Erfaringer med frit valgs ordning til børn~
Fra : Søren Mors

Dato : 17-02-04 10:11

Vi kan desværre nok ikke få en plads til vores datter fra den dato hvor
vi egentligt havde håbet på det. For at få dækket et hul på ca.
halvanden måned har vi derfor overvejet at ansætte en privat børnepasser
(min søster) til at passe Marie. Er der nogen der har nogen erfaringer
med en sådan løsning. Specielt kunne jeg godt tænke mig at vide følgende:

1) Hvad koster den lovpligtige arbejdsskadeforsikring og
erhverssygdomsforsikring.
2) Hvor bøvlet er det at blive S/E registreret hos told og skat, og hvad
der ellers skal til.
3) Findes der et eller andet sted på nettet et udkast til en
ansættelseskontrakt vi kan bruge.

På forhånd tak for hjælpen

Søren Mors

Fra : Jesper Frandsen

Dato : 17-02-04 10:53

Hej Søren

Vi står selv lidt i samme situation med vores datter, dog har vi ikke
overvejet det samme som du har kastet dig ud i - men jeg kan da forsøge at
svare alligevel:

1) Beløbet på en arbejdsskadeforsikring er varierende (antal ansatte osv.)
men find oplysninger her : http://www.iaf.dk/index.html evt ring til dem og
få et overslag.

2) SE registreringen hos Told&Skat er et lille skema på 4 sider der skal
udfyldes og kan rekvireres på alle regionskontorer og på kommunen - Jeg har
et par kammereater der har ladet sig SE registrerer så helt svært er det
vist ikke.

3) Her er udkastet til en funktionærkontrakt:
http://www.retssal.dk/vis_side.php3?side=81

Overvej følgende: før du begiver dig ud i alt dette bør du overveje om 1½ -
2 mdr ikke er for lille et vindue til at lade sig etablere som
erhvervsdrivende på baggrund af en børnepasning. Det ville unægteligt være
lettere og mere smertefrit at lade din søster få pengene (lønnen) i hånden
og gå ned på det lokale skattekontor og sige " her er nogle penge jeg har
tjent, dem vil jeg gerne betale skat af"
Så ordnes det hele kontant

Mht. til forsikring ser jeg dit argument, men undersøg først med dine egne
eksisterende forsikringer om der er dækning for 3. mand i eget hjem ved en
ulykke.

God fornøjelse

--
Med Venlig Hilsen

Jesper Frandsen
Stud. HA(jur)(CMJ)
Odense

Fra : Søren Mors

Dato : 17-02-04 12:33

Jesper Frandsen wrote:

> Hej Søren

[klip]

> [...]
> og gå ned på det lokale skattekontor og sige " her er nogle penge jeg har
> tjent, dem vil jeg gerne betale skat af"

Hvis man gør det efter bogen, kan man få refunderet op til 70% af de
dokumenterbare udgifter, dog højst ca. 4200 om måneden. Så der er en god
grund til at få SE nummer osv.

> Mht. til forsikring ser jeg dit argument, men undersøg først med dine egne
> eksisterende forsikringer om der er dækning for 3. mand i eget hjem ved en
> ulykke.

Århus kommunes hjemmeside om sagen siger at sådan en forsikring skal man
have.

> God fornøjelse

Tak, og tak for hjælpen.

Søren Mors

Fra : Jesper Frandsen

Dato : 18-02-04 15:53

Hej igen ...

> Århus kommunes hjemmeside om sagen siger at sådan en forsikring skal man
> have.

Helt i orden at man skal have en sådan forsikring og får refunderet noget af
sine udgifter, dog mener jeg stadig at du kan komme til at brænde næsen på
det forholdsvis korte stykke tid du skal bruge SE + forsikring osv...

> Hvis man gør det efter bogen, kan man få refunderet op til 70% af de
> dokumenterbare udgifter, dog højst ca. 4200 om måneden. Så der er en god
> grund til at få SE nummer osv.

Jeg siger blot at du skal være HELT sikker på at du/i og kommunen ser ens på
hvad der er refunderbart og hvad der ikke er ...
Man her jo før hørt om uenige parter hvor kommunen var den ene og såvidt jeg
kan se (både ud af Århus og Odense kommuners hjemmesider)så er privat
pasning måske lidt giftigt at gå i gang med hvis man ikke vil gøre brug af
det i noget længere tid ....

Men som sagt jeg har ikke rigtigt erfaring på det område

Jesper

Fra : Laust Kohsel

Dato : 17-02-04 12:51

hej søren
Hvad med at få en ung pige i huset som der skal bo hjemme ved dem selv så er
du over det problem med at få se register og det får du osse tilskud til

mvh winnie

Fra : Tine Andersen

Dato : 17-02-04 13:50

"Laust Kohsel" <kohsel@city.dk> wrote in message
> [...]
er
> du over det problem med at få se register og det får du osse tilskud til

Vi havde sådan en ung pige. Hun skulle betale skat, jeg skulle have
cvr-nummer og arbejdsgiverforsikring. Tillige skulle jeg indbetale
feriepenge. Kommunene dækkede 70% af vores udgifter - dog max
et-eller-andet. Hun betalte for kost og logi - ellers var hun blevet
beskattet af det også. Hun betalte mindre, end hun ville være blevet
beskattet af.

I øvrigt var det er knippelfint arrangement, som alle parter var meget glade
for. Den unge pige er nu selv mor, og jeg synes stadigvæk, at jeg fik mig en
ekstra datter.

Tine