pris for opstaldning
Fra : Musen

Dato : 15-02-04 21:45

hej allesammen
Endnu engang må jeg lige spørge jer til råds herinde. Vi har jo en
vidunderlig hestepige som vi for alt i verden ikke vil miste. "problemet"
er, at hun nu har fået tilbudt at få en hest selv (hun er en af dem som
sagtens kan klare ansvaret *SS*). Vi har så tilbudt hende at hun kan have
sin hest opstaldet her, ligeså snart vi får bygget en boks mere.
MEN, hvad skal det koste? Nu havde vi jo Futte (ham fra marken) opstaldet
til 250,- om måneden, men det var jo kun for at redde hesten fra marken, og
indtil de fandt et alternativ.
Hvad er det normale at tage for en boks til en stor pony/lille hest?
Kan da lige fortælle, at vi bor på landet, 3 km fra en rideskole med
ridehal, tæt på skov, har en jordfold at ride på (kan ikke bruges ret meget
om vinteren), prisen er incl. foder, halm, hø og ud-og indlukning på fold
hver dag, men uden udmugning.
Er det rimeligt at tage 450,-/mrd. for det? Hvad ville I andre tage, eller
hvad giver I andre (bortset fra jer på rideskoler, for det kan jo ikke helt
sammenlignes)?
Venlig hilsen Mia

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 15-02-04 22:12

On Sun, 15 Feb 2004 21:45:12 +0100 Musen wrote:

> [...]
> sagtens kan klare ansvaret *SS*). Vi har så tilbudt hende at hun kan have
> sin hest opstaldet her, ligeså snart vi får bygget en boks mere.

Det var da rart at høre at problemet ikke er størrer.

> [...]
> om vinteren), prisen er incl. foder, halm, hø og ud-og indlukning på fold

I må nok også skrive hvor i landet det er.

--
Vil du gerne kunne afspille de CDere du køber?

http://www.digitalforbruger.dk/

Fra : Anet

Dato : 15-02-04 22:28

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev i en meddelelse

Hej Mia

Her i vores område koster en boks med udluk/indluk til fold, samt halm 500
kroner. Så skal hesteejeren selv betale foder ved siden af. Dette finder jeg
som en rimelig pris i forhold til at have den opstaldet på ridecenter. Jeg
syntes jo at det er en klar fordel at have sin hest stående på et privat
ridested fordi hestene tit der får lov til at gå ude længere tid på fold
hver dag. Kender flere her omkring der har flyttet sine heste til mere
foldtidsvenlige steder i privatstalde. Men det er jo som man priorterer.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : skingur

Dato : 15-02-04 23:13

> "Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev i en meddelelse

Hej Mia..
ja, min hest SPISER og bruger spåner for knap 600 om måneden. Vi er 3
der skiftes til at lukke ud, ordne stald og lukke ind samt hente foder
m.m. Jeg betaler kun for det han bruger.

Regn ud hvad den kommer til at spise for (foder, mineraler, hø, halm,
gulerødder osv) og læg en sum oveni til vedligeholdelse af hegn,
staldudstyr m.m.

mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Kim S

Dato : 17-02-04 20:03

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Her i vores område koster en boks med udluk/indluk til fold, samt halm 500
> kroner. Så skal hesteejeren selv betale foder ved siden af.

Hold da k... Her på Ama'r koster samme forhold 1500kr, dog
UDEN indlukning som vi selv skal sørge for....
Måske man skulle overveje at flytte ....

Mvh, Kim

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 17-02-04 22:28

"Kim S" <No@mail.dk> wrote:

>Hold da k... Her på Ama'r koster samme forhold 1500kr, dog

Jammen Kim. Du ved jo hvor vi bor. 2 familier _er_ allerede flyttet
hertil på grund af os. Ind/udlukning, foder, kæmpe natur, guidede
fællesture, ridehus(med musik), afretning af kuldrede heste(ejere) og
meget mere Kr. 1100

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Kim S

Dato : 17-02-04 23:27

"Ole Braad-Sørensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hertil på grund af os. Ind/udlukning, foder, kæmpe natur, guidede
> fællesture, ridehus(med musik), afretning af kuldrede heste(ejere) og

Konen vil sgutte flytte, Ole....
Forstå det hvem der kan.

Mvh, Kim

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 18-02-04 07:37

"Kim S" <No@mail.dk> wrote:

>Konen vil sgutte flytte, Ole....
>Forstå det hvem der kan.

En skam... ...en skam.
Vi ku ellers godt bruge noget at det vejr som du skaffede os sidste
år, denne sommer også

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Kim S

Dato : 18-02-04 17:38

> Vi ku ellers godt bruge noget at det vejr som du skaffede os sidste
> år, denne sommer også

Ikke noget problem. Det er blot et spørgsmål om størrelsen
af bestikkelsen, og så bestilling i god tid

Mvh, Kim

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 16-02-04 09:25

Musen wrote:
[snip]
> MEN, hvad skal det koste?

Vi tager 800 om vinteren og 600 om sommeren for en løsdriftplads med
pasning, individuel fodring, foder, halm, osv. Vi har egen ridehal og
bane, og ligger lige ved skov. 15 km. fra Aalborg.

> Hvad er det normale at tage for en boks til en stor pony/lille hest?

For en boks-plads ville det koste mere.

> [...]
> hver dag, men uden udmugning.
> Er det rimeligt at tage 450,-/mrd. for det?

Det er *ihvertfald* ikke for meget, efter min mening. Hvis det er store
heste, skulle de ikke undre mig, at de spiser for det beløb. Dertil
kommer forrentning af bygninger og staldindretning, vedligehold, arbejde
osv.

-dennis

Fra : Musen

Dato : 16-02-04 09:59

Tak for jeres svar. Jeg foreslår hende prisen på de 450,- og så ser jeg. Jeg
tror nok at hendes forældre havde forestillet sig noget med en togvogn
stillet op på en mark, så det næsten var gratis, men jeg vil jo slå et slag
for at hun her har mulighed for at der er nogen der kigger til hesten ofte,
hun har en der har noget forstand på heste, som hun kan spørge til råds, og
så har hun en at ride med + at hesten ikke står alene!! Så KAN de da ikke
sige nej vel?

V.h. Mia

Fra : Marlene

Dato : 16-02-04 10:08

> [...]
og
> så har hun en at ride med + at hesten ikke står alene!! Så KAN de da ikke

Nej, og så er det jo også lige, at en togvogn koster mange tusinde kroner!

Mvh. Marlene.

Fra : Camilla

Dato : 17-02-04 22:11

Jeg tager 800 for boks med hø, halm, foder, gulerødder, jeg lukker ind, og
hende der har leget en boks lukker ud hver morgen % weekend. Der er på
landet, ingen ridebane, ridehus, men super gode folde...

-Camilla

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 16-02-04 10:11

Musen wrote:
> [...]
> så har hun en at ride med + at hesten ikke står alene!! Så KAN de da ikke

Jeg synes godt du kan lægge vægt på de to pointer med, at hesten ikke
skal gå alene og at der er erfarne hesteøjne der holder øje med den.

Gå alene er synd og giver potentielt (sandsynligvis) en tosset hest. Et
par erfarne øjne kan spare mange penge i længden. Det er some regel
meget billigere at behandle evt. problemer hvis man opdager dem tidligt.

-dennis

Fra : Nina Svanholm

Dato : 16-02-04 10:12

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev

> hvad giver I andre (bortset fra jer på rideskoler, for det kan jo ikke
helt
> sammenlignes)?

Jacques er privat opstaldet. Der er ridebane, ca 8 tønder land fold (til 3
heste) Alle de spåner jeg har behov for, hø og foder er med i prisen som er
1000,- pr.måned. Det er en pris jeg selv synes er ok.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Mette

Dato : 16-02-04 10:48

Shadow står til 1500,- her om vinteren. Jeg kender ikke sommerprisen, hvor
de jo går på græs. Han er ikke min, jeg har kun part, så jeg er ikke inde i
alle detajler.

Jeg ved, at der er ad lib hø og spåner inkluderet, udlukning og fodring
morgen og aften. Fodring eftermiddag og indlukning skiftes vi til, og vi
muger selv ud. Gulerødder og foder er ekskluderet, bortset fra havre, som er
inkluderet. Der er også noget andet foder, men jeg er ikke helt inde i,
hvorvidt det er noget, man kan vælge at fodre med, som er inkluderet, eller
om det bare er lettere for nogle at bruge det og så betale lidt ekstra.
Shadow får noget andet.

Der er udendørs oplyst ridebane, skoven lige ved døren og et ridehus omkring
10-15 minutter derfra i skridt. Det skal man betale yderligere 300,- pr.
måned for at benytte. Derudover er der opvarmet lille rytterstue med toilet
og elkedel, og med skabe til vores ting.

Det er københavnerpriser, og jeg har ikke fornemmelse af, at det er særligt
dyrt her i forhold til andre steder med tilsvarende forhold.

Vores stald har forøvrigt lige fået egen hjemmeside: www.tencostalden.dk.
Under billeder er det Shadow på billede nr. 2. Han står yderst til højre med
næsen dybt begravet i hø, hvilket ikke kommer bag på os, der kender ham...
Men billederne giver generelt et godt indtryk af stedet, så du kan
sammenligne niveauet i forholdet til prisen.

450,- lyder utroligt billigt, men det kommer jo meget an på, hvor i landet
det er.

Mvh
Mette

Fra : Musen

Dato : 17-02-04 09:20

klip-
> Shadow står til 1500,- her om vinteren.

gispgispgispgisp....Det er godt nok mange penge

> Men billederne giver generelt et godt indtryk af stedet, så du kan
> sammenligne niveauet i forholdet til prisen.

Ja jeg kan jo godt se, at vores lille bitte stald slet ikke kan hamle op med
det der. Vi har en gaaaammel stald med huller i taget (altså ikke så det
regner på hestene) koldt om vinteren, en lille jord/mudderfold at komme ud
på om vinteren og ingen sand på ridebanen...

> 450,- lyder utroligt billigt, men det kommer jo meget an på, hvor i landet
> det er.

Ja igen, det ligger jo uden for lands lov og ret i det "mørke" midtjylland,
så jeg tror nu 450,- er rimeligt nok *SSS*

Venlig hilsen Mia

Fra : Anet

Dato : 17-02-04 12:13

> Ja igen, det ligger jo uden for lands lov og ret i det "mørke"
midtjylland,
> så jeg tror nu 450,- er rimeligt nok *SSS*
>
> Venlig hilsen Mia

(klip)

De 450 er vel kun for leje af boksen med selvmugning og med ud og
indlukning. Hvis det er med foder også så er det alt for billigt. Vi har en
araber og vi har fodret ham for 500 kroner pr. måned for at holde ham i pæn
foderstand. Nu skal det så også siges at han var virkelig svær at fodre på.
Presning af halm ligger de fleste steder på mellem 1 krone og 2,5 krone pr.
balle.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Musen

Dato : 18-02-04 21:04

> [...]
på.
> Presning af halm ligger de fleste steder på mellem 1 krone og 2,5 krone

*GG* næææh det var nu incl. foder jeg mente. Jeg har siddet og regnet det
ud, og mine heste spiser for ca. 300,- om måneden, halmen giver vi 2,-
for/balle, hø 8,-/balle. Det giver vel rundt regnet 450,-...Selvfølgelig
udfra den betragtning, at vi VIL beholde Malene her hos os *SSS* havde det
været en udefra, ville vi nok tage 800,- med foder eller 500 ex. foder...

V.h. Mia

Fra : Marlene

Dato : 19-02-04 08:40

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev i en meddelelse

Snip

> pr.

Snip

Det er godt nok nogle lave priser for halm og hø, I herinde kommer med; jeg
har købt halm forskellige steder både i Jylland og på Fyn, og den koster
altid kr. 5,-. Og kr. 8,- for en høballe; det har jeg (desværre) aldrig set
før.

Vi er desværre løbet tør for hø, og jeg leder med lys og lygte efter hø her
på Nordfyn, så igår købte vi sådan en "pakke" hø (15 kg), der er støvfrit og
fuldstændigt hakket (Det var _dyrt_ - kr. 70,-), og det dufter vidunderligt.
Nej, hvor de elsker det! Mine to damer kiggede lige så forbavset på det, og
så kunne gulerødder ellers være gulerødder (det plejer ellers at være det
bedste!), for nu skulle der tygges i det lækre nye "underlige" hø!

Mvh. Marlene.

Fra : john lundsgaard

Dato : 19-02-04 13:05

"Marlene" <tunnefjerndette@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har købt halm forskellige steder både i Jylland og på Fyn, og den koster
> altid kr. 5,-. Og kr. 8,- for en høballe; det har jeg (desværre) aldrig

Hej Marlene

Jeg tror I snakker om to forskellige priser.

Prisen for presning af ens egen halm, som bare ligger (i vejen) på ens egen
mark efter høst får jeg normalt presset til omkring 2,5 - 3 kr pr bundt.
Hø er lidt dyrere at få bjerget, da jeg her også betaler for slåning,
vending og presning ialt ca. 6-8 kr pr bundt.

Hø solgt på det "frie" marked koster typisk heromkring 11 kr/bundt afhentet
på marken, og lidt mere nu på denne årstid.

Hvad halm koster i "fri" handel er jeg ikke klar over.

Hilsen John

Fra : Marlene

Dato : 20-02-04 08:12

"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk> skrev i en meddelelse

Snip

> [...]
> Hø er lidt dyrere at få bjerget, da jeg her også betaler for slåning,
> vending og presning ialt ca. 6-8 kr pr bundt.

Ok - tak for oplysningen

> Hø solgt på det "frie" marked koster typisk heromkring 11 kr/bundt
afhentet
> på marken, og lidt mere nu på denne årstid.
>
> Hvad halm koster i "fri" handel er jeg ikke klar over.

Jeg giver kr. 5,- pr. balle.

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 19-02-04 17:22

> [...]
> har købt halm forskellige steder både i Jylland og på Fyn, og den koster
> altid kr. 5,-. Og kr. 8,- for en høballe; det har jeg (desværre) aldrig

(klip)

Ja, jeg mener presning af halm koster mellem 1 og 2,5 krone. Du tænker nok
på at købe halm eller hø.

> [...]
> så kunne gulerødder ellers være gulerødder (det plejer ellers at være det
> bedste!), for nu skulle der tygges i det lækre nye "underlige" hø!

I øjeblikket fodrer jeg med ovntørret hø fra Greenpower. En pallefuld
presset og tørt koster ca. 1000 kroner. Det kan umiddelbart lyde dyrt men så
skal man lige tænke på at hestene ikke skal have så meget af det og så er
det fri for svampesporer og også det støv som man tit ser i forbindelse med
hø der ikke er af en ordentlig kvalitet.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Søren

Dato : 19-02-04 17:59

> [...]

med
> hø der ikke er af en ordentlig kvalitet.

Jeg har også tænkt på at købe det ovntørrede hø fra Greenpower,
så det på dyrskuet i Roskilde sidste år, det så godt ud
- ved du hvor meget der er på en palle (kg)
- er de 1000 kr. incl. levering af vognmand

hilsen
Søren

Fra : Anet

Dato : 19-02-04 22:27

"Søren" <sorennielsen66@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> så det på dyrskuet i Roskilde sidste år, det så godt ud
> - ved du hvor meget der er på en palle (kg)
> - er de 1000 kr. incl. levering af vognmand

Der er vist ca. 400 kg. Det er knap 2 kroner pr. kilo man giver og så
transport og så skulle den være leveret ved stalddøren. Hestene er helt
vilde med det og så er jeg sikker på at der ikke er støv og svampesporer i
det. Vores ene hest kan nemlig ikke tåle disse ting og derfor tænkte jeg at
Greenpower ville være godt. Og det ser ud til at han godt kan tåle det for
jeg har ikke hørt et eneste host.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Marlene

Dato : 20-02-04 08:15

> [...]
>
> Der er vist ca. 400 kg. Det er knap 2 kroner pr. kilo man giver og så
> transport og så skulle den være leveret ved stalddøren.

Ja, det er jo noget, man sparer, eftersom jeg gav kr. 70,- pr. 15 kg. Det er
ca. kr. 850-900,-, du sparer + benzin.

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 21-02-04 00:31

> Snip
>
> Ja, det er jo noget, man sparer, eftersom jeg gav kr. 70,- pr. 15 kg. Det
> [...]

Jeg har også lavet det lille regnestykke og nået frem til at jeg på bare en
enkelt balle vil kunne spare de 800-1000 kroner og så er det ovntørrede hø
efterhånden da til at komme i nærheden af sådan prismæssigt. Man skal så
lige tage til efterretning også at man ikke skal bruge så meget af det som
ellers med almindeligt hø.

--
~ Hilsen
Annette ~>

Fra : Marlene

Dato : 21-02-04 18:34

> [...]

> lige tage til efterretning også at man ikke skal bruge så meget af det som

Hvor bestiller du egentlig sådan en palle? Hos den lokale foderstof eller
direkte ved firmaet?

Vh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 21-02-04 19:32

> Hvor bestiller du egentlig sådan en palle? Hos den lokale foderstof eller
> direkte ved firmaet?
>
> Vh. Marlene.

(klip)

Jeg har fundet forhandlerne inde på Dangrønts hjemmeside og så kan man
bestille det hos dem og så bliver det leveret ud på ens adresse.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Marlene

Dato : 21-02-04 19:44

> (klip)
>
> Jeg har fundet forhandlerne inde på Dangrønts hjemmeside og så kan man
> bestille det hos dem og så bliver det leveret ud på ens adresse.

Ja - tænkte nok at det var sådan. Tak ))

Mvh. Marlene.

Fra : Marlene

Dato : 20-02-04 08:13

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Snip

> I øjeblikket fodrer jeg med ovntørret hø fra Greenpower.

Ja, det hedder netop Green Power (fra firmaet Dangrønt). Og de er virkelig
vilde med det.

Mvh. Marlene.

Fra : Musen

Dato : 24-02-04 23:04

> [...]
> har købt halm forskellige steder både i Jylland og på Fyn, og den koster
> altid kr. 5,-. Og kr. 8,- for en høballe; det har jeg (desværre) aldrig

Jeg betaler også kun for presningen og udbringningen, da det egentlig er
rart for bondemanden at komme af med det, han skal nemlig ikke bruge det til
noget.
Hø må jeg indrømme, ledte jeg også længe efter i sommers, og det endte med
at jeg satte et opslag op i Brugsen. Det var der jeg fik en henvendelse fra
ham jeg købte det af til 8,- og det er det lækreste hø Nilco nogensinde har
fået. Jeg har ikke mødt et eneste dårligt strå endnu

V.h. Mia