MSSQL - tabelspørgsmål.
Fra : JHB

Dato : 14-02-04 21:10

Jeg er lige begyndt at anvende MSSQL og har i dag oprettet et par
prøvetabeller, men ...........
Er det ikke muligt som i MS-Access at få ændring i primærkey felter, til at
"slå" igennem i de underliggende tabeller?

Eks:
Tabel1 hovedtabel: Cprnr - primærkey felt

Tabel2 underliggendetabel: Cprnr - primærkey felt
Feltnr2

De to tabeller er linket sammen på Cprnr.

Ligeledes med sletning af en record: Kan man ikke slette en record i
hovedtabellen og uden at slette de underliggende records først?

Mvh
Jørn

Fra : Michael Zedeler

Dato : 15-02-04 05:34

Hej JHB,

JHB wrote:

> [...]
> Er det ikke muligt som i MS-Access at få ændring i primærkey felter, til at
> "slå" igennem i de underliggende tabeller?

Det som du her spørger efter er en cascading update af primærnøgler. Det
er bestemt ikke alle databaser som understøtter dette. MS SQL server
understøtter det dog. Se

http://www.aspfree.com/c/a/DatabaseCode/Constraints-In-Microsoft-SQL-SERVER-2000/5/

Jeg er dog modstander af dens slags fordi at jeg mener at man ikek bør
have primærnøgler som nogensinde skal opdateres. Men det er mere et
designspørgsmål...

> Ligeledes med sletning af en record: Kan man ikke slette en record i
> hovedtabellen og uden at slette de underliggende records først?

Det kaldes en cascading delete og er mere almindelig. Se URL'en ovenfor
eller slå ordet "CASCADE" op i din manual.

Mvh. Michael.