Partitionerings spørgsmål
Fra : Thomas Korsgaard

Dato : 16-02-04 12:47

Hej Alle

For snart 1½ år siden købte jeg en ny harddisk, som jeg installerede
linux (RH 8) på ved siden af min windows. Nu er det kommet så vidt at
jeg næsten ikke bruger min windows disk mere. Så ville jeg gerne lave
lidt om på min opsætning. Min computer har to 60 GB diske, og jeg havde
forestillet mig at jeg ville opdele det sådan:

hda:
20 GB til windows (for ikke at klippe navlestrengen helt)
40 GB til linux (alt system /usr /bin /root osv)

hdb
60 GB til /home

Så ville jeg spørge: Er det en god ide at splitte installationen over to
diske, eller skulle jeg hellere have en fat partition som jeg kunne mounte?
Eller er det for meget at have 40 GB til system? Og er der nogen der har
et godt forslag til partitioneringen skal se ud?

Mvh
/Thomas Korsgaard

Fra : Peter Eriksen

Dato : 16-02-04 13:13

Thomas Korsgaard <justspamme@sundancekid.dk> writes:

> [...]
>
> Så ville jeg spørge: Er det en god ide at splitte installationen over to
> diske, eller skulle jeg hellere have en fat partition som jeg kunne

Det lyder fornuftigt. Hvis den ene disk går i stykker, vil det kun på-
virke en del af din installation.

> Eller er det for meget at have 40 GB til system? Og er der nogen der har
> et godt forslag til partitioneringen skal se ud?

Hvor fyldte er dine partioner nu?

-Peter

Fra : Peter Eriksen

Dato : 16-02-04 13:28

Peter Eriksen <7yazhgh02@sneakemail.com> writes:

> Det lyder fornuftigt. Hvis den ene disk går i stykker, vil det kun på-
> virke en del af din installation.

> Hvor fyldte er dine partioner nu?

Hmm, det, jeg mente, var, hvor meget fylder dine systemkataloger (/usr, /bin, /root osv.)
i øjeblikket?

-Peter

Fra : Thomas Korsgaard

Dato : 16-02-04 16:28

> Hmm, det, jeg mente, var, hvor meget fylder dine systemkataloger (/usr, /bin, /root osv.)
> i øjeblikket?

/usr: 2,5 GB
/bin: 7 mb - jeg trorde det var større ..
/root: 100 mb
/var: 150 MB

Så det er faktisk ikke så meget. Måske lidt for meget til 40 GB? Kan man
splitte sit /home over to drev?

/Thomas

Fra : Kent Friis

Dato : 16-02-04 22:29

Den Mon, 16 Feb 2004 16:27:47 +0100 skrev Thomas Korsgaard:

> [...]
>/root: 100 mb
>/var: 150 MB
>
>Så det er faktisk ikke så meget. Måske lidt for meget til 40 GB? Kan man

Du kan fx putte /home/thomas/divx på det andet drev.

Mvh
Kent

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 17-02-04 01:31

In article <4030ADBD.10105@sundancekid.dk>, Thomas Korsgaard wrote:

1. Ting allokeret ved lave cylindre er hurtigere end ting allokeret
ved hoeje cylindre. Der er derfor ide i at placere partitioner der
har meget diskaktivitet i starten af diskene.

2. Spred de I/O intensive partitioner over begge diske.

3. Spred swap over begge diske.

--
j.

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 18-02-04 13:07

> [...]
> Eller er det for meget at have 40 GB til system? Og er der nogen der har
> et godt forslag til partitioneringen skal se ud?

Hmm, meget plads til Linux synes jeg, hvad bruger du alt det plads til?

Jeg bruger altid max 6GB til Linux, dvs. på min 60GB disk har jeg afsat
3x6GB som jeg bruger til forskellige Linux distros, 6GB er mere end rigeligt
til en Linux distro. Med 3 partitioner kan jeg så roligt eksperimentere med
en ny distro når sådan en kommer og flytte mine home dir når jeg synes det
er på tide.

Jeg har så en lang række andre partitioner, nogle FAT32, som jeg mounter
under /mnt og hvor jeg har diverse data liggende. Dermed kan jeg bruge både
Fedora og Debian og stadig have adgang til samme data.

Mvh
Torben