?

Mvh
Jimmy

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 19-02-04 13:19

Hej

Jeg må sige jeg er enig med Karin. Jeg har selv haft en hund der endte
med at knurre ad mig fordi jeg havde tacklet den totalt forkert fordi
andre havde rådet mig fordi de mente min hund var dominant, hvilket
ikke var tilfældet.

Når din hund knurrer ad din kæreste er det fordi der er gråzoner andre
steder mellem jer hvor hunden ser sig selv højere end de pågældende
mennesker den knurrer af.

Måske burde dette fortælle dig at den mener den er på højde med dig og
ser din kæreste som nederst i rangordenen, derfor har I nu konflikter.
Derfor burde du måske IKKE have den i sengen. De fleste usikre hunde
har faktisk store problemer med det at være oppe i sofaer, senge og
andre steder hvor mennesket sidder/ligger, derfor opstår der
problemer.
Når man tager hunde op i sofaer mv. der er usikre og som er ved at
"vokse til" så kan det give hunden et ansvar og den mener så den skal
forsvare sin position, det er jo naturligt nok.

Din hund har en magtkamp med din kæreste om pladsen efter dig, hvis du
nu ER dens leder...Jeg er enig med Karin i at negativ forstærkning
ikke hjælper, derimod gør postitiv forstærkning og det giver en mere
tillidsfuld hund.
Jeg ville i din situation se på om der er andre steder din hund kunne
have "gråzoner" ifbm din kæreste.
Og jeg ville også rejse mig op fra sengen og med mit kropssprog ALENE
UDEN at røre ved hunden få den ned af sengen. Det er muligt, specielt
hvis man lærer om hundens sprog, dæmpende/dominerende signaler, mv.

Iøvrigt er jeg ikke enig med Palle i at dominans kommer senere end 4
mdr. jeg har set hvalpe langt under der har vist dominant adfærd, dog
skal man vide at dominant adfærd godt kan dække over en usikker hund.
Man har sjældent problemer af nogen art med en selvsikker hund, de
hunde der giver problmer er faktisk de hunde der ligger i midten af
skalaen. Det er lidt tankevækkende ikke..

Nå men jeg håber at du kan finde ud af problemet med din hund.

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko
www.lemanszone.dk/jeannette

Fra : Palle

Dato : 19-02-04 19:13

> "Karin" <ran_slirp_a@get2net.dk> wrote in message

> Jeg tvivler på Palle går ind for at skælde meget ud hele tiden.

Nej jeg går ikke ind for at skælde meget ud, for så får man bare en
nervøs/angst hund uden tillid.

> [...]
> gjorde det igen knurrede den.
>
> Hvordan ville du løse en sådan situation uden at skælde den ud?

Her mener jeg det er nødventigt at være bestemt. Man skal selvfølgelig ikke
bruge den metode jeg fortalte dig om. Den er kun til voksne hunde (eller
hunde i puberteten). Men din kæreste skal i hvert falt vise at hun ikke
finder sig i det ved ikke at give op. Hun skal sørge for at hunden kommer
ned på gulvet, og at den ikke kravler op i sengen fem minutter senere. Hvis
hun ser den i det øjeblik, den kravler op i sengen, kan hun komme med et
NEJ. Men ellers kan hun ikke skælde den ud for at ligge der. Hun kan sige
Nej, hvis den viser tænder, eller knurrer. Og husk endelig at ros hunden,
når den springer ned ffra sengen.

Mvh Palle

Fra : Palle

Dato : 19-02-04 18:55

"Karin" <ran_slirp_a@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og bevarer roen hvis hunden knurrer. En god leder optrapper ikke
> konflikter men løser dem i stedet på en stille, rolig og venlig måde!

Hvordan vil du så løse sådan en konflikt? Hunden siger jo sådan set, at den
ikke respekt for dig længere, og den ser dig ikke længere som lederen.
Det mener jeg ikke man skal finde sig i. Og ja - jeg er klar over, at
ovennævnte metode ikke skal bruges til at skælde hunden ud med. Men hunden
udfordrer jo din stilling som lederen, og så er det jo ikke en psykisk svag
hund vi har med at gøre.

> Jeg har set ALT for mange hunde hvor forholdet mellem hund og ejer er
> kommet helt ud på et skråplan fordi ejeren har skældt for meget ud. Det
> er ikke nødvendigt.

Jeg siger netop også (i det stykke, der er klippet væk), at det er vigtigt,
at man formår at få hunden til at forstå, at det er dig/mig der er lederen
på en positiv måde (uden vold). Hermed mener jeg altså også psykisk vold
(skæld ud).
Min holdning er, at hver gang man siger Nej til hunden, skal man også huske
at rose hunden, når den gør det rigtige. (For hvert Nej, skal der være ca.
10 dyygtiiiig)Jeg går fuldt ud ind for positiv indlæring og træning med leg
og bolde.

Desuden vil jeg lige, for at undgå misforståelser, påpege, at det er et
opdigtet eksempel.
Jeg ville ALDRIG behandle en fire måneder gammel hvalp sådan!

Mvh Palle

Fra : Karin

Dato : 20-02-04 15:23

Palle wrote:

> [...]
> udfordrer jo din stilling som lederen, og så er det jo ikke en psykisk svag

Jeg ville starte med at LÆRE hunden hvad jeg vil have den til f.eks. ved
at lokke den ned fra sengen ved hjælp af en godbid (samtidig med at jeg
siger "ned") Så lærer hunden hvad jeg mener når jeg siger "ned" og den
finder ud af at det bedre kan betale sig for den at hoppe ned / blive
nede ved at den får ros/godbid for det.

Jeg mener at alt for mange situationer/konflikter ml. hund/ejer skyldes
manglende INDLÆRING frem for "dominans-problemer". Jeg mener ihvertfald
at man altid skal SIKRE sig at hunden har lært/forstå hvad man ønsker
inden man begynder at tænke på dominans.

Venlig hilsen
Karin

Fra : Palle

Dato : 22-02-04 16:27

> [...]
> at man altid skal SIKRE sig at hunden har lært/forstå hvad man ønsker
> inden man begynder at tænke på dominans.

Jeg kan kun sige, at jeg er helt enig med dig i det du skriver. Det
tidspunkt hvor jeg ville bruge ovennævnet metode, er som tidligere nævnt
også kun hvis hunden bevidst og tydeligt går ind og prøver at overtage
lederpositionen.
Metoden er absolut ikke egnet til at bruge i almindelig hundeopdragelse! Her
går jeg også ind for positiv indlæring med bold og godbidder.

Mvh Palle

Fra : Karin

Dato : 24-02-04 19:23

Palle wrote:

> [...]
> Metoden er absolut ikke egnet til at bruge i almindelig hundeopdragelse! Her
> går jeg også ind for positiv indlæring med bold og godbidder.

Hej Palle.

Det er dejligt at vi er enige :)

Det som kan være svært (ihvert fald for den "almindelige" hundeejer) er
at vurdere hvornår der egentlig er tale om en hund som vil "overtage
lederpositionen". Jeg er selv uddannet instruktør og har derfor haft
kontakt til en del hunde. Endnu har jeg ikke oplevet et problem med en
hund som kun kunne forklares som "dominans". Der har indtil nu være tale
om fejl-indlæring, manglende indlæring eller misforståelser ml. hund og
ejer. Alle ting som kan rettes uden unødige konflikter ved hjælp af
vejledning af hundeejeren omkring kropssprog, korrekt positiv indlæring osv.

Mit råd til andre er egentlig bare: Prøv altid først se om der er andre
forklaringer/løsninger på problemerne - jeg synes at for mange (også
trænere/adfærdsbehandlere) har tendens til straks at hoppe frem til at
konkludere at det skyldes dominans/lederskabsproblemer, og det er bare
så ærgerligt fordi sådan en misforståelse udvikler sig tit til endnu
større problemer.

Det lyder som om vi er ret enige, jeg ville lige bare uddybe mit forrige
indlæg for at undgå misforståelser :)

Venlig hilsen
Karin

Fra : Jimmy

Dato : 19-02-04 06:15

> [...]

> det er dig der bestemmer (på en sjov måde naturligvis (ikke vold)). Og det
> er meget klogt, da det er en hanhund, og der er noget rotweiler i den.

Jeg gør hvad jeg kan for at undgå at få problemer i fremtiden, hvor den
angiveligt bliver rimeligt stor (faren var 61 cm fra skulder til gulv).

> Det er muligt, at du kan fortsætte med at ligge med din hund på gulvet og
> hygge, uden at du nogensinde får problemer. Hvis du synes det er
hyggeligt,
> er det da forsøget værd.

Også min tanke. Så længe der ikke er problemer og vi begge kan lide at ligge
og slappe af vil jeg gøre det.

> [...]
ved
> indtil hunden viser tegn på underdanighed...

Jeg har ikke oplevet at den knurrede af mig, men derimod af min kæreste
forleden da hun ville vise den ned af sengen.
Jeg mener ikke vi skældte den ud, men blot satte den ned på gulvet efter et
bestemt NEJ.

Jeg kan dog godt se fordelen i at skælde den ud med løftede forben.
Det må vi lige overveje.

Tak for rådene,
Jimmy

Fra : KennelKipler

Dato : 19-02-04 10:25

"Jimmy" skrev d. 19-02-04 06:15 dette indlæg :

Hej Jimmy,

Hvis hunden knurrer af din kæreste når den er i sengen. Så er der kun én
ting: Ned fra sengen!!

Vores staffblanding har præsteret det samme af min mand. Og så er det
ned fra sengen og ud af soveværelset.
Hvis først der er problemer der, så hænger de ved i mange andre ting i
løbet af dagen, og det er ikke fair overfor din kæreste.

I dag er vores 2½ år, og hun sover i sengen uden problemer.

MVH Marie.

http://www.kandu.dk/

Fra : Palle

Dato : 19-02-04 19:23

> [...]
> forleden da hun ville vise den ned af sengen.
> Jeg mener ikke vi skældte den ud, men blot satte den ned på gulvet efter

Jeg mener det I gjorde, da hunden var opp i senger er rigtigt. Det er dog
meget vigtigt at det er din kæreste der sætter hunden ned (eller forlanger
at den selv skal kravle ned), da det jo er hende hunden mangler respekt for.

> Jeg kan dog godt se fordelen i at skælde den ud med løftede forben.
> Det må vi lige overveje.

Jeg mener du skal passe på med at være alt for hård over for den endnu. Det
er først når hunden kommer i puberteten og virkelig udfordrer dig og din
lederposition at du evt. kan gøre brug af ovennævnte metode.

> Tak for rådene,
> Jimmy

Det var så lidt...

Mvh Palle

Fra : Firstname Lastname

Dato : 19-02-04 14:41

Palle wrote:
> [...]
>
> Jeg håber ikke du får behov for at tage magtkampe med din hund. Og
> ovennævnte metode bør absolut IKKE bruges til alm. skælud...
Det lyder som en rigtig dårlig ide. Jeg har desværre brugt ovenstående model
på min hund og det har jeg senere fortrudt. Det har taget lang tid at
genopbygge tillidsforholdet.

Hvis hunden knurrer er det fordi det fordi du overskrider hans grænser og
han beder dig om at lade være. Det skal du respektere. Han har sikkert
forsøgt at dæmpe dig unden resultat.

Hunde har en række signaler de sender til dig. Først vil de prøve med
dæmpende signaler, (kigge væk, gabe, smaske osv.). Hvis det ikke virker vil
hunden bruge afstandsøgende signaler (knurre, vise tænder osv.). Hvis det
så heller ikke virker vil hunden bide.
Hvis du lærer hunden at dæmpende eller anstandsøgende signaler ikke virker
så har den kun bid tilbage. Resultatet kan være at hunden bider uden
varsel.

Her er en god forklaring af hvad dæmpende signaler er:
http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=13&sokres=1

Jeg kan også anbefale denne bog.
http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=112D

Fra : Palle

Dato : 19-02-04 19:30

"Firstname Lastname" <name@company.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis hunden knurrer er det fordi det fordi du overskrider hans grænser og
> han beder dig om at lade være. Det skal du respektere. Han har sikkert

Det jeg taler om, er hvor hunden tydelig prøver at overtage lederpositionen.
Hvis man på nogen måde har provekeret hunden, så man har overskredet dens
grænser, skal man selvfølgelig stoppe provakationen og selvfølgelig aldrig
skælde ud. Det er jeg enig i, at det giver en usikker hund.

Mvh Palle

Fra : Tommy

Dato : 19-02-04 08:20

> Min 4 måneder gamle hund vil gerne op i sengen, men i stedet lægger vi og
> ned på gulvet på en tynd madras.

Gør vi også med vores 4 mdr. Golden. Det er så hyggeligt

> Den kan godt lide at ligge oven på personens bryst.

Det kan Frida også. Eller ligge ved siden af med hovedet hen over armen og
sove.

> Man kunne vel se det som dominans, idet den nu ligger øverst.

No..... Det hedder flokmentalitet. Vilde hunde klumper sig også sammen.
Dominans kommer på helt andre måder.

Hilsen
Tommy