syntakshjælp til fstab owner mount
Fra : Henrik Pedersen

Dato : 18-02-04 19:06

Jeg prøver at kunne mounte et linuxdrev med følgende adgangsbegrænsninger:
det skal være en bestemt bruger som skal kunne mounte det, det skal
ikke automountes og gerne skjult for andre.

i min fstab har jeg for drevet følgende:
/dev/hdb6 /test reiserfs noauto,owner 1 2

Prøver jeg at sætte en id efter owner,(brugernavn,gruppe) får jeg en
fejlmeddelelse om, at drevet ikke kan mountes fordi der er en fejl i
linien (+ måske bad bloks, forkert filsystem)

Jeg kan mounte drevet med den nuværende linie, men kun som root og det
var ikke helt planen. Rettighederne er sat til brugernavn/gruppe og
der er en mappe med samme navn og rettigheder på drevet.

Jeg har søgt højt og lavt uden resultat, jo nogen kan få det til at
virke på vfat drev. men det kan jeg jo ikke rigtig bruge til noget
her..

Jeg læste dog noget om, at man kan klare det via .profile, men tør
snart ikke pille mere..*piv*
--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 18-02-04 19:12

Henrik Pedersen <misbams@edb.invalid> writes:

>Jeg prøver at kunne mounte et linuxdrev med følgende adgangsbegrænsninger:
>det skal være en bestemt bruger som skal kunne mounte det, det skal
>ikke automountes og gerne skjult for andre.

Generelt skjuler man ikke fysiske devices i Unix - det er der
ikke nogen grund til.

>i min fstab har jeg for drevet følgende:
>/dev/hdb6 /test reiserfs noauto,owner 1 2

At læse man-siden:

The owner option is similar to the
user option, with the restriction that the user must be
the owner of the special file. This may be useful e.g. for
/dev/fd if a login script makes the console user owner of
this device.

Altså skal du lave en "chown bruger /dev/hdb6".

At skjule indholdet klares med chmod. Eller ACL hvis det skal
være helt vildt.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 18-02-04 21:43

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

> Generelt skjuler man ikke fysiske devices i Unix - det er der
> ikke nogen grund til.

Nej *doh* selvfølgelig ikke, det kan jo styres via rettigheder..

> Altså skal du lave en "chown bruger /dev/hdb6".

Jeg læste man siderne (mit første valg) både man mount 8 og man fstab,
men har åbenbart misforstået det med owner, fordi jeg troede at det
skulle angives i fstab hvem ejeren var... (jeg er meget flov.. og
meget klogere nu *S*)

> At skjule indholdet klares med chmod. Eller ACL hvis det skal
> være helt vildt.

Ok det tror jeg nok jeg har fat i, takket være friheden hæfterne og
den manual jeg fik med da jeg købte SuSE. Men jeg tror lige at jeg
holder mig fra ACL lidt endnu...

Tak for hjælpen