Hvorfor kan man ikke skrive direkte til en~
Fra : Michael Eriksen

Dato : 14-02-04 22:56

Ok, dette er måske ikke direkte et *nix spg, men...

Men hvorfor skal jeg bruge et særligt program som fx cdrecord for at
putte filer på en CD-R/RW?! Hvorfor kan jeg ikke bare bruge cp/mv/rm?

Det ville jo være dybt latterligt hvis jeg skulle have et særligt
"brænder"-program for at skrive på en HD eller floppy/zip?

Man har vel kunnet bruge CD-R/RW siden kerne 2.0 eller tidligere. Det er
ikke banebrydende teknologi det her ;-/

Michael

Fra : Jesper

Dato : 15-02-04 04:41

Den Sat, 14 Feb 2004 21:55:52 +0000, skrev Michael Eriksen:

> [...]
> "brænder"-program for at skrive på en HD eller floppy/zip?
>
> Man har vel kunnet bruge CD-R/RW siden kerne 2.0 eller tidligere. Det er

nautilus burn://
værs'go'

Fra : Ivar Madsen

Dato : 15-02-04 09:28

Jesper skrev i -dk.edb.system.unix:

> nautilus burn://

Den skulle jeg lige prøve, og fik uden problemmer brandt mit /backuparkiv.
Jeg bekømeres bare lidt over at jeg så at den afsluttede med at skrive
|fixing CD
eller noget i den dur, jeg forstår det som at nu kan der ikke skrives mere på
den CD?
Hvordan checker jeg det, udover at forsøge at brande noget på den? (det er jeg
ikke meget for)

Hvordan fortæller jeg den at den skal gøre det muligt at forsøtte med at skrive
sener?

Den har ikke nogen man side, og dens doc siger heller ikke noget

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt

Fra : Michael Eriksen

Dato : 15-02-04 17:36

"Jesper" <jesper@altern.org> wrote in

> nautilus burn://
> værs'go'

Takker, men det var ikke hvad jeg spurgte om Om jeg skal bruge
nautilus, cdrecord eller et tredie specialprogram er mig ligegyldigt.

Jeg undrer mig over jeg ikke bare kan bruge cp, rm, mv direkte på en CD-
R/RW. Jeg kan ikke rigtigt se den fundamentale forskel på en floppy og
en CD-RW.

Michael

Fra : Ivar Madsen

Dato : 15-02-04 19:10

Michael Eriksen skrev i -dk.edb.system.unix:

> Jeg undrer mig over jeg ikke bare kan bruge cp, rm, mv direkte på en CD-
> R/RW. Jeg kan ikke rigtigt se den fundamentale forskel på en floppy og
> en CD-RW.

Der er nogen forskæld, men jeg tror du kan få mere konkret info derom i
news:dk.edb.hardware.drev.cd-rom da det ikke er noget der er OS afhænigt.

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 15-02-04 19:18

Michael Eriksen <sorry@no.spam> writes:

> Jeg undrer mig over jeg ikke bare kan bruge cp, rm, mv direkte på en
> CD- R/RW. Jeg kan ikke rigtigt se den fundamentale forskel på en
> floppy og en CD-RW.

Forskellen ligger i hvormange overskrivninger mediet er egnet til. Du
kan formodentlig i virkeligheden godt montere en CD-RW på lige fod med
en diskette, en harddisk eller et hukommelseskort. Men du vil nok
ikke synes om det, da det nok både er lidt sløvt og slider på
CD-RW'en.

Har du prøvet at smide en CD-RW i drevet og køre kommandoen:

mke2fs /dev/cd-rw-enhed

(jeg ved ikke lige hvad enheden du smider din CD-RW i hedder)

Hvis det ikke går galt burde du bagefter kunne montere den med:

mount /dev/cd-rw-enhed /mnt/floppy

(går ud fra at /mnt/floppy findes og ikke er optaget)

Prøv bare, men jeg tror du hurtigt bliver ked af det.

Jacob
--
»Saving keystrokes is the job of the text editor, not the
programming language.« -- Preben Randhol

Fra : Michael Eriksen

Dato : 15-02-04 20:12

Jacob Sparre Andersen <sparre@nbi.dk> wrote in

> [...]
> fod med en diskette, en harddisk eller et hukommelseskort. Men du
> vil nok ikke synes om det, da det nok både er lidt sløvt og slider

Det kan jo nok ikke blive værre end en floppy - jeg tror endnu ikke jeg
har har brugt en floppy 1000 gange før den døde

> [...]
>
> mount /dev/cd-rw-enhed /mnt/floppy
>
> (går ud fra at /mnt/floppy findes og ikke er optaget)
>
> Prøv bare, men jeg tror du hurtigt bliver ked af det.

Interessant ide, men min Red Hat 9 bliver ved at brokke sig over at det
er en RO enhed, selvom jeg har sat CDROM op som RW i /etc/fstab.

Det må jeg vist sysle lidt med

Michael

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 16-02-04 16:49

Michael Eriksen skrev:
> Jacob Sparre Andersen skrev:

> Interessant ide, men min Red Hat 9 bliver ved at brokke sig over at
> det er en RO enhed, selvom jeg har sat CDROM op som RW i /etc/fstab.

Hvad der står i "/etc/fstab" burde ikke have nogen somhelst
indflydelse på de kommandoer jeg foreslog dig at eksperimentere med.

Jacob
--
»Man kan ikke MÅLE kvalitet!
Hvis det ka MÅLES er det ikke kvali-tet men KVANTI-TET!«

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 16-02-04 16:29

> [...]

> "brænder"-program for at skrive på en HD eller floppy/zip?
>
> Man har vel kunnet bruge CD-R/RW siden kerne 2.0 eller tidligere. Det er

Det kan man også, jeg har hørt om en driver til det, så du kan benytte
cd-rw som diskette. Jeg synes det må være måden at få en større
diskette på cdrw er da vist også hurtigere end diskette.
Jeg véd ikke, og forstår ikke hvorfor denne driver (som jeg altså ikke
lige kan huske hvad hedder, men prøv at søge på google) er med standard
i linux-kernen.

Hilsen
keld

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 17-02-04 14:39

Michael Eriksen <sorry@no.spam> writes:

> Men hvorfor skal jeg bruge et særligt program som fx cdrecord for at
> putte filer på en CD-R/RW?! Hvorfor kan jeg ikke bare bruge cp/mv/rm?

Fordi iso9660-filsystemet ikke kan skrives til som filsystem; det er
designet til medier, man kun kan læse på.

Desuden er CD-RW designet til at blive skrevet sekventielt og ikke med
skrivning tilfældige steder på disken.

UDF-filsystemet gør det muligt at skrive CD'er i såkaldt "packet
mode"; jeg kan ikke huske, om det virker ordentligt i 2.4 eller du
skal helt op i 2.6, for at få det til at virke. Jeg har dog aldrig
prøvet det selv.

/Rasmus

Vampires are not visible in mirrors, which explains why they are often
backed over in parking lots.

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 17-02-04 17:53

Rasmus Bøg Hansen skrev:

> Fordi iso9660-filsystemet ikke kan skrives til som filsystem; det er
> designet til medier, man kun kan læse på.

Men hvis man i stedet bruger reiserfs eller ext2 bør det vel ikke være
begrænsningen.

Jeg bemærkede i øvrigt at `hdparm` snakkede om at man både kunne læse
fra og skrive på min harddisk. Måske kan man også bruge `hdparm` til
at fortælle sit system at det er i orden at skrive på CD-RW'en.

Jacob

PS: Jeg mener stadig det er en dårlig idé.
--
"There are only two types of data:
Data which has been backed up

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 17-02-04 18:05

Jacob Sparre Andersen <sparre@nbi.dk> writes:

>Men hvis man i stedet bruger reiserfs eller ext2 bør det vel ikke være
>begrænsningen.

En CD skal brændes i hele spor ad gangen. Det er en begrænsning
i hardwaren. Ergo skal hele filsystemet genskrives for hver en
ændring, der sker i det. Det er ikke praktisk anvendeligt.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 18-02-04 12:30

Jacob Sparre Andersen <sparre@nbi.dk> writes:

> Men hvis man i stedet bruger reiserfs eller ext2 bør det vel ikke være
> begrænsningen.

Nej. Så er begrænsningen brænderens. Den kan kun skrive sekventielt,
hvor disse filsystemer ikke skriver sekventielt på drevet.

UDF er lavet til sekventiel skrivning, men kræver at der skrives i
"packet mode", som vist først understøttes i 2.6. Om det virker
ifm. CD-RW/DVD-RW ved jeg dog ikke, idet jeg aldrig har prøvet det.

> Jeg bemærkede i øvrigt at `hdparm` snakkede om at man både kunne læse
> fra og skrive på min harddisk. Måske kan man også bruge `hdparm` til
> at fortælle sit system at det er i orden at skrive på CD-RW'en.

Decideret skrivning til drevet som en blokenhed er ikke muligt med
ATAPI, som CD- og DVD-drev kører med.

/Rasmus

I would never kill somebody
- unless they pissed me off!
-- Eric Cartman

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 18-02-04 22:04

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Nej. Så er begrænsningen brænderens. Den kan kun skrive sekventielt,
> hvor disse filsystemer ikke skriver sekventielt på drevet.

Ja, men derimod kan man godt lave en fil på 700MB, formattere den til fx
reiserfs, loop-mounte den. Skrive til den med cp/mv/rm. Unmounte den og
brænde den med cdrecord. Dvs man kan undvære mkisofs med ikke cdrecord (el
lign)

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 18-02-04 22:20

Niels Elgaard Larsen wrote :

> [...]
> brænde den med cdrecord. Dvs man kan undvære mkisofs med ikke cdrecord (el

Det der virker fint med ext2, men jeg kunne forestille mig at der kan
blive problemer med et journaliserende filsystem på en CD.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 18-02-04 22:22

Thomas Overgaard <thover@post2.tele.dk> writes:

>Det der virker fint med ext2, men jeg kunne forestille mig at der kan
>blive problemer med et journaliserende filsystem på en CD.

De kan også mountes read-only, så det er helt fjong (det gør ens
root, når man booter).

Mvh.
   Klaus.