MS Windows
briani 27239
problem med brænder
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-02-04 22:12

Hej

Som i kan se, i dk.edb.hardware.drev.cd-rom har jeg problemer med en Liteon
32125W brænder som er en 32X speed brænder.

I min Windows XP, under Nero. Både 5,5 og den nyeste 6.3 så siger programmet
at den maximalt kan brænde 24X (uanset disk)

Jeg har nær ved at aflevere den tilbage og sige den var defekt..Men da jeg
kunne risikere at betale 400,- i tjekgebyr hvis den ikke var defekt, valgte
jeg at tage den med hjem igen.. og testede så på en anden maskine med helt
nyinstalleret Windows XP.. Så sagde Nero her at den kunne brænde med 32X..

Så satte jeg den tilbage i min egen maskine, og så pludselig sagde den også
32X. Men skulle jo lige prøve at brænde.. og så sagde den sku igen at det
var en 24X...

Hvad kan der være galt med min windows XP installation siden det ikke
virker? det kan være noget driver noget jo. jeg har smidt Nero´s aspi driver
ind i //windows/system og system32. uden at der var noget der hjalp. Ved
ikke lgie hvad jeg skal pille ved.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 17-02-04 22:44

Bjarke Hansen skrev:

> Hvad kan der være galt med min windows XP installation siden
> det ikke virker? det kan være noget driver noget jo.

Det kan det ja og det kan være noget hardware-noget.
Har du prøvet at højreklikke på brænderen inde i My Computer og
vælge Properties > Recording? Står den til 'Fastest' ?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-02-04 22:58

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> Det kan det ja og det kan være noget hardware-noget.
> Har du prøvet at højreklikke på brænderen inde i My Computer og
> vælge Properties > Recording? Står den til 'Fastest' ?

Hov, det vidste jeg ikke man kunne. Har aldrig brugt XP´s indbyggede.. Men
den står til fastest, og det højeste er 24X :-/

Fra : Thomas Madsen

Dato : 17-02-04 23:04

Bjarke Hansen skrev:

> Hov, det vidste jeg ikke man kunne. Har aldrig brugt XP´s
> indbyggede.. Men den står til fastest, og det højeste er
> 24X :-/

Okay. Sådan ser det også ud hos mig, men det er også en 24X-brænder.
Du har vel installeret alle opdateringer til WinXP, smidt nyeste
firmware ind i brænderen og prøvet med nyeste brændersoftware, ikke?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 18-02-04 00:57

Bjarke Hansen skrev:

> Hvad kan der være galt med min windows XP installation siden
> det ikke virker?

Måske er det et forsøg værd at fjerne den controller, som brænderen
er installeret på inde i Enhedshåndteringer og lade WinXP finde den
igen under næste opstart, medmindre brænderen sidder på den samme
controller som din systemdisk, for så har jeg hørt rygter om, at det
kan være farligt at gøre, hvis man ikke har taget sine forholdsregler.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 18-02-04 10:14

Hej
Er den CD-skive du forsøger at brænde på 32x eller er den kun 24x???
mvh
Kurt

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 18-02-04 10:17

Lidt mere
hvis det er en 32x, kan det så tænkes at NERO har vurderet at skiven ikke er
god nok til en 32x og derfor sætter den til 24x

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-02-04 20:39

"Kurt Pedersen" <kurt_birgit@pedersen.mail.dk> wrote in message
> Lidt mere
> hvis det er en 32x, kan det så tænkes at NERO har vurderet at skiven ikke
er
> god nok til en 32x og derfor sætter den til 24x

Jeg har ikke nogen 32x skiver.. Skal først have brugt op af mine 12 og 16X
skriver.. Men det er jo selve hardwaren den siger der maximalt kan brænde
med 24X.. Når jeg sætter en 12X skive i, siger den at den vil brænde med 24X

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 18-02-04 21:08

> [...]
> med 24X.. Når jeg sætter en 12X skive i, siger den at den vil brænde med

Hvis den siger det, så er det fordi at skiverne rent faktisk kan skrives med
24X. De er altså bedre en de er lovet til at være.
Nero vil altid vise den højeste hastighed, som den pgl. skive kan brændes
med, ikke hvad Nero og brænderen i øvrigt kan, idet den tester skiven inden
brænding.

Kurt

Fra : Thomas Madsen

Dato : 19-02-04 01:54

Bjarke Hansen skrev:

> Men det er jo selve hardwaren den siger der maximalt kan brænde
> med 24X..

Hvis du trykker Ctrl + R (Optager > Vælg brænder) i Nero, så skriver
den også 24x derinde, ikke?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-02-04 18:14

> Hvis du trykker Ctrl + R (Optager > Vælg brænder) i Nero, så skriver
> den også 24x derinde, ikke?

Ja, det er jo det jeg har sagt hele tiden det er sådanset kun der´ jeg
har kigget..

Når der ingen disk er i 24X når en 12 eller 16x cd-r i, 24X.. Men har så
fundet ud af, så snart jeg propper en 52X cd-r i den.. ja så skifter den sku
til 32X... Mærkeligt system.. og den 12X cd kan altså ikke brændes med 24,
fejler lidt inde på disken.

Så jeg må sige mit "problem" er løst.. men Nero må sku da have et problem at
den siger at brænderenmax kan brænde med 24X når der ingen disk er i den.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 20-02-04 18:21

Bjarke Hansen skrev:

> Ja, det er jo det jeg har sagt hele tiden

Det mente jeg også nok. Jeg kom blot i tvivl da jeg læste:

> Så jeg må sige mit "problem" er løst.. men Nero må sku da have
> et problem at den siger at brænderenmax kan brænde med 24X når
> der ingen disk er i den.

Ja, det vil jeg også mene. Uanset om der er en skive i eller ej,
burde Nero vise brænderens maksimale hastighed når man trykker
Ctrl + R.

--
Hilsen
Madsen