MS Windows
briani 27239
Begrænsnig af ram i xp
Fra : Johnny

Dato : 18-02-04 19:35

Hej alle
Jeg sidder med et irriterende problem som jeg har lidt svært ved at løse.
Jeg har Win XP home med alle opgraderinger. For at kunne afvikle mit
favoritspil på pc.eren er jeg nødt til at begrænse ram-mængden via ms-config
til 366mb. Jeg har installeret 1 gb ram dual channel på maskinen. Når jeg nu
begrænser rammængden begrænser jeg vel også den ram som winxp og alle de
andre programmer har til rådighed??
Dette er jo langt fra ønskværdigt. Kan man lave et eller andet således at
pc'eren kan boote enten til spil eller til almindelig programafvikling?.
Måske man kan oprette en bruger hvis konfiguration har den begrænsede
rammængde?.
Nogen forslag.?
mvh Johnny

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-02-04 20:10

"Johnny" <Rix@post.tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg har Win XP home med alle opgraderinger. For at kunne afvikle mit
>favoritspil på pc.eren er jeg nødt til at begrænse ram-mængden via ms-config
>til 366mb.

Ganske træls problem.

>Jeg har installeret 1 gb ram dual channel på maskinen. Når jeg nu
>begrænser rammængden begrænser jeg vel også den ram som winxp og alle de
>andre programmer har til rådighed??

Det er korrekt.

> [...]
>pc'eren kan boote enten til spil eller til almindelig programafvikling?.
>Måske man kan oprette en bruger hvis konfiguration har den begrænsede

En bruger du'r nok ikke.

Men det kan løse ved at redigere BOOT.INI så du får 2 opsætninger -
Een med fuld RAM og een hvor RAM'en begrænses til de 366 Mb som
spillet acceptere.

Men det kræver altså re-boot hver gang du vil spille...

<mlr>

Fra : Johnny

Dato : 19-02-04 17:30

Hej igen

> [...]
> spillet acceptere.
>
> Men det kræver altså re-boot hver gang du vil spille...

Tja det kan jeg godt leve med.
Hvordan gribes sagen an rent praktisk?
mvh Johnny

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-02-04 19:47

>Tja det kan jeg godt leve med.
>Hvordan gribes sagen an rent praktisk?

Hop ud i en kommandolinie og kør

WORDPAD C:\BOOT.INI

Det skulle gerne åbne en fil der ligner dette:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Copy og paste den sidste linie med tilføjelsen /MAXMEM=366

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /MAXMEM=366

Gem så filen, reboot. Voila..

<mlr>