Internet via antenneforening (Næsby Antenn~
Fra : Bo

Dato : 15-02-04 17:46

Er der nogen her der har erfarring med internet via antenneforeninger ?

Jeg overvejer at tilmelde mig Næsby Antennelaug http://www.nal-net.dk, men
jeg har ikke mulighed for at danne mig et indtryk af hvordan deres net
kører. Er der nogen har der kender til antenneforeningen ?

Man skal åbenbart være medlem for at læse i deres forum. Underligt, har de
noget skjule ?

Mvh
Bo

Fra : Frank

Dato : 16-02-04 15:22

"Bo" <no_name[no spam]@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg har ikke mulighed for at danne mig et indtryk af hvordan deres net
> kører. Er der nogen har der kender til antenneforeningen ?

NAL er en antenneforening med en genial bestyrelse, et godt sammensat udbud
af TV programmer, en uovertruffent internetadgang og fantastisk kompetent
dataudvalg samt kanongode supportere.

Og jeg har kun en lille smule med arbejdet i foreningen at gøre.

Det bedste du kan gøre er at tale med andre brugere af NAL-NET, der er trods
alt omkring 1600 brugere på efterhånden, for at få deres intryk af
forbindelsen.

Men vi kører rimeligt godt og arbejder på at få de sidste ting på plads. Og
2.5 Mbit/512 Kbit til 199,- pr. måned finder du ikke ret mange andre steder

Mvh
Frank
Medlem af NAL's dataudvalg

Fra : Bo

Dato : 16-02-04 15:46

Hej Frank

> Det bedste du kan gøre er at tale med andre brugere af NAL-NET, der er
trods
> alt omkring 1600 brugere på efterhånden, for at få deres intryk af
> forbindelsen.

Det er jo netop det jeg prøver på

Der er jo ikke adgang til jeres forum på NAL-NET.dk vel

Mvh
Bo

Fra : Frank Allan Rasmusse~

Dato : 16-02-04 21:51

> Hej Frank
>
> Der er jo ikke adgang til jeres forum på NAL-NET.dk vel

Nope, men jeg har lagt et indlæg i vores forum om at du her søger mere
information *S*
Håber det giver nogle positive svar så vi snart ser dig med medlem *S*

Mvh
Frank

Fra : P.Christensen

Dato : 18-02-04 08:53

Hej Bo
Nettet kører godt nok, trods lidt begyndelses vanskeligheder, men bruger du
news meget skal du ikke forvente den store hastighed
da dette ikke prioteres ret højt hverken i supporten eller foreningen. Jeg
har selv klaget
over den lave hastighed, sommetider ned til 10kb/s uden den store respons!

Men til at surfe på osv. er det en god og BILLIG løsning, hop bare på.

Hilsen Palle

Fra : Bo

Dato : 18-02-04 09:22

Hej Palle

Kender du noget til pingtiderne ved on-line spil ?

Surt med nyhedgrupperne, især det at de ikke tager klager specielt
alvorlige. Det er jo ikke alle der stiller sig tilfredse med at kunne hente
mail og tjekke lottotal.

Mvh
Bo

Fra : P.Christensen

Dato : 18-02-04 14:58

Nej, den kender jeg ikke da jeg ikke spiller netspil

Fra : Jakob Rohde

Dato : 18-02-04 17:47

Ping ligger typisk og svinger ml. 20 og 50 hvis det drejer sig om eksterne
servere.

> hente

Det med nyhedsgrupperne er vist kun lige midlertidigt. Normalt plejer de at
være ok.

Jakob

Fra : P.Christensen

Dato : 18-02-04 19:23

Hej igen

Jeg har lige testet på alt binaeres.mp3, hentede 18Mb, hastigheden svingede
mellem
ca. 50kbps og et par spidser på ca 1Mbps elleres lå det omkring 2-400 Kbps

Palle
Nej Jacob, det er ikke midlertidigt jeg har påtalt det siden nov.-dec. 2003

Fra : Jens Jönsson

Dato : 18-02-04 23:56

"P.Christensen" <pjc@image.dk> skrev i en meddelelse

> men bruger du news meget skal du ikke forvente den store hastighed
> da dette ikke prioteres ret højt hverken i supporten eller foreningen.

Jeg er ked af at du mener det. På tredjepladsen over trafik i NAL's net
ligger news. Denne type trafik er netop opprioriteret da vi kan se at
medlemmerne efterspørger denne type trafik, så at du mener at det ikke
prioriteres ret højt, kan jeg slet ikke følge.
Det skal nævnes at news.nal-net.dk ikke er NAL's egen server, men at
adressen peger på vores Internetudbyders newsserver (SONG Networks). Det er
muligt at de har problemer med serveren, eller at den er begrænset mht.
hastighed.
Da jeg ikke selv downloader binært fra newsserveren, kan jeg ikke selv
udtale mig om hastigheden. Jeg henter kun tekst, hvor hastigheden ikke
mærkes på samme måde.

> Jeg
> har selv klaget over den lave hastighed,
> sommetider ned til 10kb/s uden den store respons!

Der var en del problemer omkring jul/nytår. Dels havde NAL problemer med
hastigheden internt i nettet efter en ombygning af nettet, dels havde SONG
en del problemer med newsserveren. Hvis du har problemer nu, er du
velkommen til at melde dem ind til supporten, som gerne kigger på dem,
eller skrive i det interne debatforum, hvor undertegnede og andre medlemmer
af Dataudvalget kigger med.

Jeg kan iøvrigt oplyse at NAL har over 1600 medlemmer der har en NAL-NET.DK
Internetforbindelse.

M.V.H.

Jens Jönsson
Dataudvalget NAL

Fra : P.Christensen

Dato : 19-02-04 18:07

Hej Jens

> [...]
> velkommen til at melde dem ind til supporten, som gerne kigger på dem,
> eller skrive i det interne debatforum, hvor undertegnede og andre

Det er netop det jeg har gjort, jeg blev også lovet feedback men har ikke
hørt
andet end bl.a fra dig at hvis der stadig er problemer så sig til, det
hjælper bare ikke, jeg har intet tilbagesvar fået!

Men vi skal jo heller ikke forvente det kører perfekt, det er jo frivillig
arbejdskraft.

Hilsen Palle

Fra : Bo

Dato : 20-02-04 12:04

> Men vi skal jo heller ikke forvente det kører perfekt, det er jo frivillig
> arbejdskraft.

Frivilligt eller ej, man betaler jo for et produkt.

Mvh
Bo

Fra : P.Christensen

Dato : 22-02-04 13:42

Enig

Palle

Fra : Jakob Rohde

Dato : 22-02-04 15:08

"Bo" <no_name[no spam]@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Frivilligt eller ej, man betaler jo for et produkt.

NAL-NET koster 199 kr. pr. måned for op til 2,5 Mbit downstream og op til
512 Kbit upstream. TDC tager 674,00 kroner for en 2 Mbit/512 Kbit.

Det er vel ikke urimeligt at man kan forvente/forlange mere af TDC's ydelser
end af NAL-NET's?

Jakob

Fra : Bo

Dato : 22-02-04 19:57

> Det er vel ikke urimeligt at man kan forvente/forlange mere af TDC's
ydelser
> end af NAL-NET's?

Hvor står det ?

Bo

Fra : Jakob Rohde

Dato : 22-02-04 21:21

> Hvor står det ?

Det står i Grønspættebogen under "sund fornuft"!

Jakob

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-02-04 21:26

Jakob Rohde skrev i -dk.edb.internet.udbydere:

> Det står i Grønspættebogen under "sund fornuft"!

På side 358 står der at hvis man vil drive et mini IAP fortagene, så skal man
have styr på hvad man laver, har man ikke det, så må man købe konsulent
bistand i byen.

Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Fra : Frank Allan Rasmusse~

Dato : 22-02-04 22:32

Hej

> På side 358 står der at hvis man vil drive et mini IAP fortagene, så skal
man
> have styr på hvad man laver, har man ikke det, så må man købe konsulent
> bistand i byen.

Hmm - det er på side 359 i min udgave... *G*

Vi køber faktisk adgangen til den omtalte newsserver ude i byen (fra SONG
Networks) og når Palle har give supporten de oplysninger Jens har foreslået
kan vi gå videre og kontakte vores leverandør så vi kan få fundet ud af hvor
problemet ligger.

Mvh
Frank
Medlem af NAL's dataudvalg

Fra : P.Christensen

Dato : 23-02-04 17:34

Det er gjort tidligere uden resultat, så hvorfor så blive ved når man ikke
får respons på sine henvendelser?

Palle

Fra : Jens Jönsson

Dato : 23-02-04 22:39

> Det er gjort tidligere uden resultat, så hvorfor så blive ved når man
ikke
> får respons på sine henvendelser?
>
> Palle

Fordi der kan være sket en fejl ?

Nu kender jeg ikke forløbet med din henvendelse. Men jeg kender supporterne
og kan næppe forestille mig at de fuldstændig har ignoreret dig. Hvad jeg
kan forestille mig er sket, uden at vide det med sikkerhed, er at det du
har oplyst er blevet fejlmeldt. Support har så modtaget klarmelding retur
om at det kører igen og har så måske regnet med det er iorden (Set i lyset
af antallet af opkald de modtager, så har de ikke mulighed for at svare
hver enkelt retur, hvis problemet er generelt) eftersom de ikke har hørt
mere om problemet.

Du har endnu ikke uddybet problemet med newsserveren, og det er derfor ikke
muligt for nogen af os at forsøge at hjælpe dig med problemet.
Vi kan desværre ikke fejlsøge på "sommetider ned til 10kb/s". Beklager, men
det er ikke nok information.

Men det virker ikke til at du er interesseret i at få løst problemet, så
der er vist ikke nogen grund til at koge mere suppe på det emne.......

Vi har heller ikke hørt fra andre NNTP brugere på NAL-NET.DK at der skulle
være problemer med hastigheden, hvorfor vi må drage den konklusion at
problemet enten er løst eller må være noget lokalt på dit system.

M.V.H.

Jens Jönsson
Dataudvalget NAL
http://www.nal-net.dk
http://www.nal-info.dk

Fra : P.Christensen

Dato : 24-02-04 22:11

Hej Jens
Jeg synes lige du skulle tale med dine kollegaer i supporten!

Jeg talte med den der havde vagt igår og han vidste ikke noget, men det
gjorde en
anden der var på vej ud af døren derovre, så han jeg talte med var forbavset
over manglende intern kommunikation.

Så det er jo ikke grebet ud af den blå luft som du antyder, men nu regner
jeg med at en kompetent person
tager sig af det.

Hilsen Palle

Prøv iøvrigt lige at læse i det interne debatforum, der er også spørgsmål
vedr. manglende
hastighed på newsserveren.

Fra : Jens Jönsson

Dato : 20-02-04 17:06

> [...]
det
> hjælper bare ikke, jeg har intet tilbagesvar fået!

Det vil være en stor hjælp hvis du kan konkretisere dit problem med andet
end det kører langsomt. Det kan ligeså godt være din egen computer der
kører langsomt.
Hvis vi får oplysninger som:

Hvilken news-server benyttes ?
Hvilke gruppe(r) hentes fra ?
Hvilke postings hentes ?
På hvilke tidspunkter af døgnet opleves problemer ?
Din IP-adresse ?
osv.

Prøv at kontakte supporten igen, hvis du stadig oplever problemer. Hvis du
er forberedt med svar på ovenstående spørgsmål er jeg sikker på at de gerne
vil hjælpe dig.

> Men vi skal jo heller ikke forvente det kører perfekt, det er jo
frivillig
> arbejdskraft.

Supporten er ikke frivillig arbejdskraft, de får løn for deres arbejde.
Nettet vedligeholdes af vores leverandør, ikke af frivillige.
Det er frivillig arbejdskraft der styrer det overordnede.

Jeg tror dog du bliver skuffet hvis du forventer at alt kører perfekt. Jeg
vil vove den påstand at det er umuligt at få en Internetforbindelse til at
køre perfekt, da der er for mange ukendte/ukontrollerbar ting der foregår
på Internet, som f.eks. virus, spam osv. Alt sammen noget der kan have
indflydelse på forbindelsen.
Men man kan vel med rimelighed forvente at det kører stabilt og med
fornuftig hastighed. Derudover skal du selvfølgelig være opmærksom på at du
ikke kan sammenligne produktet med f.eks. en forbindelse der koster det
dobbelte. Leverandøren af en sådan må forventes at have et højere
serviceniveau end din antenneforening kan præstere (Dermed ikke sagt at
antenneforeningen ikke kan præstere et bedre serviceniveau end andre
leverandører for en lavere pris). Hvis du sætter tingene i det rigtige
perspektiv tror jeg ikke du bliver så skuffet.

M.V.H.

Jens Jönsson
Dataudvalget NAL
http://www.nal-net.dk