Ustabilt hardware
Fra : Mathias

Dato : 17-02-04 21:35

Hey

Jeg har problemer med flg. hardware:
Q-Tec 350W, ATX-PSU
ABIT AN7 Guru, SocketA,
NEC ND-1300A DVD±RW, Bulk
Maxtor +9 SATA, 120GB, 8MB, Fluid, 7200
AMD Athlon Barton XP 2600+/333, Sokkel A
TR2-M3, AMD -> XP 3400+, 21 db
Corsair Value Kit DDR3200, 2x512 MB

Jeg har problemer med periodiske BSOD under WinXP med irq_not_less_or_equal
og dens varianter. Nogle gange kan der gå lang til mellem de forekommer. Jeg
har testet ram'ene i 10 timer med memtest uden fejl. Har prøvet at flytte
ram til andre sokler. Forsøgt næsten alle BIOS settings. Selv ved "Fail Safe
settings" fremkommer BSOD.
Jeg har opdateret alle drivere samt Bios.
Kan det være bundkort, CPU eller måske strømforsyning der fremkalder
fejlene?

Håber I kan hjælpe, da jeg har givet op.

Mvh.

-Mathias

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 17-02-04 21:45

On Tue, 17 Feb 2004 21:35:28 +0100, Mathias wrote:

> [...]
> Jeg har opdateret alle drivere samt Bios.
> Kan det være bundkort, CPU eller måske strømforsyning der fremkalder

Det kan være fejl på harddisken.

--
Mvh. Lars

Fra : Mathias

Dato : 18-02-04 08:44

> Det kan være fejl på harddisken.

Ville det ikke nærmere give klassiske læse/skrive fejl og tabte systemfiler
under opstart?

-Mathias

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-04 11:52

Mathias wrote:
> [...]

Jeg kan ikke helt se, hvordan fejl på harddisken skulle give de problemer.

> Ville det ikke nærmere give klassiske læse/skrive fejl og tabte systemfiler
> under opstart?

Kun hvis de filer der bruges ved opstarten, indeholder dårlige områder
(bad blocks).

Fra : Morten Nielsen

Dato : 17-02-04 21:53

<baggadapREMOVE@hotmail.com> wrote:

>Håber I kan hjælpe, da jeg har givet op.

Hardware kan være noget lort sommetider....

Hvad med en anden driver til dit grafikkort?

Prøv at flytte lydkort over i et andet PCI-slot (hvis det da ikke er
onboard...).

/Morten

Fra : Martin Johansson

Dato : 17-02-04 21:58

"Mathias" <baggadapREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan det være bundkort, CPU eller måske strømforsyning der fremkalder
> fejlene?
>
> Håber I kan hjælpe, da jeg har givet op.

Kør en memtest.
http://www.memtest86.com/

Måske bør du også prøve en anden strømforsyning.

Hvilket grafikkort har du?
Prøv at opdatere diverse drivere.

Fra : Mathias

Dato : 18-02-04 08:46

> Kør en memtest.
> http://www.memtest86.com/

Som sagt, har jeg kørt memtest i 10 timer uden fejl. Alle drivere er blevet
afprøvet med andre.

Hvis det var PSU'en, ville voltage så ikke svinge meget? Hos mig svinger den
kun +/- 0.01V

-Mathias

Fra : Martin Johansson

Dato : 18-02-04 11:30

> [...]
blevet
> afprøvet med andre.
>
> Hvis det var PSU'en, ville voltage så ikke svinge meget? Hos mig svinger

Ikke nødvendigvis, det er også svært at holde øje med spændingerne når man
eks. spiller.
Hvis du har mulighed for det ville jeg prøve en kraftigere PSU, måske også
en af et bedre mærke.

Fra : Zulu

Dato : 17-02-04 22:21

> [...]
> Kan det være bundkort, CPU eller måske strømforsyning der fremkalder
> fejlene?
>
> Håber I kan hjælpe, da jeg har givet op.

Min erfaring er at IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL-fejl ofte skyldes ramfejl.

Prøv at hente Memtest+ 1.1 fra www.memtest.org.

Prøv med slappere timings, lavere hastighed eller højere spænding.

Zulu

Fra : Mathias

Dato : 18-02-04 08:48

> Min erfaring er at IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL-fejl ofte skyldes ramfejl.

Det er også min erfaring. Men som sagt har jeg testet ram i 10 timer uden
fejl.
Kan det evt. være inkompabilitet mellem ram og bundkort som memtest ikke
finder som en fejl?

> Prøv med slappere timings, lavere hastighed eller højere spænding.

Er prøvet.

-Mathias

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-04 23:47

Mathias wrote:

> [...]
> NEC ND-1300A DVD±RW, Bulk
> Maxtor +9 SATA, 120GB, 8MB, Fluid, 7200
> AMD Athlon Barton XP 2600+/333, Sokkel A

Kommer fejlene også, hvis du clocker processoren ned til normal hastighed?
Er den ulåst, så du kan stille multiplieren? - så du evt. kan finde ud
af om det skyldes for høj FSB eller clockfrekvens.

Fra : Mathias

Dato : 18-02-04 08:49

> Kommer fejlene også, hvis du clocker processoren ned til normal hastighed?

Ja. Som sagt, kommer fejlene også når jeg bruger "fail safe settings" i
bios.

-Mathias

Fra : Per Pedersen

Dato : 18-02-04 02:01

Mathias wrote:

> [...]
> Kan det være bundkort, CPU eller måske strømforsyning der fremkalder
> fejlene?
>
> Håber I kan hjælpe, da jeg har givet op.

Hej Mathias

Jeg har problemer af samme karakter når maskinen kører XP, men Suse Linux 9
kører uden fejl af nogen art på samme hardware, og som jeg ser det, så må
der næsten være tale om et softwareproblem, og selv har jeg VIA 4 i 1, og,
eller, ATI Radeon driverene mistænkt, og hælder mest til Radeon driverne,
men jeg er stadigvæk ikke helt sikker i sagen. Grunden til at jeg har den
mistanke, er at problemet først opstår efter installationen af driveren til
grafikkortet.

Jeg er åben for andre gode forslag, og meget gerne en løsning, inden jeg af
frustration skrotter XP til fordel for 2K.

Med venlig hilsen

Per Pedersen

Fra : Martin Johansson

Dato : 18-02-04 03:04

"Per Pedersen" <perpedersen33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> [...]
af
> frustration skrotter XP til fordel for 2K.

Har du skiftet grafikkort fra eks. nVidia til ATI uden at afinstallere
driverne ordentligt?

Kan huske fejlen var meget udbredt med nVidia kort for noget tid siden.

Fra : Per Pedersen

Dato : 18-02-04 03:18

Martin Johansson wrote:

> Har du skiftet grafikkort fra eks. nVidia til ATI uden at afinstallere
> driverne ordentligt?

Jeg har både omformateret og geninstalleret hele molevitten 3 gange nu, så
det er nok ikke der det ligger, men jeg er gået fra nVidia til ATI, og det
har kørt med en tidligere version af driveren, og der er vel ikke noget
tabt ved at prøve at finde den driver igen, og virker det, så er det bare
med at holde poterne fra opdateringer, til jeg har sikret mig et
gendannelsespunkt, og, eller, en sikkerhedkopi med den fungerende driver.

> Kan huske fejlen var meget udbredt med nVidia kort for noget tid siden.

Det var faktisk derfor jeg skiftede mit gamle GF2TI kort ud, da det blev
næsten umuligt at holde liv i XP, troede at det var tæt på færdigt, men
sjovt nok, så fejlede det intet, i en anden maskine, med 2K altså.

Med venlig hilsen

Per Pedersen

Fra : Martin Johansson

Dato : 18-02-04 03:10

> [...]
af
> frustration skrotter XP til fordel for 2K.

Skriv lige hvad hardware du har.
Det gør det hele nemmere.

Fra : Per Pedersen

Dato : 18-02-04 03:43

Martin Johansson wrote:

> Skriv lige hvad hardware du har.
> Det gør det hele nemmere.

Unskyld, overså din første post, hardwarebeskrivelse kommer her:

Asus A7V600, AMD Barton 1833 (XP2500+), 1GB DDR400 RAM, Radeon 9600 Pro
256MB, DXR2 DVD/MPEG Decoder, SB Live! 1024, Promise Ultra 133 TX2,
IOI-4203U (SCSI Host), 3 x Maxtor 80 GB (Fluid) Harddiske, Teac 32X SCSI
CD-ROM, Digital TLZ06-BA SCSI DDS-1 Tape drive, Pioneer 106S DVD-ROM,
LiteOn LDV-811S DVD+&-RW.

Hvis du vil vide mere om dyret, så spørger du bare igen.

Mvh

Per Pedersen

Fra : Martin Johansson

Dato : 18-02-04 11:26

> [...]
> LiteOn LDV-811S DVD+&-RW.
>
> Hvis du vil vide mere om dyret, så spørger du bare igen.

Hiv SB Live kortet ud og prøv igen.
Der er ikke andet end problemer med de gamle live kort.
Særligt ikke sammen med Via chipsæts.

Hvis det fungerer uden kortet, så prøv at sættet det i et andet pci slot.

Jeg havde underligt nok ikke problemer med et SBlive 5.1 og et ViaKT133A
chipsæt.
Men jeg var nok bare heldig.

Fra : Per Pedersen

Dato : 18-02-04 12:13

Martin Johansson wrote:

> [...]
>
> Jeg havde underligt nok ikke problemer med et SBlive 5.1 og et ViaKT133A

Hej Martin

Lyden på maskinen er til tider også "en oplevelse", det lyder som lyden er
hakket op i stykker, nærmest som timingen er helt ude af trit, altså fælt,
men igen kun på XP, på SuSE Linux 9, da fungerer det ganske fint, endnu kun
i stereo, men det findes der nok også en løsning på.

Jeg vil da lige prøve dit forslag, men som du kan se på hardwarelisten, hvor
jeg i farten lige glemte et Realtek NIC, og SCSI Host nummer 2, en Tekram
DC390F, så er det slut med slots i maskinen, så det bliver geninstallation
af både XP og Linux, så jeg tror lige jeg venter, til jeg ved lidt mere om
hvordan Linux ter sig, når man bytter om på kort, eller tager dem ud, for
den sags skyld.

Jeg har også tidligere kørt uden problemer med et Asus A7V KT133, og så vidt
jeg har forstået det, så er det først på KT133A, de senere chipsæt ved jeg
ikke noget om, at problemerne kan opstå, læste en lang smøre om det i et
nummer af "Alt Om Data".

Med venlig hlisen

Per Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-04 12:53

Per Pedersen wrote:

> Lyden på maskinen er til tider også "en oplevelse", det lyder som lyden er
> hakket op i stykker, nærmest som timingen er helt ude af trit, altså fælt,

Det tyder på en ressourcekonflikt mellem det lydkort og en anden del af
hardwaren.

> af både XP og Linux, så jeg tror lige jeg venter, til jeg ved lidt mere om
> hvordan Linux ter sig, når man bytter om på kort, eller tager dem ud, for
> den sags skyld.

Det er Linux bedøvende ligeglad med - med mindre ombytningen resulterer
i en alvorlig ressourcekonflikt, som hverken Linux eller noget andet OS
kan rette op på.
I så fald vil hardwaren bare nægte at virke, så længe man har kortene
siddende i den rækkefølge der giver en alvorlig konflikt, og man vil få
(forståelige) fejlmeddelelser i /var/log/syslog (i Debian, jeg ved ikke
om SuSE har den liggende samme sted).
"Frysninger" og "kernel panic" er meget sjældne i Linux-verdenen.

Fra : Per Pedersen

Dato : 19-02-04 04:00

"Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> wrote:

> [...]

> om SuSE har den liggende samme sted).
> "Frysninger" og "kernel panic" er meget sjældne i Linux-verdenen.

Hej Jens

Nu har jeg pillet kortet ud af maskinen, aktiveret SoundMAX på bundkortet,
og prøvet et par af de ting som før væltede den med et brag, installation
af grafikkortdriveren, og 4 i 1'eren, og det gik som smurt.

Hvad Linux angår, så var det også en nem affære, sådan lige bortset fra, at
der nu ingen lyd er, AC97 driveren vil åbenbart ikke med SoundMAX, men det
betyder mindre.

Så jeg siger mange tak for hjælpen, - til alle i som har skrevet ind med
forslag.

Med venlig hilsen

Per Pedersen

Fra : Martin Johansson

Dato : 18-02-04 13:02

> [...]
> ikke noget om, at problemerne kan opstå, læste en lang smøre om det i et

Problemerne med SBLive var også på KT133.
Det kan dog debateres, om det er lydkortet, chipsættet eller kombinationen
det er galt med.
Der har været talrige diskussioner i sin tid.
Jeg vil næsten tro at problemet i Windows forsvinder når du har prøvet at
tage kortet ud.
Særligt når du siger at der er problemer med lyden.

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-04 12:42

Martin Johansson wrote:

> Hiv SB Live kortet ud og prøv igen.

Enig. Det var også min første indskydelse, da jeg så listen over hardware.

> Der er ikke andet end problemer med de gamle live kort.
> Særligt ikke sammen med Via chipsæts.

*Især* sammen med VIA chipsets.

> Hvis det fungerer uden kortet, så prøv at sættet det i et andet pci slot.

Det er det typiske løsningsforeslag, men jeg har haft en pc, hvor alle
slots var fyldt op, og den kunne kun starte op, hvis kortene var sat i
en bestemt rækkefølge, ellers var der bare sort skærm.

Fra : Martin Johansson

Dato : 18-02-04 12:54

"Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> skrev i en meddelelse

> Enig. Det var også min første indskydelse, da jeg så listen over hardware.

> *Især* sammen med VIA chipsets.

LOL det var også det jeg mente.
Sådan går det når man har travlt.

Fra : Martin Johansson

Dato : 18-02-04 03:08

> [...]
> Kan det være bundkort, CPU eller måske strømforsyning der fremkalder
> fejlene?
>
> Håber I kan hjælpe, da jeg har givet op.

Prøv at læse denne guide:
http://www.viaarena.com/?PageID=64
Det er et problem der kan ramme kobinationer af alle bundkort, grafikkort og
chipsets.
Måske er det din PSU?
Men hvilket grafikkort har du?

Fra : Mathias

Dato : 18-02-04 08:42

> Måske er det din PSU?

Tjah, men alle voltages svinger ikke mere end +/-0.01V

> Men hvilket grafikkort har du?

Har prøvet med både Geforce2 og FX5600 - samme fejl.

-Mathias

Fra : John Hinge

Dato : 18-02-04 12:49

On 17 feb 2004 Mathias was heard to say:

> Hey
> ABIT AN7 Guru, SocketA,
> Corsair Value Kit DDR3200, 2x512 MB
>
> irq_not_less_or_equal og dens varianter.

For hvad det nu så er værd, så kan jeg bidrage med følgende
oplevelse fra min hjemmefront :
Jig byggede en maskine over et Gigabyte 8KNXP Pentium 4 MB
med 2 matchede Corsair TwinX PC3200 Ram blokke
Og jeg havde det samme problem.. I flere måneder.. Jeg
prøvede alt, memtest, kørte så længe det sku være, intet
problem, men spil.. crash-puf-blåskærm
Jeg skiftede drivere på alt, lige meget hjalp det..
Der blev endda ominstalleret 100% på min Win2K pro
(Og det er ikke skideskægt i disse moderne blaster og andet
dage.. !!)
Tilsidst fandt jeg Corsairs eget forum om ders ram
http://www.houseofhelp.com/forums/forumdisplay.php?forumid=128
Drevet af gutten RamGuy, og her viste det sig at jeg ikke var
palle alene i verden med mit problem, og fik et par fif til
hjælp, nemlig at skifte BIOS (jeg troede jeg havde den aller
aller nyeste da jeg allerede 1 gang under min problem proces
havde opdateret BIOS) eller at øge voltene til min Ram med
ustyrlige 0.02 volt (ja 0 komma 0 2) da mit bundkort var
kendt for at have et tolerence problem tilsyneladende

Det korte af det lange med mit indlæg ? :
Se om ikke eventuelt du kan finde noget hos RamGuy, han
hjalp ihvertfald mig, og nu kører min maskine fint

--
John Hinge - shayera / .sPOOn. http://www.spoon.dvd-klub.dk
"You're basing your Pixie Faerie on Vin Diesel ? I'll say it again..

Fra : Martin Johansson

Dato : 18-02-04 12:56

"John Hinge" <sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Se om ikke eventuelt du kan finde noget hos RamGuy, han
> hjalp ihvertfald mig, og nu kører min maskine fint

Corsair moduler vil ofte have 2.6V, de fleste BIOS står som standard til
2.5V.
Hvis bundkortet så undervolter så ram får ca. 2.4V så passer det meget godt
at hæve den 0.2V.

Fra : John Hinge

Dato : 18-02-04 13:33

On 18 feb 2004 Martin Johansson was heard to say:

> Corsair moduler vil ofte have 2.6V, de fleste BIOS står som
> standard til 2.5V.
> Hvis bundkortet så undervolter så ram får ca. 2.4V så passer det
> meget godt at hæve den 0.2V.

Mjaa, bortset fra at Ramguy anbefalede at jeg øgede med 0.02 ikke 0.2
Det var tilsyneladende noget specifikt imellem 8KNXP bundkortet og
så dets tilgang til Corsairs TwinX Ram

Fra : Martin Johansson

Dato : 18-02-04 13:51

> [...]
> >
> Mjaa, bortset fra at Ramguy anbefalede at jeg øgede med 0.02 ikke 0.2
> Det var tilsyneladende noget specifikt imellem 8KNXP bundkortet og

Hmm, kan man overhovedet øge med så lidt?
Mit bundkort kan øge med 0.1V ad gangen.

Fra : John Hinge

Dato : 19-02-04 06:49

On 18 feb 2004 Martin Johansson was heard to say:

> Hmm, kan man overhovedet øge med så lidt?
> Mit bundkort kan øge med 0.1V ad gangen.

Tjaa, nu fik jeg heldigvis ikke brug for at undersøge det, idet
der så i mellemtiden kom en ny BIOS, som godtnok ifølge dens
release noter ikke havde nogetsomhelst med Ram timing at gøre,
men som sjovt nok løste problemet..
Men jeg går ud fra at Ramguy ved hvad han gør, rådene var baseret
på hans egne erfaringer med det specifikke bundkort :)

Fra : Leony

Dato : 18-02-04 15:41

In news:40327b17$0$24705$ba624c82@nntp03.dk.telia.net,
Mathias <baggadapREMOVE@hotmail.com> typed:

> Jeg har problemer med periodiske BSOD under WinXP med
> irq_not_less_or_equal og dens varianter.

Beskriv dens varianter. Er det forskellige filer der bliver meldt fejl
med eller.....

Har du opdateret XP med SP1 og alle de updates der er kommet siden?

Har du opdateret alle dine programmer, så de kan køre under XP?

Har du noget hardware som ikke er godkendt til XP?

Har du tjekket om du har problemer med IRQ'erne? (evt. gule udråbstegn i
enhedshåndteringen).

> Nogle gange kan der gå lang til mellem de forekommer.

Hvor lang tid? (timer, dage, uger)

Kan du, hvis du virkelig tænker over det, finde et mønster? (du spiller
Bubble Bobble, surfer nettet, starter programmer eller lignende).

> Kan det være bundkort, CPU eller måske strømforsyning der fremkalder
fejlene?

Jeg er ret sikker på at CPU'en kan udelukkes.
Hvis du ikke kan finde fejl på RAM, så kan de måske udelukkes (Memtest
finder desværre ikke alle fejl, så hvis du kan låne nogle RAM, så prøv
at sætte dem i computeren).
Strømforsyningen tror jeg også er uden skyld.

Har du altid haft dette problem? eller er det kommet med tiden.

Du skriver at du har opdateret driverne. Det er ikke altid at de nyeste
drivere er de bedste.
Kan du
--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Leony

Dato : 18-02-04 15:47

In news:rNKYb.92663$jf4.5775872@news000.worldonline.dk,
Leony <leonyremovethis@tiscali.dk> typed:

> Du skriver at du har opdateret driverne. Det er ikke altid at de
> nyeste drivere er de bedste.
> Kan du

Jeg ramte lige send lidt for tidligt (genvejstaster er meget godt, men
de er somme tider i vejen)

Kan du sige med 100% sikkerhed at du har opdateret alle drivere?

Har du prøvet at deaktivere antivirus og/eller firewall?

Prøv at installere de drivere der fulgte med til bundkortet (med mindre
du ved der er problemer med dem).

Til slut:
Du er sikker på at fejlen er "irq_not_less_or_equal" og ikke
"irql_not_less_or_equal"?

Jeg undskylder de mange spørgsmål.

Fra : Mathias

Dato : 18-02-04 20:09

> Du er sikker på at fejlen er "irq_not_less_or_equal" og ikke
> "irql_not_less_or_equal"?

Har både fået:
irql_not_less_or_equal, driver_not_less_or_equal og
page_fault_in_nonpaged_area

Der kan gå dage mellem fejlen kommer, andre gange kommer den 3 gange i træk.
Der er ikke specificeret nogen fil/driver i fejlmeddelelsen.

-Mathias

Fra : Leony

Dato : 19-02-04 09:29

In news:4033b83c$0$24702$ba624c82@nntp03.dk.telia.net,
Mathias <baggadapREMOVE@hotmail.com> typed:

> Har både fået:
> irql_not_less_or_equal, driver_not_less_or_equal og
> page_fault_in_nonpaged_area

I hvert fald 2 af de 3 peger på defekt hardware.
Som oftest er det RAM der er defekte. Som sagt så er det ikke alle fejl
Memtest finder.
Prøv at køre med 1 blok af gangen, hvis det løser problemet, så er den
ene stang defekt.
Hvis du har prøvet det, så låne noget RAM, så prøv at sætte det i
maskinen, da begge dine stænger måske er defekte.