Hunderacer og psyke m.m....
Fra : Rasmussen

Dato : 15-02-04 17:45

Hej Gruppe,

Vi overvejer at få hund igen - vi sagde farvel til et gadekryds, som
desværre blev meget syg her i december. Vi overvejer at få en racehund, men
vi er ikke helt sikre på hvilke egenskaber, de forskellige racer kan
tilbyde.

Er der noget sted på nettet, hvor man kan få et overblik over de forskellige
racer, deres psyke, børnvenlighed, tendens til sygdomme osv osv osv...? Vi
har f.eks. hørt at Golden Retriver er rar, børnevenlig og en go'
familiehund - men nogen andre har fortalt os, at Golden Retriver er den
hund, der har størst tendens til at bide børn... Kan nogen komme med et godt
link?

På forhånd tak,
Søren & Sussie

Fra : Rasmussen

Dato : 15-02-04 17:49

Duh... jeg kan se, at svaret allerede er givet i tråden "website"... ...
undskyld ulejligheden

Fra : Pwh

Dato : 15-02-04 18:03

Rasmussen wrote:
> Duh... jeg kan se, at svaret allerede er givet i tråden "website"...
> ... undskyld ulejligheden

Ja det må du nok sige, næste gang får du 2 mdrs karantæne
for at spilde vores kostbare tid på den måde
Held og lykke med at finde den rigtige hund.

/Jens

Fra : Brian Olesen

Dato : 15-02-04 18:05

Hejsa Søren & frue
Det har faktisk været sådan, at golden retriever var en af de racer, der
trak flest forsikringsskader ved bid af mennesker.
Dette problem var forfærdeligt, da en golden nemlig bidder uden at advare
først med knurren.
Slam siger det og så sidder der 42 rovdyrtænder i flæsket og den bidder
meget hårdt, når endelig den bidder.

Men

Dette tror jeg nok opdrætterne efterhånden igen er ved at have godt styr på,
så den igen er en hjertelig kærlig og tolerant hund, som de øvrige
retrievere. Ham jeg har lige nu bidder i hcert fald ingen det kan jeg love
dig.

Labradore retrieveren er ikke for shov den næst mest populære hund i
Danmark. Den er simpelthen bare super børnevenlig, men lidt mere livlig end
en golden.

Jo der findes politikens hundeleksikon, som ikke siger noget forkert efter
min mening, men på den anden side, så siger det ikke så meget overhovedet.
Der er gode billeder.

Generelt er det sådan, at en meget sjældend race er meget dyr at købe hvalpe
fra, mens du hos de mere populære racer finder hunde, som er til at købe for
menneskepenge.

Mit råd til dig, når du skal ud og kigge er at forlade den varme stol og
begive dig ud og se på hunde møde dem og evt. få lov at hilse lidt på dem og
snakke med hundeejere. Du kan ikke bare læse dig til det at have hund. Det
skal opleves. Men som du kan se af en tidligere tråd her i gruppen, så
er der ingen garanti for at du får dig en sund og rask hund bare fordi den
har nogle papirer.

God fornøjelse med hundekøbet og flot, at I har ventet så længe med at
anskaffe jer en ny hund.
Mvh. Brian

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-04 18:18

"Rasmussen" <spam@orbiter.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
men
> vi er ikke helt sikre på hvilke egenskaber, de forskellige racer kan

I kan jo fortælle hvilke ønsker i har, til jeres kommende hund mht.
størrelse, temperament, pelspleje, motion osv.
Så er der nok nogen herinde, som kan give et bud på en race, der kunne passe
til jer.
Der er jo mange forskellige hunde repræsenteret herinde og de fleste har jo
styr på netop deres hunds egenskaber.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 15-02-04 19:04

"Rasmussen" <spam@orbiter.dk> wrote in message
> Hej Gruppe,

selv hej.

> [...]
> familiehund - men nogen andre har fortalt os, at Golden Retriver er den
> hund, der har størst tendens til at bide børn... Kan nogen komme med et

Det med Golden retreiverne er vist et overstået kapitel.

Men min holdning ti lhunderacer er (jeg vil lige skynde mig at sige at jeg
ikke har nogen faglig dokumentation, men at påstande udelukkende udspringer
af mine personlige erfaringer og holdninger)

Pas på og vær kritisk over for enhver hunderace der har været "modehund"

Problemerne med netop golden retreiver opstod i kølvandet på at en masse
mennesker fik øjnene op for denne races gode egneskaber.
det samme skete for Cocker Spaniel og mange andre.
Det der imho sker når en race bliver "moderne"/populær så skal der
produceres en masse eksemplarer i en fart for at i mødekomme efterspørgslen
medens den er der, og selv om der er en del selvjustits i "branchen" så vil
der altid være brådne kar der udelukkende interesserer sig for hvor mange
penge de kan nå at score, og ikke så meget på hvad det egentlig er for
hunde de avler.

Hvori mod racer der ikke er særlig stor efterspørgsel om, da er tendensen af
man mere nuanceret avler hunde på udseende OG egenskaber. (alle egenskaber)

Som sagt jeg har ikke noget fagligt bud på vidt min teori holder stik i
virkeligheden, men det stemmer meget godt overens med mine erfaringer fra
virkeligheden. Teorien stemmer også meget godt med at Golden Retreiver nu
skulle være ovre sine problemer.

Peter

Fra : UG

Dato : 16-02-04 16:10

> Det med Golden retrieverne er vist et overstået kapitel.

Jeg har også hørt noget om at det var fordi så mange børnefamilier købte en
Golden at de lå øverst i statistikken.
Når der er mange Goldens, er der jo også forholdsvis flere der bider.
Goldens skal jo heller ikke bare finde sig i alt ( At blive prikket i
øjnene, trukket i halen m.m.m. ), børnene skal jo i høj grad også lære at
omgås hunde.
Mange hilsener fra
Ulla ( Som også godt kan lide Golden Retrievere )
Hundehuset
http://home19.inet.tele.dk/laika7

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 16-02-04 16:53

"UG" <NoSpamfamgerlach@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
> Goldens skal jo heller ikke bare finde sig i alt ( At blive prikket i
> øjnene, trukket i halen m.m.m. ), børnene skal jo i høj grad også lære at

selvfølgelig påvirker det statistikken at racen lige pludselig bliver en
"børnefamiliehund" men imho var der også i de år hvor den toppede en del
dårlig avl og en masse golden med dårlige egenskaber

> Mange hilsener fra
> Ulla ( Som også godt kan lide Golden Retrievere )

jamen det kan jeg også

Peter

Fra : Brian Olesen

Dato : 16-02-04 18:01

Hej Ulla

> [...]
> omgås hunde.
> Mange hilsener fra
> Ulla ( Som også godt kan lide Golden Retrievere )

Ja helt enig. Børn skal lære at behandle hunde ordentligt, men det var ikke
det, som var problemet. De havde virkelig en psykisk brist. Min niese
kravlede engang ind i en bil for at hilse på en golden. Det har hun så
varigt men af i dag og hun var kun 6 7 år gammel. Det kaldes et golden flop
og er faktisk ret skræmmende at opleve. Den bider bare igennem helt uden
varsel og uden skrubler. Nej det er ikke et markeringsbid det er et
vaskeægte "bid hvad du kan-bid" og det er ikke normalt for denne eller andre
retrievere, at gøre sådan. Jeg har selv på egen krop for mange år siden
oplevet det samme. Jeg kom til at skvatte over en hund, der lå på gulvet.
Den flyttede sig ikke og som barn ville jeg så naturligvis sige undskyld til
hunden. Jeg har siden lært, at man ikke siger undskyld til en hund. Men
klap, sagde det og skadestuen stod klar til at modtage mig med åbne arme og
det skal lige indskydes, at jeg er opvokset med hunde lige siden
spædbarnsalderen og det er også første og eneste gang jeg er blevet bidt af
en hund på den måde. Men som sagt er ham jeg har i dag født 2000 en helt
igennem vidunderlig og afbalanceret hund af denne charmerende race.

Mvh. Brian

Fra : UG

Dato : 16-02-04 19:06

> [...]
> en hund på den måde. Men som sagt er ham jeg har i dag født 2000 en helt
> igennem vidunderlig og afbalanceret hund af denne charmerende race.

Hej Brian
Jeg mente også bare at man skal ikke tro at bare fordi man køber en godmodig
hund, så kan man ikke bare lade børnene gøre ved den, hvad de vil.
Det er da godt at de har fået styr på racen igen.
VH
Ulla og co

Fra : hlv

Dato : 24-02-04 09:35

Hvis en hund på den måde bider er det som regel ikke umotiveret, hvem lader
dog sit barn kravle ind til en hund uden at de "voksne" har fuldstændig styr
på om hunden har det godt med det ? Et problem eller rettere noget man skal
forholde sig til, så er en Golden en meget følsom hund, det betyder at man
under opdragelse skal tage højde for det, så den kan opvokse afbalanceret.
Den er f.eks ikke til kæft trit og retning, og kan kun indlære i korte
sekvenser for ikke at blive en stresset og ustabil hund. Alt for mange køber
denne race (og andre racer) bare fordi de ser søde ud, uden nogen form for
kendskab til netop denne race. En golden er efter min mening ikke
nødvendigvis en god førstegangshund at købe.

Men tager man højde for alt dette, vil jeg mene at en Golden er en super
børne hund. Og en super hund at anskaffe. Den har stort set alle kvaliteter
til at blive en god familiehund, som nok også har ført til dens popularitet.

Alle hunde kan blive problemhunde, så derfor skal man virkelig åbne sine
øjne når man skal anskaffe en hund. Er opdrætteren seriøs, kan man se
forældrene o.s.v.

Fra : Lou

Dato : 24-02-04 17:45

Hej...

I kan få oplysninger hos Dkk...

En golden er den hund, der har flest bidskader...måske fordi at den er
så udbredt og folk syntes der er sååå søøød- og så haps!!! udfra hvad
jeg har hørt om en golden så bider de uden varsel iform af knurren osv
- hvis den altså skulle finde på at bide

hvad med en labrador? de kommer også i gul

mvh
Lou

ps. der findes en hjemmeside hvor man kan taste sine oplysninger ind
og man får så svar tilbage hvilken hund der passer....

hvad med internatet ? gør en go gerning

prøv også www.dyrepsykologen.dk