Hund med NYRESTEN
Fra : E.S.A.

Dato : 18-02-04 16:40

Min hund på snart 11 år har fået konstateret nyresten for 2 måneder siden,
dyrlægen har sagt der kun var opr... der ville afhjælpe problemet.
Jeg har nu på 6 uge givet ham RECIUM ca 20 ml. pr. dag, er der nogen der
kender til om det kan bruges til hunde og i givet fald har det nogen effekt
og hvor længe skal jeg give ham det inden at det evt hjælper ham??? Han har
stadig noget blod i urinen, dvs. det er når blæren er tømt, og han skal
efterfølgende afsætter spor, jeg opdager der kan være blod i urinen.
Hunden er en Cairn Terrier på ca 10 1/2 kg.
På forhånd tak. Ebbe

Fra : Claus Rathlou

Dato : 19-02-04 13:43

> [...]
> stadig noget blod i urinen, dvs. det er når blæren er tømt, og han skal
> efterfølgende afsætter spor, jeg opdager der kan være blod i urinen.

Hej

Fandt følgende råd til mennesker.
Om det virker? Men et æg og en citron koster jo ikke alverden.

Mvh.

Claus
----------
Citat:

Æg-citronsaft kuren mod nyresten virker ved at få stenene til at smuldre.
Det fornuftigste vil være at tage kuren, når man får et anfald af nyresten,
og man kan gentage kuren med flere dages mellemrum, indtil alle symptomer er
væk. Normalt udløser kuren ikke nogen anfald, men det kan ikke helt
udelukkes, hvis stumper af stenen går ned gennem urinlederen.

Det er Citronsyrens reaktion med kalken i æggeskallen, der gør mixturen
virksom, indholdet af ægget er uden betydning i denne forbindelse. Husk at
skolde ægget så det er fri for salmonella.

Hvis du slår ægget ud og koger skallerne og fjerner hinderne, kan du knuse
dem og lægge dem i citronsaft i et døgn og si dem i en tesi inden du drikker
saften.

Det er individuelt, hvor hurtigt kuren klarer problemet med nyresten, og den
eneste måde, man helt præcist kan finde ud af, om stenen er væk, er ved en
skanning, evt. bare et oversigtsrøntgenbillede, men jeg vil anbefale
skanning, da man så vidt muligt skal undgå røntgenstråler. Ved skanning
bruger man ultralyd.

Kalkmangel er oftest den egentlige årsag til nyresten, se artiklen "Death
Doctors", du finder den ved at søge efter "nyresten" i "super søg" på
www.dsgnet.dk. Der finder du også en masse andre artikler om nyresten.

Citat slut

Fra : Siv-Helen

Dato : 20-02-04 01:25

Hei,

Jeg har vært plaget med Nyrestein i 2 år og bruker Recium når jeg har
annfall, (steinen er ikke fjernet) Recium smaker _IKKE_ godt men det virker
på meg. Når jeg har hatt smerte annfall så pleier jeg å ta 30 ml recium pr
dag i ca 1 uke, og når smertene pågår så tar jeg 30 ml hver time til
smertene har gitt seg.

Dette er jo ett rent naturprodukt og hunden din tar nok ikke skade av det,
hvis den ikke er allergisk mot noe som er i Recium. Du kan holde nyresteinen
i sjakk ved å gi han recium hver dag i alle fall til han er blitt bedre,
prøv da ett opphold og hvis ha blir verre igjen så må du nok fortsette med
det resten av livet, evt til steinen har kommet ut av seg selv, Recium skal
virke smertestillende samtidig so det er urter i den som skal drive ut
nyrestein.

Grunnen til at ikke jeg tar det hver dag er at det smaker så f..... stygt.
men hvis du får hunden til å drikke det så tror jeg i alle fall ikke at han
blir verre. Når hunden er så gammel som han er så hadde ikke jeg tatt
sjangsen på å operere han, da risikoen for at hjertet ikke tåler narkosen
blir høyere og høyere dess eldre de blir. Men nå sa du jo ikke hvilken rase
du har, og hvis det er en liten hund så blir de jo ofte opp til 15 år, mens
store hunder som regel ikke blir eldre enn 10 til 13 år.

--
Siv-Helen Alterskjær
sivhelen@frisurf.no

Fra : karian.hp

Dato : 22-02-04 15:50

On Wed, 18 Feb 2004 16:40:25 +0100, "E.S.A." <atnes@webspeed.dk>
wrote:
Vores hund en cocker er blever opereret for nyresten der blev fjerne
"52" sten lige fra 5 cm og ned til 5 mm pas på med ikke at vente
forlænge det går ud over hunden det gjorde vi med det resultalt at
stenene blev så store og så mange. Vores dyrlæge havde aldrig set så
mange sten hos en hund før og så store. Hun begynte også at tisser
overalt også i hendes kasse for hun kunne ikke holde på vandet og på
slutningen inden hun blev opereret begyndte hun også at tisse blod.
Hun var ca 6 år da hun blev opreret og klarede operationen fint har
været rask lige til for kort tid siden hvor hun fik fjernet
livmoderen. Men nu er det den gamle hund vi har frisk og livlig.
Så mit råd til dig er VENT ikke forlænge operation er nok den bedste
måde.ps kosten har stor indflydelse på om de får sten eller ej

hilsen knud og ronja med håb om godbedring