Tegnsæt
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 18-02-04 11:27

Hejsa

Jeg har (stadig) problemer med tegnsæt...

Min FC1 siger følgende:

$ echo $LANG
en_US.ISO-8859-1

men hvis jeg prøver at køre en phpinfo() så får jeg:
$_ENV"LANG"] == en_US.UTF-8

og som HTTP Response Header:
Content-Type    text/html; charset=UTF-8

Hvad går der galt?

Mvh.
/Thomas

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 18-02-04 12:44

Thomas Lindgaard skrev:

> Min FC1 siger følgende:
>
> $ echo $LANG
> en_US.ISO-8859-1

Som samme bruger som du kører PHP og Apache med?

Systemvariable behøver ikke have de samme værdier for alle brugere.
Hvis du vil sikre dig at Apache kører med "LANG" sat til en bestemt
værdi, så sørg for at den bliver sat af det program der står for at
starte Apache (`/etc/init.d/httpd` eller noget i den stil).

Jacob
--
"... while the C compiler will happily generate code for
almost anything produced by leaning on the keyboard."

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 18-02-04 13:08

On Wed, 18 Feb 2004 12:43:46 +0100, Jacob Sparre Andersen wrote:

> Som samme bruger som du kører PHP og Apache med?

Nej - som mig selv.

> [...]
> værdi, så sørg for at den bliver sat af det program der står for at
> starte Apache (`/etc/init.d/httpd` eller noget i den stil).

Okaj - der bliver ikke sat noget utf-8 i den pågældende fil... men til
gengæld så virker mine danske tegn hvis jeg bare i HTML'en angiver at
det er utf-8... så alt er vel egentlig fjong.

Takker
/Thomas

Fra : frank damgaard

Dato : 18-02-04 15:04

Thomas Lindgaard wrote:

> Okaj - der bliver ikke sat noget utf-8 i den pågældende fil... men til
> gengæld så virker mine danske tegn hvis jeg bare i HTML'en angiver at
> det er utf-8... så alt er vel egentlig fjong.

Det kommer da lidt an på browseren.

Du kan se content-type med "lynx -head -dump {URL}"
MSIE er ligeglad og anvender evt. hellere den i meta tag.

validator.w3.org og andre browsere bruger headere med content-type
hvis den forefindes.
Hvis META tag (i HTML) og content-type header ikke siger det
samme så får du problemer i de fleste browsere (men ikke MSIE).

I apacheopæstningsfil angives hvilket tegnsæt f.eks. html filer
skal have:
AddType "text/html; charset=ISO-8859-1" .html .shtml

--
Frank Damgaard |

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 18-02-04 18:10

On Wed, 18 Feb 2004 14:03:51 +0000, frank damgaard wrote:

> Det kommer da lidt an på browseren.

Ser man det...

> Du kan se content-type med "lynx -head -dump {URL}"
> MSIE er ligeglad og anvender evt. hellere den i meta tag.

Lokalt giver det

og "globalt" giver det

Så alt _er_ vel fjong? :)

> validator.w3.org og andre browsere bruger headere med content-type
> hvis den forefindes.

Okaj.

> [...]
> skal have:
> AddType "text/html; charset=ISO-8859-1" .html .shtml

Hverken lokalt eller globalt bliver der angivet "..." i httpd.conf.

Mvh.
/Thomas

Fra : frank damgaard

Dato : 18-02-04 20:49

Thomas Lindgaard wrote:

> Lokalt giver det

> og "globalt" giver det

> Så alt _er_ vel fjong? :)

jeg antager det, forudsat du har anvendt f.eks. lynx -head til
at vise content-type.

--
Frank Damgaard |

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 18-02-04 21:36

On Wed, 18 Feb 2004 19:48:49 +0000, frank damgaard wrote:

> jeg antager det, forudsat du har anvendt f.eks. lynx -head til
> at vise content-type.

Det haver jeg :)

Mvh.
/Thomas

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 18-02-04 12:45

Thomas Lindgaard skrev:

> og som HTTP Response Header:
> Content-Type    text/html; charset=UTF-8

Den sættes normalt direkte i Apaches opsætningsfil.

Jacob
--
»For der er kun to grunde til at føre krig mod en republik:
Den ene, at blive herre over den: den anden, frygten for at