Min hund halter...(snøft)
Fra : RipRapRup

Dato : 17-02-04 23:23

Jeg har den dejligste gårdhund Bastian. Han er lige blevet et år og der er
fuld fart over ham. Idag var vi ude i skoven som vi er hverdag, han løb
rundt som han plejer, legede med andre hunde, pinde, skovens blade osv. Da
vi så kommer hjem, drikker han lidt vand og går lidt rundt og ligger sig i
sin kurv. Han var træt og falder hurtig i søvn. Da han vågner, støtter han
ikke på venstre bagben og jeg tænker at det måske sover. Jeg prøver at
massere det, det synes han er skønt. Men det bliver ved, så jeg kigger
grundigt i hans trædepuder og mellem dem, som han bestemt ikke bryder sig
om, men finder intet.
Han spiser og drikker som han plejer, men vil bare ikke støtte eller sætte
af på foden/benet.

Er der nogen som har en idé om hvad det kan være?

Vil poten være hævet, hvis den er brækket?
Kan det være en torn?
Hvorfor reagerer han først et par timer efter hjemkomsten?

Håber, at I kan hjælpe mig....

MVH Jesper

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 17-02-04 23:34

"RipRapRup" <bror@"REMOVE"lystig.dk> wrote in message

> Han spiser og drikker som han plejer, men vil bare ikke støtte eller sætte
> af på foden/benet.

Virker benet slapt eller trækker han det op?

> Er der nogen som har en idé om hvad det kan være?

Det kan være rigtig mange ting, men bud er en betændelse, men så skal han
også ha' feber og virke sløv...

> Vil poten være hævet, hvis den er brækket?

Rør ham helt oppe fra hoften og ud til spidsen af poter. Reagerer han på et
tiddspunkt tyder det på en skade, men ikke nødvendigvis brækket. Er der
ingen hævelser der det usansynligt den er brækket.

> Kan det være en torn?

Det kommer an på om han hænger med benet eller trækker det til sig...

> Hvorfor reagerer han først et par timer efter hjemkomsten?

Det er muligt det hele har været så sjovt at han ikke har opdaget det.
Tjek hans temperatur og hold øje med ham i nat. En infektion kommer også
pludseligt. Det er muligt det ikke har noget med turen at gøre. Føl
trædepuderne efter en for en, også inde imellem puderne... Tag temperaturen
hvis du ikke finder andre symptomer...

Rinnie

Fra : RipRapRup

Dato : 17-02-04 23:43

"Rinnie Ilsøe" <reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:c0u4rn$1ijs$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...

> "RipRapRup" <bror@"REMOVE"lystig.dk> wrote in message

> Virker benet slapt eller trækker han det op?

Han trækker det op.

> Det kan være rigtig mange ting, men bud er en betændelse, men så skal han
> også ha' feber og virke sløv...

Han virker ikke sløv og hans snude er våd og kølig.

> [...]
> tiddspunkt tyder det på en skade, men ikke nødvendigvis brækket. Er der
> ingen hævelser der det usansynligt den er brækket.

Den ligner højre bagben og ser ikke hævet ud. Det er kun hans poter han
helst ikke vil ha´ at jeg rører.

> Det kommer an på om han hænger med benet eller trækker det til sig...

Han tækker det rimelig højt op når han går og lader det hænge lidt over
jorden når han står stille.

> [...]
> pludseligt. Det er muligt det ikke har noget med turen at gøre. Føl
> trædepuderne efter en for en, også inde imellem puderne... Tag

Hvordan tager jeg lige hans temperatur og hvad skal den være?

Foreløbig tak for hjælpen og det hurtige svar. Jesper

Fra : Battlefield´s

Dato : 17-02-04 23:49

"RipRapRup" <bror@"REMOVE"lystig.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvordan tager jeg lige hans temperatur og hvad skal den være?
>

> Foreløbig tak for hjælpen og det hurtige svar. Jesper

Hej
Det kan også bare være en forstrækning, det kræver ro, men et check hos
dyrlægen i morgen er alligevel en god ide.
Hilsen Vibeke

Fra : Holm

Dato : 18-02-04 00:57

Hej ,

Håber det allerede går bedre med din hund !

> Han trækker det op.

Tyder på ømhed i selve poten , du kan evt prøve at sætte den i sæbevand , så
kan du lettere se om der er er hul i en trædepude , eller indtrådte ting .
Har du chekket alle negle grundigt ? De giver tit samme symptomer , hvis de
er knækket, flækket eller revnet .
En forstrækning kan det også være , eller et problem med et ledbånd (
hvilket det forhåbentligt ikke er ...)

At smerterne først kom efter et par timer , er lidt underligt men kunne tyde
på en forstrækning eller fibersprængning ..som kan føles værre efter hvile !

Ikke nødvendigvis , det kommer an på bruddets art ..

> Den ligner højre bagben og ser ikke hævet ud. Det er kun hans poter han
> helst ikke vil ha´ at jeg rører.

Jeg tror skaden befinder sig i poten , og den behøver ikke være så slem som
det ser ud til...jeg håber det bedste for jer .

Det kan det godt , min egen havde sådan en på et tidspunkt , jeg kunne
næsten heller ikke se den , men fandt den til sidst og fik den ud ..

hvis din hund kan trække benet op , tyder det heller ikke på skade i
ledbåndene ...

> Hvordan tager jeg lige hans temperatur og hvad skal den være?

Som på mennesker Man kan købe et termometer beregnet til små
"bagdele"... normal temperatur er 38- 39 grader, ..

> Foreløbig tak for hjælpen og det hurtige svar. Jesper

Selv tak , og håber at høre om en frisk hund i morgen !!
Hilsen Holm

Fra : RipRapRup

Dato : 18-02-04 10:13

"Holm" <dortheholm@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej ,
>
> Håber det allerede går bedre med din hund !

Ja, han har det jo for såvidt fint nok, men har haft lidt tør snude i nat.
Som jeg ikke ved om det er fordi han har ligget under dynen i nat eller om
det var en smule feber. Nu er den den kølig og våd igen, men benet er stadig
trukket op, så vi skal til dyrlægen kl 13.30.

mvh Jesper

Fra : Lou

Dato : 18-02-04 17:22

Nu er den den kølig og våd igen, men benet er stadig
> trukket op, så vi skal til dyrlægen kl 13.30.
>
> mvh Jesper

Hej...

Held og lykke med det...

mvh
Lou

Fra : Lou

Dato : 18-02-04 11:04

> [...]
> af på foden/benet.
>
> Er der nogen som har en idé om hvad det kan være?

Ja, jeg mener helt bestemt at det lyder som vokseværk, det er en
betændelse i knoglen og det kan komme som et lyn fra en klar himmel,
dyrlægen kan hurtigt konstatere om det er vokseværk, han ved lige hvor
han skal trykke , ikke hårdt men hunden ømmer sig ganske meget,
vokseværk passe godt med den alder han har og det at han halter efter
han har sovet...
Det du skal gøre er at lade ham få fred og ro, og se om det ikke går
over iløbet af et par dage...
Ved vokseværk kan han bive halt fri nogle dage for at halte igen
umotiveret og det kan stå på længe , ja eller det kan være kort

Du skal passe på med for stærtk foder - for meget protein !

Men hvis jeg var dig ville jeg køre til dyrlægen hvis det ikke er ovre
om et par dage...

> Vil poten være hævet, hvis den er brækket?

Ja, men ikke nødvændigvis ret meget, den vil være varm også...
Men hvis den var brækket ville hunden have hylet da det skete + halte
med det samme...og ikke først efter den har sovet...

> Kan det være en torn?
Ja, det kan det også være, bad poten godt i sæbespåne vand til poten
er blød gjort og se om du kan få noget ud...men jeg tror ikke dete er
det!

Hvorfor reagerer han først et par timer efter hjemkomsten?

Jeg tror det er vokseværk, det hele passer sammen...

mvh
Lou

Fra : Eifelvuf

Dato : 18-02-04 17:28

"RipRapRup" skrev d. 17-02-04 23:23 dette indlæg :
> [...]
>
> Vil poten være hævet, hvis den er brækket?
> Kan det være en torn?
> Hvorfor reagerer han først et par timer efter hjemkomsten?

Hvad er det for en hund ?

Har du tænkt på "vokseværk" ? Det kan vare nogle dage og se slemt ud.

M.v.h.

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 19-02-04 19:36

"RipRapRup" <bror@"REMOVE"lystig.dk> skrev i en meddelelse
Hej Jesper

Det kunne lyde som, enten vokseværk, eller at han har været tæt på en
fibersprængning.

M.V.H......Benny..

Fra : RipRapRup

Dato : 19-02-04 20:10

"Benny Mortensen" <d.lozano_am@gjr.paknet.com.pk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hej Jesper
>
> Det kunne lyde som, enten vokseværk, eller at han har været tæt på en

Har nu været til dyrelæge, som mente det var forstrækning eller muligvis
noget med korsbåndet. Han fik noget smertestillende og jeg fik nogle piller
med hjem til ham. Det tog ca. 10 min. og jeg blev kr. 629,50 fattigere. Men
Bastian har det fint og har ikke synlige problemer. Han trækker det kun lige
op et par gange når vi har gået langt.

mvh Jesper

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 19-02-04 21:33

> [...]
Men
> Bastian har det fint og har ikke synlige problemer. Han trækker det kun

Godt nok!

Men... Det er det typiske og den dummeste fejl man kan begå på
smertestillende! Smerte er der fordi kroppen siger at benet skal skånes, når
hunden så får smartestillende vil den ikke kunne mærke at benet skal skånes
så man kan i princippet vade afsted med den, men...
_Skån hunden og lad være at gå langt!!_ De er fint den får smertestillende
men det får altså ikke skaden til at forsvinde!!!!!

Rinnie

Fra : Lou

Dato : 20-02-04 13:20

"Rinnie Ilsøe" <reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> wrote in message news:<c136hv$2v15$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk>...
> [...]
> _Skån hunden og lad være at gå langt!!_ De er fint den får smertestillende
> men det får altså ikke skaden til at forsvinde!!!!!

Hej..

Helt enig...hunden ved altså ikke at den skal passe på sit ben når nu
at det ikke gør ondt mere - og især ved skader skal du passe på med
ikke at gå langt, hvis jeg var dig ville jeg droppe de piller og lage
hunden selv bestemme indenfor rimeligheden hvad den kan klare..

mvh
Lou

Fra : x Vuf x

Dato : 22-02-04 14:59

Tue, 17 Feb 2004 23:23:20 +0100, "RipRapRup" <bror@"REMOVE"lystig.dk> wrote:

>Er der nogen som har en idé om hvad det kan være?

Han kan ha' trådt i nogle brændenælder.
Det opdager de som regel ikke før længe efter.

--
Mvh Sonja P. sonpet***@pc.dk http://www.sonpet.dk

Bevar naturen...Sylt en rotte.