valg af grafikkort (ny computer)
Fra : ChristianTC

Dato : 18-02-04 00:15

Hej Ng
Håber i kan hjælpe mig
Jeg skal hjælpe min familie med at købe en ny computer og jeg har valgt at
få den bygget hos midtdata. Det jeg mangler er at fastslå hvilket grafikkort
de skal have. Det jeg leder efter er et value-for-money grafik kort Det
må nemlig ikke koste for meget da vi har et budget på omkring 10.000 for
computer og skærm. Computeren skal bruges til skolearbejde og spil. Hvad for
et grafikkort vil i foreslå og hvad synes i om de enkelte dele?

Computeren indtil nu (uden grafikkort og skærm):

Kabinet: Chieftec Dragon color serie - DX-01BD-U
Bundkort: Asus P4P800 Intel 865PE Chipsæt
Processor: Intel Pentium 4 2.8Ghz Soc 478 BOXED / 800
Ram: Samsung 512 MB DDR RAM PC3200 400 Mhz
Harddisk: WesternDigital IDE 80GB Ultra Dma/100 7200 Rpm
CD-drev: Plextor 16X DVD / 48X Cdrom IDE / Sort / Bulk
Lydkort: Creative Soundblaster Audigy LS

Pris (inklusive moms og samlet): 6.355,-

Fra : Nico

Dato : 18-02-04 07:12

> Kabinet: Chieftec Dragon color serie - DX-01BD-U
Fint.

> Bundkort: Asus P4P800 Intel 865PE Chipsæt
PERFEKT.

> Processor: Intel Pentium 4 2.8Ghz Soc 478 BOXED / 800
PERFET.

> Ram: Samsung 512 MB DDR RAM PC3200 400 Mhz
Jeg havde tagen en 2.6 cpu og smidt mere ram i, men 512 er fint.. Jo mere jo
bedre dog...

> Harddisk: WesternDigital IDE 80GB Ultra Dma/100 7200 Rpm
Perfekt.

> CD-drev: Plextor 16X DVD / 48X Cdrom IDE / Sort / Bulk
Lækkert :)

> Lydkort: Creative Soundblaster Audigy LS
Lækkert

> Pris (inklusive moms og samlet): 6.355,-
Ja, det er blevet sjoveret at købe puter end førhen :)

Value for money er en svær en.

Jeg ville overveje et MSI 5600 til 1100 som er lydløst.
Alternativt et FX5700 til 2-300,- mere. Performer bedre.
Alternativt et fx5900 som er blandt de hurtigste - kan vist fåes helt ned
til 16-1700,-

Fra : Leony

Dato : 19-02-04 09:37

In news:40330236$0$181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Nico <emailxyznifo@tiscali.dk> typed:

> Jeg havde tagen en 2.6 cpu og smidt mere ram i, men 512 er fint.. Jo
> mere jo bedre dog...

512 MB RAM er rigeligt til gennemsnitsbrugeren - imo.
Det er først hvis man roder med tung billedbehandling, 3D-rendering
eller videoredigering at mere RAM er nødvendigt.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Nico

Dato : 19-02-04 11:20

> 512 MB RAM er rigeligt til gennemsnitsbrugeren - imo.
> Det er først hvis man roder med tung billedbehandling, 3D-rendering
> eller videoredigering at mere RAM er nødvendigt.

Hvilken del af 512 er fint fatter du ikke ?
Hvilken del af jo mere jo bedre fatter du ikke?

Fra : Leony

Dato : 19-02-04 16:17

In news:40348dbb$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Nico <emailxyznifo@tiscali.dk> typed:

> Hvilken del af 512 er fint fatter du ikke ?

Jeg undskylder mange gange.
Læsning var åbenbart ikke lige min største force i morges.

Det er dog rart at vi er enige.

> Hvilken del af jo mere jo bedre fatter du ikke?

Mere er ikke altid bedre.
Man kan også købe så meget at det er spild af penge.

Fra : Nico

Dato : 19-02-04 16:36

> Jeg undskylder mange gange.
Se mine 2! smileys ;)

> Læsning var åbenbart ikke lige min største force i morges.
:)

> Det er dog rart at vi er enige.
Max.

> Mere er ikke altid bedre.
> Man kan også købe så meget at det er spild af penge.

Jaja, men 1gb er ikke i den kategori :)

Fra : Kaptajnen

Dato : 18-02-04 09:18

vælg et radeon i stedet er mere stabile kort

Radeon 9600 xt
eller
Radeon 9600 pro
eller
Radeon 9800 pro eller xt

Fra : Brian Lund

Dato : 18-02-04 10:58

> [...]
> CD-drev: Plextor 16X DVD / 48X Cdrom IDE / Sort / Bulk
> Lydkort: Creative Soundblaster Audigy LS
>
> Pris (inklusive moms og samlet): 6.355,-

Den billige løsning: Radeon 9600 Pro 1000~1400 kr
Den halvbillige løsning: Geforce FX 5900XT 1500~1700 kr
Den halvdyre løsning: Radeon 9800 Pro 2000~3000 kr
(Dyreste og bedste løsning: Radeon 9800 XT) 3000~4000 kr

De tre er nævn i både pris og ydelses rækkefølge, med det
billigste/langsomste først!

Radeon 9600 Pro er hurtigere end alle FX5600 kort, det er ca. ligeså hurtigt
som et FX5700 Ultra kort (Dvs. hurtigere end non-ultra).

FX 5900 XT er hurtigere end alle Radeon 9600 kort, og Radeon 9800 SE, det er
også hurtigere end alle FX5600/5700/5800 kort... Men FX5900 XT er
langsommere end alle andre FX5900 kort

Radeon 9800 Pro er hurtigere end FX5900 XT, og er hurtigere end et FX5900
(non-XT, non-Ultra)

Radeon 9800 XT er det hurtigste kort på markedet!

http://www.tomshardware.com/graphic/20031229/vga-charts-03.html
http://www.edbpriser.dk/

Brian

Fra : ChristianTC

Dato : 18-02-04 11:16

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> wrote in message
> [...]

Hej Allesammen

Tusind tak for jeres svar. Og ja det er meget nemt at købe computer idag
hehe Er selv lidt misundelig på min familie da jeg også gerne vil have sådan
en computer
Grunden til at jeg har valgt en Pentium 4 2.8 Ghz er at den kun kostede 20
kr. mere end 2.6 Ghz. For mig at se var der ingen forskel på dem undtagen at
2.8'eren havde 200 Mhz mere. De står begge inde på midtdata.dk. Men jeg
overvejer seriøst et radeon eller et geforce grafikkort.

Mvh
Christian Trier

Fra : Carsten JvT

Dato : 18-02-04 11:43

Når din familie skal spille, er det så bare et par simple/gamle spil til de
gamle (forældrene), eller er det de nyeste super krævende spil??

Hvis spil kravene er meget lave, vil jeg sige at du har skudt langt over
målet med den hardware du har valgt. Vil sønnike derimod gerne spille nogen
af de nyeste spil, jamen så vil jeg da gå efter et Radeon 9800 Pro til
omkring 2000,-

Er der onboard lyd på bundkortet?? Hvis der er, hvorfor så købe et lydkort
ved siden af?

Ellers ser det fint ud..

Carsten

www.badazz-danes.dk - Spiller du Ghost Recon? Kig forbi
www.mc-onsdagsklubben.dk - MC klubben

Fra : ChristianTC

Dato : 18-02-04 12:08

"Carsten JvT" <jvt@mil.dk> wrote in message
> Når din familie skal spille, er det så bare et par simple/gamle spil til
de
> gamle (forældrene), eller er det de nyeste super krævende spil??

Hej Carsten

Det min familie regner med at spiller er spil som Medal Of Honor, The Sims,
og Mafia altså ikke superkrævende spil. Derfor håber jeg på at jeg måske kan
finde et grafik kort til en 1000-1200,-. Det skal dog heller ikke være en
flaskehals for resten af computeren. Har I et godt forslag til hvad for et
det kunne være til den slags spil?

> Er der onboard lyd på bundkortet?? Hvis der er, hvorfor så købe et lydkort
> ved siden af?

Det havde jeg ikke tænkt på, så det er hermed fjernet. Det sparer også lidt
penge så jeg kan bruge dem på skærmen i stedet.

Mvh
Christian

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 18-02-04 18:39

> [...]
lidt
> penge så jeg kan bruge dem på skærmen i stedet.

Hej Christian
Da du har valgt P4 med HT og da dit bundkort sikker understøtter dual
channel RAM går jeg udfra at du har købt 2*256 og ikke 1*512 MB RAM
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : ChristianTC

Dato : 18-02-04 19:42

"Paul Østerby Sørensen" <paulsmail@ofir.dk Fjern mail> wrote in message
> [...]
> Da du har valgt P4 med HT og da dit bundkort sikker understøtter dual
> channel RAM går jeg udfra at du har købt 2*256 og ikke 1*512 MB RAM

Hej Paul

Tak for det, for det var også en ting jeg ikke vidste. Dual Channel ram er
de specielle, eller skal jeg bare købe 2*256 Samsung ram (dem jeg
oprindeligt havde valgt 1*512 af)?

MVH
Christian

Fra : ChristianTC

Dato : 18-02-04 20:08

"ChristianTC" <christoffertheviking@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
>
> Tak for det, for det var også en ting jeg ikke vidste. Dual Channel ram er
> de specielle, eller skal jeg bare købe 2*256 Samsung ram (dem jeg

PS hvad er fordelen ved at købe 2*256 i stedet for 1*512?

MVH
Christian

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 18-02-04 21:42

> [...]
>
> "ChristianTC" <christoffertheviking@yahoo.dk> wrote in message

> PS hvad er fordelen ved at købe 2*256 i stedet for 1*512?

Hej Christian
Hvis rammen er parrede fra leverandøren er man sikker på at de kan køre som
dual. Ved dual 2*256 vil du kunne få ca 20-30% hurtigere tilgang af dine ram
end hvis du kun har 1 blok 512.
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Solar

Dato : 18-02-04 22:25

10.000 lyder sgu af meget for en PC til at slille på.
Prøv at se her. www.tt-data.dk

Fra : ChristianTC

Dato : 18-02-04 22:40

"Solar" <t.toppnospam@mail.dk> wrote in message
> 10.000 lyder sgu af meget for en PC til at slille på.
> Prøv at se her. www.tt-data.dk

Det skal lige siges at de 10.000,- er inklusive skærm, og vi skal ikke have
en CRT skærm, men en LCD og de koster en del mere end en normal CRT hvis man
skal have en god en. Synes i virkelig det er meget for en computer? Jeg vil
mene at det jeg har valgt er kvalitet, for jeg vil ikke have noget der går i
stykker med det samme eller som er håbløst umoderne om et halvt år. For det
andet så skal firmaet (midtdata.dk) samle og teste computeren hvad der
koster omkring 1000 kroner. Jeg har prøvet en del, men det er svært at gøre
det billigere, hvis man også vægter kvalitet og design højt.

Fra : THG

Dato : 21-02-04 21:22

> [...]
gøre
> det billigere, hvis man også vægter kvalitet og design højt.

Når nu vi snakker håbløst umoderne om et halvt år, så vil jeg mene at en 80
gb harddisk allerede er det nu!!! Du skal have en 120gb eller 160 gb -
prisforskellen er meget lille... Jeg ville gå efter Maxtor med 8 mb. cache
og UDMA-133, hvor de fleste kun har 2 mb. cache og UDMA-100! Tag evt. en med
SATA - det giver også lidt hurtigere hastighed!

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-04 11:20

THG wrote:

> Når nu vi snakker håbløst umoderne om et halvt år, så vil jeg mene at en 80
> gb harddisk allerede er det nu

Det kommer da an på hvad man skal bruge den til.

> Tag evt. en med SATA - det giver også lidt hurtigere hastighed

Hvis SATA-controlleren er en del af chipset'et, så den går uden om (33
MHz, 32-bit)PCI-bussen, ja - ellers ikke.

Fra : ChristianTC

Dato : 18-02-04 22:44

"Solar" <t.toppnospam@mail.dk> wrote in message
> 10.000 lyder sgu af meget for en PC til at slille på.
> Prøv at se her. www.tt-data.dk

Hej Solar

Priserne på den side du henviser til er da heller ikke vildt billige i
forhold til den computer jeg har valgt. For man skal jo stadig have en skærm
med.

MVH
Christian

Fra : Leony

Dato : 19-02-04 09:36

In news:4033d7db$0$1664$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Solar <t.toppnospam@mail.dk> typed:

> 10.000 lyder sgu af meget for en PC til at slille på.
> Prøv at se her. www.tt-data.dk

Hvilken maskine snakker du konkret om, der er jo nogle stykker at vælge
i mellem.
Direkte link ville være at foretrække eller en beskrivelse eller
CPU/systempris angivelse.

Fra : dk_sz

Dato : 20-02-04 16:12

> Håber i kan hjælpe mig

Du kunne også overveje en Dell computer... Sidste omgang tilbud var *¤%#¤%#!
godt

Audigy 2, 1024MB ram, P4 3000Mhz, Radeon 9800 Pro,
17 tommer fladskærm, etc., fragt < 10.000

Desværre havde jeg lige købt computer der (og hos
MidtData - som for i øvrigt havde samlet en forkert computer..
Og lod mig bære omkostninger af at rette op på det)..

mvh
Thomas