Dappix
Fra : Kim2000

Dato : 16-02-04 21:43

Hej
har fået linux cd, der kører linux fra cd'en, der står dappix på og systemet
der booter op hedder noget med knoffix eller noget lign. Det ser lidt
spændende ud. Men:

1) Jeg har aldrig sat et sådan system op. Jeg havde en C64, Amiga'er og nu
pc, og altid har jeg bare skulle mere eller mindre tænde for systemet så
startede det og med menuer kunne jeg så klare det. Jeg har altså aldrig haft
dos og beskæftiget mig mindst muligt med det.

2) Hvordan får jeg dappix over på harddisken, jeg har 200Gb (fordelt på 5
partioner), så der er plads nok.

3) Hvordan får jeg gjort så jeg kan vælger dappix til (dvs. at maskinen
starter i xp, hvis den ikke får andet at vide)

4) Jeg er elendig til at læse tysk!

5) Findes der en forholdsvis tilgængelig guide (meget meget meget gerne
dansk), der kan hjælpe en Linux rookie??

på forhånd tak
Kim

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 16-02-04 22:24

Kim2000 skrev:
> [...]
>
> 5) Findes der en forholdsvis tilgængelig guide (meget meget meget gerne
> dansk), der kan hjælpe en Linux rookie??

Der er en ganske udmærket guide på:

http://www.freenet.org.nz/misc/knoppix-install.html

I punkt 2 af denne guide skriver du selvfølgelig lang=da i stedet for
lang=en...

Jeg har aldrig afprøvet denne guide på dappix, men for den almindelige
knoppix distribution fungerer den ganske udmærket.

Held og lykke...

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 16-02-04 22:52

Jacob Tranholm skrev:

> [...]
>
> Jeg har aldrig afprøvet denne guide på dappix, men for den almindelige
> knoppix distribution fungerer den ganske udmærket.

Undskyld!!! Jeg glemte helt at besvare resten af spørgsmålene

1) Dette kan meget vel blive et indlæringsproblem for dig. Linux kræver
en grundlæggende forståelse af både hardware og software, men der findes
guider til alt... Og der er aldrig for sent at begynde en indlæring i
computerens mange spidsfindigheder.

2) Læs guiden (http://www.freenet.org.nz/misc/knoppix-install.html).

3) Hvis du lader Knoppix installere grub-bootloaderen, bliver du nødt
til at redigere filen "/boot/grub/menu.lst". - Du skal have root-access
for at kunne redigere denne fil. - Der er en guide hos:

http://atu.cjb.net/software/grub/GRUB_Guide.html

4) Alle guider findes på engelsk (men ikke nødvendigvis på dansk).

5) Læs 2) og 3).

Fra : Kim2000

Dato : 17-02-04 12:56

> [...]
> en grundlæggende forståelse af både hardware og software, men der findes
> guider til alt... Og der er aldrig for sent at begynde en indlæring i

Næh, men jeg har da programmeret i basic og maskinkode på C64, så måske
kommer det mig lidt til nytte (har dog svært ved at se hvordan lige nu). Men
det er jo altid godt med noget til at holde hjernen skarp.

> 2) Læs guiden (http://www.freenet.org.nz/misc/knoppix-install.html).

Tak, jeg har siddet og læst den og et par andre ting fra sluggs arkiver, og
tager nu chancen og prøver at installere Linux, så hvis der er mand der
løber nøgen rundt i Silkeborg og skriger HERUKA*, så ved I hvorfor

Kim

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 16-02-04 22:35

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i en meddelelse

> 5) Findes der en forholdsvis tilgængelig guide (meget meget meget gerne
> dansk), der kan hjælpe en Linux rookie??

Du kan starte med at kigge på download siden hos SSLUG
http://tyge.sslug.dk/knoppix/
Der står lidt generelle ting..

Vedr. HD Install (Dog på engelsk)
http://www.sslug.dk/~chlor/knoppix/knx-hdinstall/

Jeg tror at du kan finde mere om emnet ved at kigge lidt
rundt på SSLUG´s side.

--
Henrik Nielsen
henrik@configdata.dk

Fra : Jess Nygaard Pederse~

Dato : 17-02-04 17:13

Kim2000 wrote:

> 5) Findes der en forholdsvis tilgængelig guide (meget meget meget gerne
> dansk), der kan hjælpe en Linux rookie??

http://www.linuxbog.dk/ skulle der være masser af information, der
kan komme dig til gode i din læringsproces.

Mvh. Jess