Hvordan BIOS opdatering...?
Fra : Kim Gøtche Christens~

Dato : 23-04-01 23:42

Hvordan laver man en BIOS opdatering...? Min skærm har det med at "fryse"
fast og jeg har fået at vide at en BIOS opdatering måske kan løse
problemet - men hvordan gør man det...?

Kim.

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 24-04-01 01:11

"Kim Gøtche Christensen" <kim.goetche@email.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan laver man en BIOS opdatering...? Min skærm har det med at
"fryse"
> fast og jeg har fået at vide at en BIOS opdatering måske kan løse
> problemet - men hvordan gør man det...?

Du sætter ild til en bi og får en masse bi-os, som du indsamler i en
beholder og.... Nej okay... lad os sige, at du gerne vil opdatere din
BIOS på dit bundkort, hvilket jeg går ud fra du mener. Først går du ind
på producentens hjemmeside - fx www.asus.com - og finder download-siden,
hvor du blandt andet kan hente forskellige BIOS-versioner til netop dit
bundkort. Samtidig skal du hente et program, til at "flashe" med - altså
et program til at lægge den downloadede BIOS-fil ind i din BIOS-chip.
Dette kan fx hedde A-FLASH, og sammen med dette program følger der en
række instrukser i, hvordan du skal anvende det.

Nu skriver du hverken noget om bundkort-mærke / model så her er det lidt
svært at hjælpe mere specifikt. Men husk, at der er også forbundet en
vis risiko med at flashe sin Bios - operationen KAN gå så galt, at der
skal en ny BIOS-chip til før du kan tænde for din maskine igen. Med
dette mener jeg ikke du skal afholde dig fra at forsøge, da det ikke er
usandsynligt at du kan rette småfejl ved at opgradere til en ny
Bios-version. Husk blot at tage en sikkerhedskopi af den originale
udgave, når flash-programmet spørger om det.

Har du i øvrigt overvejet om du har installeret de rigtige drivere til
chipsettet på dit bundkort? Ellers kan dette også være skyld i en
Windows med "frostskader".

mvh.
Peter

Fra : Lars Bjørn

Dato : 25-04-01 20:33

Er din CPU overclocked??? Det kan være en grund til at den fryser. For at
flashe din BIOS, kan du hente et program hos producenten af dit motherboard.
Der skulle også meget gerne følge en diskette / CD-Rom med til dit MB, hvor
det burde ligge. Start programmet og følg instrukserne, men vær sikker på at
du downloader den rigtige BIOS, hvis du forsøger med en anden vil du ikke
kunne bruge dit MB igen!

Lars Bjørn