Finde afstand i dage mellem to datoer?
Fra : Jan

Dato : 16-02-04 17:00

Hej alle

Hvordan kan jeg få afstanden i dage mellem dagsdato og 1/8-2005? (med php)

--
Venlig Hilsen

Jan

Fra : Kim Schulz

Dato : 16-02-04 17:36

On Mon, 16 Feb 2004 16:59:52 +0100
"Jan" <jan.h@rnet.invalid> wrote:
> Hej alle
>
> Hvordan kan jeg få afstanden i dage mellem dagsdato og 1/8-2005?
> (med php)

konverter til timestamps mktime() og strtotime("1/8-2005")
træk dags dato timestamp fra det andet timestamp
beregn fra sek. til antal dage ((timestamprest/60)/60)/24

der findes sikkert en smartere måde, men denne burde virke.
Husk at læse alle de advarsler som står i forbindelse med strtotime().

--
Fund of Fundanemt - Join the User Group
http://www.fundausers.org | join #fnug @ irc.freenode.net

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-02-04 17:35

"Jan" <jan.h@rnet.invalid> wrote in

> Hvordan kan jeg få afstanden i dage mellem dagsdato og
> 1/8-2005? (med php)

Prøv at kigge på http://dk.php.net/mktime og http://dk.php.net/time
Med de to kan du få datoerne i sekunder efter 1/1 1970 og så er det
bare at beregne på forskellen mellem de to tal.

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : Jan

Dato : 16-02-04 18:00

Hej igen

Det virker næsten men kan man sikre et helt antal dage da jeg får
515.95833333333 dage

min kode:

<?

$sek1=mktime(0, 0, 0, date(m), date(d), date(Y));

$sek2=mktime(0, 0, 0, 7, 16, 2005);

$sek=$sek2-$sek1;

$sek=$sek/60/60/24;

echo "$sek dage";

?>

Fra : Kim Schulz

Dato : 16-02-04 18:04

On Mon, 16 Feb 2004 17:59:48 +0100
"Jan" <jan.h@rnet.invalid> wrote:
> Hej igen
>
> Det virker næsten men kan man sikre et helt antal dage da jeg får
> 515.95833333333 dage

du kan vel bare runde op eller ned? floor/roof (mener jeg de hedder)

Fra : Kell Larsen

Dato : 18-02-04 09:43

Kim Schulz wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> du kan vel bare runde op eller ned? floor/roof (mener jeg de hedder)

Vist nærmere præcist: floor() og ceil(), som runder henholdsvis ned og
op. round() runder "rigtigt" af.

Venlig hilsen Kell

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne