Klone Windows disk med Linux
Fra : Michael Eriksen

Dato : 16-02-04 23:11

Altså, det her må være en gammel traver, men ikke om jeg kan få Google
til a makke ret!

Jeg skal installere nogle 100% ens windows maskiner (ja, ja! roolig
med office, service packs, window update, acrobat + en mill. andre ting,
og det tager 100 år per pc.

Det _må_ være muligt bare at installere den første som ønsket, og så
smide dens disk i en linux box sammen med en blank disk og så... ja, og
så hvad?

dd if=/dev/hdX of=/dev/hdY ???

Uden at partitionere, formatere eller noget som helst.

Med Google har jeg kun fundet http://www.tldp.org/HOWTO/Clone-HOWTO/ (+
1000 mirors), men synes det virker noget tungt at skulle flytte
gigabytes over net + dhcpd + tftpd.

Er ovenstående ide mulig?

På forhånd tak.

Michael

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 16-02-04 23:14

Michael Eriksen <sorry@no.spam> writes:

>dd if=/dev/hdX of=/dev/hdY ???

>Er ovenstående ide mulig?

Ja, så længe diskene er ens. Jeg ville nok smide en "bs=64k" eller
noget bagpå. Jo større, jo bedre. Men kun indtil en vis grænse, der
i praksis både er afhængig af bussen og diskenes cache.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Michael Eriksen

Dato : 16-02-04 23:25

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> wrote in news:c0rfbj$c8q$1
@news.klen.dk:

> [...]
> noget bagpå. Jo større, jo bedre. Men kun indtil en vis grænse, der
> i praksis både er afhængig af bussen og diskenes cache.

Og jeg behøver altså hverken at partitionere eller formatere? Den hælder
simpelthen spor for spor over på den anden disk?

Michael

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 16-02-04 23:30

>Og jeg behøver altså hverken at partitionere eller formatere? Den hælder
>simpelthen spor for spor over på den anden disk?

Jeps. Igen forudsat at geometrien på de to diske er ens (samme
mærke, samme model, samme størrelse).

Mvh.
   Klaus.

Fra : Michael Eriksen

Dato : 16-02-04 23:38

> Jeps. Igen forudsat at geometrien på de to diske er ens (samme
> mærke, samme model, samme størrelse).
>
> Mvh.
> Klaus.

Tusind tak!

Fra : Michael Eriksen

Dato : 18-02-04 20:03

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> wrote in

> Jeps. Igen forudsat at geometrien på de to diske er ens (samme
> [...]

Jeg kan rapportere tilbage at det virker framragende! Boot på en Knoppix
CD - et voila! Hvis man husker at aktivere dma (hdparm -d1 /dev/hdX) for
begge diske tager en kloning ca. 18 minuter for en 30 GB disk. Ellers
tager det 2,5 timer

Det er simpelthen smukt!

Tak for hjælpen.

Michael

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-02-04 23:28

Michael Eriksen <sorry@no.spam> wrote:

>Jeg skal installere nogle 100% ens windows maskiner (ja, ja! roolig
>med office, service packs, window update, acrobat + en mill. andre ting,
>og det tager 100 år per pc.

Hva' med at bruge Windows Deployment Tools som hentes her:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=7a83123d-507b-4095-9d9d-0a195f7b5f69&displaylang=en

<mlr>

Fra : Michael Eriksen

Dato : 16-02-04 23:40

Michael Rasmussen <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote in

> Hva' med at bruge Windows Deployment Tools som hentes her:
>
> http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=7a83123d-50
> 7b-4095-9d9d-0a195f7b5f69&displaylang=en
>
> <mlr>

Mange tak - den kendte jeg ikke. Jeg må lige kikke nærmere efter, men
den får nok svært ved at slå en simpel "dd".

Tak alligevel.

Michael

Fra : Lars Kristensen

Dato : 17-02-04 00:16

Michael Eriksen wrote:

> Det _må_ være muligt bare at installere den første som ønsket, og så
> smide dens disk i en linux box sammen med en blank disk og så... ja, og
> så hvad?

Det kan være du måske kan få lidt nyttigt ud af "System Rescue CDRom":
http://www.sysresccd.org

- Lars

Fra : Lars Kristensen

Dato : 17-02-04 00:28

Michael Eriksen wrote:

> Det _må_ være muligt bare at installere den første som ønsket, og så
> smide dens disk i en linux box sammen med en blank disk og så... ja, og
> så hvad?

Glemte jo også de sædvanlige som NortonGhost og ImageCast osv.

- Lars