gcc compiler og simpelt program eksekverin~
Fra : Tor Lund

Dato : 18-02-04 18:26

når jeg har oversat et simpelt program med gcc eks:
gcc helloworld.c -o hello

hvordan kører jeg så programmet herefter ? har prøvet bare at skrive hello
uden held. og læst inde på linuxbog.dk

ps. og ja jeg er newbie til linux :)

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-02-04 18:33

"Tor Lund" <REM THISmistral@tele2adsl.dk> wrote:
> når jeg har oversat et simpelt program med gcc eks:
> gcc helloworld.c -o hello
>
> hvordan kører jeg så programmet herefter ? har prøvet bare at skrive hello
> uden held. og læst inde på linuxbog.dk

Du skal angive hvilket directory programmet ligger i:
../hello

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Tor Lund

Dato : 18-02-04 18:34

da vel ikke hvir jeg står i biblioteket ? eller hvad

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-02-04 18:46

"Tor Lund" <REM THISmistral@tele2adsl.dk> wrote in message
> da vel ikke hvir jeg står i biblioteket ? eller hvad

jo - prøv det.
Med mindre at current directory "." er i din path (så vidt jeg har
forstået - det har jeg dog ikke).

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Tor Lund

Dato : 18-02-04 18:44

outputtet bliver genreret og der kommer en fil "hello" så er det vel ikke
pathen der er i vejen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-02-04 18:57

"Tor Lund" <REM THISmistral@tele2adsl.dk> wrote:

> outputtet bliver genreret og der kommer en fil "hello" så er det vel ikke
> pathen der er i vejen

Filen "hello" (uden extension) er programmet - svarende til "hello.exe" på
MS-Windows.

Prøv at skriv
../hello
og se hvad der sker.

Hvad ser du, skriver du og hvad undrer dig - helt præcist ?

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Tor Lund

Dato : 18-02-04 19:03

under ls siger den at hello er der og markeret med grønt. .\hello fortæller
den .hello: command not found

hvis jeg bare skrive gcc hello.c laver den en a.out som heller ikke kan
køres,

mvh tor

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-02-04 19:21

"Tor Lund" <REM THISmistral@tele2adsl.dk> wrote:

> .\hello fortæller
> den .hello: command not found

Du skal, som jeg skrev, bruge slash - ikke back-slash

../hello

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Tor Lund

Dato : 18-02-04 19:25

lol, ja der kan man bare se, men der kommer ikke noget ud selvom jeg har en
simpel printf("hej");

Fra : Peter Jensen

Dato : 18-02-04 19:34

Tor Lund wrote:

[Hold op med at top-poste]

> lol, ja der kan man bare se, men der kommer ikke noget ud selvom jeg
> har en simpel printf("hej");

Er du helt sikker? Prøv lige at stoppe en '\n' efter 'hej'.

--
PeKaJe

Do not take life too seriously; you will never get out of it alive.

Fra : Peter Jensen

Dato : 18-02-04 19:28

Tor Lund wrote:

> under ls siger den at hello er der og markeret med grønt.

Det er nok fordi den er markeret som eksekverbar og 'ls' er sat til at
bruge farver.

> .\hello fortæller den .hello: command not found

Ja, for det du gjorde var at kalde en kommando der hedder .hello (som
ikke findes), hvor du har escapet h'et. Prøv at vende skråstregen
omvendt. Det er vist kun DOS og Windows der bruger backslash som
directory seperator.

> hvis jeg bare skrive gcc hello.c laver den en a.out som heller ikke
> kan køres,

Jo den kan, du skal bare kalde den som ./a.out. I et miljø hvor
administration typisk foregå på kommandolinjen er det et *stort*
sikkerhedshul hvis . er i PATH. Det åbner også op for muligheden for at
begå alle mulige dumheder, så lad være med at ændre på det.

--
PeKaJe
      Computers don't actually think.

Fra : Tor Lund

Dato : 18-02-04 19:31

jep der virker nu, mange tak for hjælpen og dine hurtige svar. der er kanon.

mvh Tor Lund

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-02-04 21:14

> [...]
> gcc helloworld.c -o hello
>
> hvordan kører jeg så programmet herefter ? har prøvet bare at skrive hello

Måske kunne det hjælpe dig, hvis du bruger et IDE (Integrated Development
Environment) med editor, make system og debugger.

Nogle bud er
KDevelop
Borland Kylix 3 Personal Edition
Borland C++BuilderX Personal Edition

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 19-02-04 18:52

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> writes:

> Måske kunne det hjælpe dig, hvis du bruger et IDE (Integrated Development
> Environment) med editor, make system og debugger.

> [...]

Eller Emacs som er en meger mere udbredt IDE end ovenstånde på
GNU/Linux.

Fra : Tor Lund

Dato : 21-02-04 23:04

jeg har faktisk snuset til emacs på min RH fedora core 1 installation. tror
jeg vil arbejde lidt med den.

mvh Tor Lund