Anti histiamin eller zyrtek - mod katteall~
Fra : Klaus Thuesen

Dato : 15-02-04 20:45

Hej,

Jeg har astma og allergi mod katte og visse hunde, som viser sig i både
problemer med vejrtrækning og når det er katte, så løber øjnene også i vand
typisk. Jeg har ladet mig fortælle om noget der hedder anti histiamin, eller
zyrtek, som man kan købe i tabletter på apoteket. Dette skulle virke som en
midlertidig "modgift" mod allergien. Er der nogen som har prøvet det, eller
ved noget om det?
Jeg vil ikke købe det, hvis det alligevel ikke virker. Desuden vil jeg gerne
vide hvor lang tid det typisk virker, og hvordan.

På forhånd tak.

//Klaus

Fra : Padmé Amidala

Dato : 15-02-04 22:09

"Klaus Thuesen" <klth@mail.dk> wrote in message
> [...]
gerne
> vide hvor lang tid det typisk virker, og hvordan.

Jeg har nøjagtig den samme allergi som dig, og jeg har gennem en årrække
fået udleveret Zyrtec/Citirizin (antihistamin med nøjagtig samme indhold.
Sidstnævnte er copyfarm's præparat).
Det virkede det første stykke tid, men efterhånden aftog virkningen.
Derefter stoppede jeg helt med præparatet og hvis jeg nu skal på besøg hvor
der er hunde eller katte, tager jeg en Zyrtec samt en Benadryl (også et
antihistamin-præparat) og det virker.
Det er en god idé at få en recept fra din læge, da det ellers er for dyrt i
længden at købe i håndkøb.
Virkningen af Zyrtec er som regel 12 timer, men hos mig virker det ca. 6-8
timer.

VH
Padmé

Fra : Klaus Thuesen

Dato : 15-02-04 22:36

"Padmé Amidala" <gsagae@geagnhwo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> længden at købe i håndkøb.
> Virkningen af Zyrtec er som regel 12 timer, men hos mig virker det ca. 6-8

Tak for det fine svar!
Hvad koster Zyrtec i håndkøb? Det er meget sjældent jeg har brug for at være
i samme hus som katte, så det er ikke noget jeg vil bruge ofte.

På forhånd tak.

// Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-04 22:51

> [...]
være
> i samme hus som katte, så det er ikke noget jeg vil bruge ofte.

Anti-histaminer er håndkøbsmedicin og der findes en 8-9 forskellige
antihistaminikum, og i alt omkring 30 antihistamin-præparater, se evt
www.lmk.dk . Der er ikke en fast pris, men i lyset af de mange
kopi-/parallelimport-præparater er der nok ikke helt billigt.
Parallelimportørerne tager kun det dyrere medicin hjem, da andet ikke er
økonomisk forsvarligt for dem. Jeg kan lige prøve at finde nogle priser i
morgen, hvis jeg husker det :)

For lige at følge lidt op på din tråd om snorken i dk.videnskab.sundhed
kunne der sagtens være en sammenhæng mellem din allergi og din snorken.
Måske værd at undersøge?

Mvh J. Ragnar

Fra : Klaus Thuesen

Dato : 15-02-04 23:14

"J. Ragnar" <ragnar at pharmacist dot dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> økonomisk forsvarligt for dem. Jeg kan lige prøve at finde nogle priser i

Hej igen Ragnar :)

Det lyder rimelig indviklet, med alle de forskellige præparater. En normal
"bonderøv" som mig ville jo aldrig vide hvad man skal spørge efter, når man
kommer ind på apoteket for at få noget der kan modvirke katteallergi
midlertidigt...

> For lige at følge lidt op på din tråd om snorken i dk.videnskab.sundhed
> kunne der sagtens være en sammenhæng mellem din allergi og din snorken.
> Måske værd at undersøge?

Det tror jeg også der er ... men hvor det er, og hvordan man får det væk -
det har jeg virkelig ingen anelse om
Man kunne sagtens udføre lidt forskellige "tests", men det vil ikke være
nemt at finde ud af hvad der er godt, idet det er svært at høre om man
snorker, når man sover.... :)

//Klaus

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-02-04 23:45

> [...]
man
> kommer ind på apoteket for at få noget der kan modvirke katteallergi

Du siger det samme til den ekspedient, der står på den anden side af
skranken. De er faktisk uddannet til at vide det - og ja, du skal skifte
medikament ind i mellem for at de virker optimalt, men bruger du det kun
sjældent, så betyder det ikke noget - køb du bare 12 stk

Mvh Maria

Fra : Klaus Thuesen

Dato : 15-02-04 23:54

> [...]
> medikament ind i mellem for at de virker optimalt, men bruger du det kun
> sjældent, så betyder det ikke noget - køb du bare 12 stk

Hvad kan man forvente af pris?

// Klaus

Fra : Faithless

Dato : 16-02-04 08:22

Hej Klaus

Det er ikke så dyrt, koster ca. 20-40 kr. for en lille pakke. Jeg har brugt
allergi medicin i 12 år nu, og skifter en gang i mellem hver sommer.
Jeg har købt nogle som hedder Alnok, det er vist de billigste, men det
gælder også om at finde dem som virker bedst på dig. Jeg har ikke fundet
nogle piller som virker mere end 4-5 timer, så om sommeren spiser jeg 2 stk.
og supplere med øjendråber.

Faithless