Fjendtlig mod bedste ven...
Fra : Lene

Dato : 24-04-01 09:22

Hej allesammen

Normalt er vores katte Kasmira og Zia de allerbedste venner. Men igår
var Zia hos dyrlægen for at blive steriliseret. Da vi kom hjem i går
eftermiddags, ville Kasmira ikke kendes ved hende. Hun hvæser, sprutter
og knurrer af stakkels Zia, som slet ikke forstår, hvad der foregår. Hun
opfører sig faktisk, som hun gjorde de første par dage, da vi fik Zia
hjem i sommers. Næsten uanset hvor Zia går hen, så skal Kasmira lige
"tjekke" hvad hun laver. Så lusker hun efter hende og placerer sig i en
afstand på et par meter og sidder så bare og ser dominerende ud og
hvæser og knurrer "efter behov ". I går skilte vi dem af, så Zia kunne
få ro, men nu hvor Zia er blevet mere kvik igen, er der ingen af dem,
som vil være spæret inde.
Kasmira gør det vel måske, fordi hun synes, at Zia lugter fælt af
dyrlæge. Og det skal lige siges, at Kasmira har et _meget_ anstrengt
forhold til dyrlæger.
Er der andre, der har oplevet noget lignende ? Hvad skal vi gøre, og
hvor lang tid tror I, at "hystaden" bliver ved med at opføre sig sådan
? Det er vildt synd for Zia, fordi da hun tog hjemmefra i går morges,
havde hun en bedste ven, men nu vil hendes bedste ven kun hvæse og
knurre.
Venlig hilsen Lene

Fra : Denise

Dato : 24-04-01 11:45

Hej Lene
Det sker tit at katte bliver uvenner, når den ene har været væk, hos dyrlæge
eller udstilling, for som du selv skriver, det er lugten af fremmed sted og
måske også andre dyr. Kan også ske hvis den ene er bange, jeg kan huske
på udstillinger, så sloges vores katte nogle gange, fordi de var bange.
Jeg ville nok have holdt Zia for sig selv ½-1 dags tid, indtil hun var
kommet sig
så havde hun fået lidt fred og havde fået sin normale lugt igen.
Hvis mine dyr har været fuldbedøvet, så plejer jeg altid at holde dem for
sig
selv ½-1 dags tid, indtil de er helt klar igen. Især også for at de andre
dyr
ikke skal gøre dem bange eller usikre, nogle dyr kan oven i købet finde på
at være lidt efter dem, fordi de nu måske har chancen for at kunne dominere.
Men hvis du kæler med hende, evt. med din normale håndcreme,
så hun lugter af hjem igen, så varer det sikkert ikke længe før tilstanden
er normal.
Hilsen Denise

Fra : Nina

Dato : 24-04-01 12:14

Enig, pas lidt på dem, det er usikkerhed overfor den "fremmede"

Rigtig god ide med håndcremen, den havde jeg ikke tænkt på.
Den vil jeg afprøve
Hilsen Nina

Fra : DK. True Trust

Dato : 25-04-01 13:19

Har man foreksembel to fertile hankatte, som er vant til at gå sammen, kan
et udstillingsbesøg af den ene også give problemer.
Husk derfor altid,- at man vasker begge disse katte så de lugter ens, så
bliver gensynet ikke så problematisk.
Jeg bruger lige inden de atter bliver sat sammen, House of Anju Bay Rum, som
jeg sprøjter på hænderne og derefter gnider ind i deres pels. Bay Rum har en
stærk duft af nelliker. Nu lugter kattene atter ens.
Mange MIAUUER fra Birgitte

Fra : Lene

Dato : 26-04-01 07:05

Mange tak for svarene. Allerede tirsdag var "tilstanden" normal igen, og de
er nu lige så gode venner som tidligere.

Mange hilsner fra Lene