copyright og bearbejdelser/inspiration af ~
Fra : Peter Holm

Dato : 15-02-04 10:24

Hejsa
Jeg forsøger at finde ud af, hvad jeg må og ikke må i forbindelse med
udførelsen af kunstværker/oliemalerier.

Jeg ville gerne lave oliemalerier som indeholder de japanske
tegneseriefigurer kaldet i stilen kaldet manga.
Jeg ville så tage en karakter fra en tegneserie, sætte vedkommende i et
andet miljø, ændre farver, gi karakteren krykker, ja, det kan være alle
mulige ændringer.
Men hvad kan jeg egentlig gøre uden at bryde loven?
Andy Warhall lavede det berømte oliemaleri af en dåse Campbell Soup, men
gjorde han mon dette uden at spørge Campbell, og brød han i så fald loven
med sit maleri?
Mange laver deres egne fortolkninger af feks. Anders And - se link
http://www.helnwein.com/presse/local_press/artikel_1254.html
Men er et sådant maleri lavet med Disneys tilladelse, eller kræves der ikke
tilladelse til at lave et kunstværk, hvor copyright'ede figurer indgår?

Kort og godt - hvorledes kan man lovligt, og uden at spørge først, anvende
figurer/logos ol. som andre
ejer rettighederne til?

Mvh
Peter Holm

Fra : steffen martin

Dato : 15-02-04 10:27

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gjorde han mon dette uden at spørge Campbell, og brød han i så fald loven

Warholl blev bedt om at lave en reklame til Campbell, så han brød ikke
loven.

Spørg i dk.videnskab.jura

vh
Steffen

Fra : Peter Holm

Dato : 15-02-04 11:09

> Warholl blev bedt om at lave en reklame til Campbell, så han brød ikke
> loven.

ok, så er den opklaret.

> Spørg i dk.videnskab.jura

er gjort - ingen har svaret endnu, så jeg prøvede her istedet.

Mvh
Peter

Fra : lehd

Dato : 24-03-04 12:24

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
> Jeg forsøger at finde ud af, hvad jeg må og ikke må i forbindelse med
> udførelsen af kunstværker/oliemalerier.

Hej Peter
Prøv at kikke på denne side og se om du bliver klogere

http://www.copydan.dk/Upload/files/UserFiles/BK,%20Ophavsret%20og%20billeder%203-udg.htm

--
mvh Kirsten Lehd
Admin for www.vejlenser.dk

Fra : Peter Holm

Dato : 24-03-04 18:49

lehd wrote:
> [...]
> med > udførelsen af kunstværker/oliemalerier.
> >
> Hej Peter
> Prøv at kikke på denne side og se om du bliver klogere

jeg synes efterhånden, at jeg har grænsket alle tekster om emnet, men uden
at nå til et svar. Det ser ud til, at copydan bevidst formudrer lovteksterne
så meget, at man er nødt til at kontakte dem og betale ved kasse 1 i alle
tilfælde.
Desværre giver loven i sig selv ikke et klart svar på min tvivl - så mit
projekt er så småt ved at blive skrinlagt....ærgeligt.
Skulle jeg ende med at betale copydan-afgift ville den være ca.
2000kr/billede, hvislet jo er temmelig urealistisk, når jeg regnede med at
sælge malerierne for ca. 3000kr.

Mvh
Peter

Fra : A.C. Rosmon

Dato : 24-03-04 20:02

Jorn og andre har taget nogle trommesalsbilleder, og malet noget på, så der
blev en helt ny sammenhæng.
DEt kan være at sammenhævven blev en helt anden. Det kan vzre du kan slippe
godt fra noget tilsvarrende.