barselsdagpenge
Fra : mus

Dato : 15-02-04 14:29

Hej

Vi er et par der har mødt hinanden sent.

Jeg er flyttet til den anden del af landet og har desværre været arbejdsløs
i to år nu.

Jeg er 33 år nu og vi har besluttet at nu vil vi have børn. Vi kan jo ikke
blive ved at vente.

Jeg kender ikke så meget til reglerne - men uanset havd er vores beslutning
taget(og det er bare så dejligt) - men vi vil gerne være lidt forberedt på
hvad der venter os - også økonomisk.

Jeg er nu fuldtidsforsikret og får fuld dagpengesats.

Hvad er det beløb man i den situation kan få udbetalt under barsel?
Hvem udbetaler - kommune/arbejdsløshedkasse?
Hvad er der ellers af muligheder?

Håber der er nogen der kan hjælpe.

Laila

Fra : Gitte

Dato : 15-02-04 15:15

>Jeg kender ikke så meget til reglerne - men uanset havd er vores beslutning
>taget(og det er bare så dejligt) - men vi vil gerne være lidt forberedt på
>hvad der venter os - også økonomisk.

Jamen, held og lykke med "projektet"

>Jeg er nu fuldtidsforsikret og får fuld dagpengesats.
>
>Hvad er det beløb man i den situation kan få udbetalt under barsel?
>Hvem udbetaler - kommune/arbejdsløshedkasse?
>Hvad er der ellers af muligheder?

Du får samme beløb i sygedagpenge (som det hedder under barselsorlov),
som du nu får i dagpenge. Det er kommunen der udbetaler ydelsen.

Om der er andre alternativer ved jeg ikke rigtigt. Andet end at du
muligvis er så heldig at finde et job, inden du bliver gravid (det er
jo knap så let at finde noget, når man først er gravid), og at du
derfor kan være berettiget til fuld eller delvis løn i noget, eller
evt. hele orlovsperioden.

MVH
Gitte

Fra : Meta Dam

Dato : 17-02-04 10:20

> [...]
> jo knap så let at finde noget, når man først er gravid), og at du
> derfor kan være berettiget til fuld eller delvis løn i noget, eller

De har lavet lidt om på dagpengelovgivningen. Før i tiden skulle man bare
arbejde 3 mdr. fuldtid for at være fuldt dagpengeberettiget, i dag er de 3
mdr udvidet til 52 uger (1 år).
Det offentlige giver fuld løn under barsel, men jeg ved ikke hvor længe man
skal have været ansat før man er berettiget til fuld løn. Kommunerne giver
fuld løn i alle 52 uger af barselsorloven, staten giver fuld løn i de første
24 uger.

Meta

Fra : Gitte

Dato : 17-02-04 12:45

> [...]
>fuld løn i alle 52 uger af barselsorloven, staten giver fuld løn i de første

Man kan altid få fuld dagpenge-udbetaling (hvis man i øvrigt ellers
opfylder betingelserne herfor), under barsel. Men ikke alle er
sikrede fuld løn (som jo for mange er væsentligt mere end dagpenge)
under barsel.
Det kommer an på hvilken overenskomst man er ansat under. Og der er jo
også forskellige overnenskomster for offentligt ansatte. Jeg har en
veninde, der er offentligt (kommunalt) ansat, og hun får bestemt ikke
fuld løn under sin barsel, men derimod hvad der svarer til dagpenge -
som kommunen udbetaler.
Og min mand, der også er kommunalt ansat, er heller ikke nødvendigvis
sikret fuld løn, hvis han vælger at tage en del af orloven. Det er
tillidsrepræsentanten i gang med at undersøge, hvad overenskomsten
siger til (da det måske bliver aktuelt næste år....) Så den gælder
altså ikke alle, "bare" fordi man er offentligt ansat.

MVH
Gitte

Fra : Lulu

Dato : 15-02-04 08:43

> [...]
>
> Hvad er det beløb man i den situation kan få udbetalt under barsel?
> Hvem udbetaler - kommune/arbejdsløshedkasse?

Hej Laila.

Jeg vil foreslå at du smutter fori www.netborger.dk
På denne side kan du udfra din sidste dagpengelønseddel beregne hvad du får
i barselsdagpenge.

Hej fra Lulu