MS Windows
briani 27239
HD ikke læsebar
Fra : Pico

Dato : 15-02-04 18:14

Jeg har lige fået leveret en PC fra en af vennerne. Den kan ikke
starte på Harddisken, men når jeg starter op på en bootdiskette
kan jeg se filerne og maskinen finder også harddisken.
Jeg mener der er noget med at man kan reparere filsystemet
ved at skrive noget i a prompten alla: C sys/RMB eller noget i den
retning. En venlig sjæl der ved det og vil dele sin viden.
Jeg ved det har været omtalt før i gruppen, jeg kan bare ikke finde det.

Pico

Fra : Niels Solskin

Dato : 15-02-04 18:18

> ved at skrive noget i a prompten alla: C sys/RMB eller noget i den
> retning. En venlig sjæl der ved det og vil dele sin viden.
> Jeg ved det har været omtalt før i gruppen, jeg kan bare ikke finde det.

Jeg kan hellere ikke huske nøjagtig, hvad du skal skrive men prøv med

/?

Så får du alle komandoerne + en beskrivelse...

Niels

Fra : Pico

Dato : 15-02-04 19:00

Niels Solskin wrote:

> Jeg kan hellere ikke huske nøjagtig, hvad du skal skrive men prøv med
>
> /?

Det er selvfølgelig en mulighed jeg ikke havde tænkt på, men jeg vil aligevel
være glad hvis en vil skrive den nøjagtige komando, som det fremgår er det
ikke min egen PC så jeg vil gerne være rimelig sikker.
Pico

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-02-04 19:19

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> wrote:

>Jeg har lige fået leveret en PC fra en af vennerne. Den kan ikke
>starte på Harddisken, men når jeg starter op på en bootdiskette
>kan jeg se filerne og maskinen finder også harddisken.

Hva' siger den når du forsøger at boot'e harddisken ?

Og hvilken windows version ligger der på disken ?

<mlr>

Fra : Pico

Dato : 15-02-04 19:37

Michael Rasmussen wrote:

> Hva' siger den når du forsøger at boot'e harddisken ?

Tryk en taste for at reboot.

> Og hvilken windows version ligger der på disken ?

Win 98 SE
Pico

Fra : s

Dato : 15-02-04 19:24

Når du er på A: på din bootdiskette skriver du sys C:
mv Helge

Fra : Pico

Dato : 15-02-04 19:38

s wrote:
> Når du er på A: på din bootdiskette skriver du sys C:

Tak for det, jeg mente bare der var nogle bogstaver bagefter.
Pico

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 15-02-04 20:24

> Tak for det, jeg mente bare der var nogle bogstaver bagefter.
> --
> Med venlig hilsen
> Pico

Yep - det er der osse ! "Sys c:\" kopierer bare systemfilerne fra disketten
til din HD. Hvis den er rigtig gal med HD'en
skal du skrive "Sys c:\ mbr" - men tjek lige syntaksen med "sys /?" - jeg
kan ikke lige slå det op i XP
"Mbr" står for master boot record ~ sys går ind og genopretter de
systemspor, du ikke kan få adgang til normalt.
Og det er bl.a. der at boot-strappen ligger - blir den skadet kan du ikke
boote fra disken før du kører ovenstående
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh
Jesper
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-02-04 20:29

"Jesper Hedegaard" <jo-tak-til.spam@fis-af.dk> wrote:

> [...]
>Og det er bl.a. der at boot-strappen ligger - blir den skadet kan du ikke
>boote fra disken før du kører ovenstående

Er det ikke FDISK /MBR der genopretter master boot record ??

<mlr>

Fra : s

Dato : 15-02-04 21:03

"Sys c:\ mbr" den kommando har jeg godt nok aldrig kørt.
Men vil da lige fortælle at hvis du har en disk hvor bootsektoren
er ødelagt kan kommandoen sys C: fra en bootdiskette med samme
system genoprette.
mv Helge

Fra : s

Dato : 15-02-04 21:09

FDISK /MBR - Command used to rewrite the Master Boot Record. See CH000175
for additional information.
FDISK /CMBR <DISK> - Recreate Master Boot Record on specified disk. Performs
the same functions as FDISK /MBR except can be used on other disk drives.
FDISK 1/PRI:100 - Command line to create a 100 meg DOS partition on hard
drive 1.
FDISK 1/EXT:500 - Command line to create a 500 meg extended DOS partition on
hard drive 1.
FDISK 1/LOG:250 - Command line to create a 250 logical drives.
FDISK /PARTN - Saves the partition to a file called PARTSAV.FIL
FDISK /Q - Prevents fdisk from booting the system automatically after
exiting fdisk.
FDISK /STATUS - Shows you the current status of your hard drives.
FDISK /ACTOK - Makes FDISK not check the disk integrity allowing the drives
to be created faster.
FDISK /FPRMT - Will not get the prompt for FAT32 support, in addition allows
FDISK to be forced into using FAT32 on drives smaller then 540MB (by default
FDISK will not use FAT32 on any drive smaller then 540MB). Finally this
command can only be used with FDISK that supports FAT32.

SYNTAX
Copies MS-DOS system files and command interpreter to a disk you specify.
SYS [drive1:][path] drive2:
[drive1:][path]Specifies the location of the system files.
drive2: Specifies the drive the files are to be copied to.

EXAMPLES
sys a: - If you type this from c drive and if you had a formatted disk in
the drive this would copy the system files to that disk making that disk
bootable.
ADDITIONAL INFO
The sys.com file must be ran to sys the drive which you can usually found at
C:\WINDOWS\COMMAND in the Windows 95 / 98 / NT / 2000 or in C:\DOS in
Windows 3.x / DOS.
If when booting your computer you get "Missing command interpreter" this
could be a indication of missing command.com to resolve this issue boot from
a disk that has sys.com and command.com on the disk type sys c: from the
A:\> remove the disk and reboot the computer to resolve this issue.

http://www.computerhope.com/msdos.htm#02

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 15-02-04 22:05

OK ok ok ok !!!
Så blander jeg kommandoerne lidt sammen, og hvad så

Men skriver man det - som helt rigtigt påpeget af flere - rigtigt som "Fdisk
/mbr" så opnår man altså den
lovede reparation af boot-sektoren. Og det kan altså let være det, du skal
bruge her.
Husk forresten at slå virus-beskyttelse af boot-sektoren fra i din bios -
ellers blir der ballade...

De ku' sgu' da osse ha' lavet nogle færre dos-kommandoer - man ska' både
huske alle de gamle OG
huske hvilke af dem, der ikke virker mere

Men tak til alle med en bedre hukommelse......
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh
Jesper
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder

Fra : Pico

Dato : 15-02-04 23:22

Jesper Hedegaard wrote:
> OK ok ok ok !!!

Tak alle, nu har jeg da noget at arbejde videre med.
Det bliver en af de første dage, men jeg skal lige have redet nogle data
fra hans HD, så jeg skal lige have den over i en anden PC først.
Skal nok prøve at vende tilbage hvis der ikke går for mange dage
inden problemet er løst.
Pico

Fra : Pico

Dato : 16-02-04 18:01

Pico wrote:

> [...]
> data fra hans HD, så jeg skal lige have den over i en anden PC først.
> Skal nok prøve at vende tilbage hvis der ikke går for mange dage

Jeg fik redet alle vigtige data på begge diske i PC. Simpel udtagning af
HD'erne og isætning i anden PC. Så kunne de læses og kopieres.

Jeg fik også gjort C drevet bootabelt, jeg måtte ind i Fdisk og aktivere
C drevet, hvordan en aktivering af drevet så ellers kan forsvinde. Så
prøvede jeg med Fdisk /mbr der ikke hjalp så prøvede jeg med Sys c:
og derefter kunne drevet boote. Min konklusion er at man muligvis skal
begge dele ? Selvfølgelig kunne Windows ikke starte så nu er den ved at
kørere skandisk og der er et hav der skal rettes. Jeg tror det ender med
en nyinstallation, men det er da meget sjovt at rode med når det bare
ikke er ens egen der ikke vil kørere .
Pico