slægtsforskning hvor?
Fra : Leif Halling

Dato : 14-02-04 13:31

Jeg er nybegynder i slægtsforskning og søger derfor oplysninger om, hvordan
jeg søger information om mine forfædre på nettet.
Er der nogen, der kender nyhedsgrupper om emnet?
Mange hilsener Inger Marie

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 14-02-04 13:33

--
Thomas Thorsen

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-04 14:05

"Leif Halling" <leif.hallingFJERNES@oncable.dk> wrote in message
> Jeg er nybegynder i slægtsforskning og søger derfor oplysninger om,
hvordan
> jeg søger information om mine forfædre på nettet.

Bare du husker at det ikke er nok at lede på nettet efter sine forfædre. Du
kan med fordel begynde at spørge alle de overlevende i familien. Dernæst er
det kirkebøger og folketællinger - der i et vist omfang er at finde på
nettet. Men det er helt korrekt at spørge her i gruppen; vi plejer at være
søde og hjælpsomme, og der findes ingen dumme spørgsmål!

--
Vindskibelig hvislen

Børge Askholm

Husk at rette min mailadresse til det korrekte @
hjemmesideadresse: www.baskholm.dk

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 14-02-04 15:42

Hej Inger Marie
"B.M. Askholm" <baskholm(A)webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nettet. Men det er helt korrekt at spørge her i gruppen; vi plejer at være
> søde og hjælpsomme, og der findes ingen dumme spørgsmål!

Helt enig der er ingen dumme spørgsmål men det er svarens pligt at undgå
dumme svar.
Kom godt igang med at søge om dine aner ved at starte med de overlevende,
men husk også at få familiehistorierne med, det kan være at historien er
noget der er pyntet på, men der er sjældent røg fra en brænd uden der også
er ild.
Hele den første tid kan du med fordel bruge til at få oplysninger hos de
levende, så er der derefter at komme igang med de døde, her kan du med
fordel bruge nettet til at finde nogle oplysninger, men husk altid det du
ser på nettet ikke altid er sandheden, det der er på netet er skrevet af fra
andre kilder som for det meste er håndskrevne og så med gamle gotiske
bogstaver og gamle ord, så der er altid en fordel at tjekke det man finder
på nettet i de gamle bøger, på arkiverne.
Når du bruger tiden på at tale med de levende så er vil jeg anbefale dig at
gå på et kursus i slægtsforskning, der er et stort antal rundt om i landet,
og det er på et sådan kursus du får de fleste værktøjer på plads på en
rimelig kort tid, da du får en del om hvor man finder oplysningerne på
arkiverne.
Så jeg vil ønske dig god fornøjelse og velkommen i kredsen.

Niels Gjermandsen

Fra : Leif Halling

Dato : 19-02-04 21:50

> Dernæst er
> det kirkebøger og folketællinger - der i et vist omfang er at finde på
> nettet

Hej Børge! Kan du evt. fortælle noget mere om, hvordan jeg finder frem til
disse kilder på nettet?
MVH Inger Marie

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-04 09:24

Prøv: www.arkivalieronline.dk

Fra : Jørgen Ladegaard

Dato : 14-02-04 19:01

"Leif Halling" <leif.hallingFJERNES@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvordan
> jeg søger information om mine forfædre på nettet.
> Er der nogen, der kender nyhedsgrupper om emnet?

Køb eller lån f.eks. Politikens Håndbog i Slægtshistorie af Hans H. Worsøe.
Den giver svar på det meste.

Jørgen Ladegaard
NB fjern SLET i e-mailadressen

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 15-02-04 00:21

Hej
Jeg glemte også at skrive at det er en god ting at gå ind i nyhedsgruppen
dk.videnskab.historie.genealogi der sker meget mere omkring slægtsforskning
da denne gruppe er desideret til slægtsforskning.

Niels Gjermandsen

Fra : Keld Andersen

Dato : 15-02-04 01:12

Du kan også finde mange oplysninger på DIS-Danmarks hjemmeside
www.dis-danmark.dk. DIS står for Databehandling I Slægtsforskning. På denne
hjemmeside finder du også DIS-Forum, der minder lidt om denne nyhedsgruppe.

Med venlig hilsen
Keld Andersen

E-mail: keld23(snabel-a)mail.dk
Web: http://home23.inet.tele.dk/keld
Fladså Arkiv: http://fladsaa-arkiv.dk
Slægtshistorisk Forening for Sydsjælland: http://home.tiscali.dk/ssf25

Fra : Hugh Watkins

Dato : 15-02-04 10:29

(1)
kik i LANDSARKIV
http://www.landsarkivetkbh.dk/genealogi/

kort
http://www.sa.dk/sa/omarkiverne/kort.htm

(2)
og i LOKALARKIV http://www.lokalarkiver.dk/

vejviser http://www.lokalarkiver.dk/Arkivvejviser2000/Arkivvejviser.htm

(3)
Hvordan man finder sine rødder
af Hugo http://www.rootsweb.com/~dnkcen/da/hugo.html

mvh

Hugh W

--

Danish genealogy - dansk genealogi
http://www.rootsweb.com/~dnkcen/index.html

Fra : Wendy Stæhr Rasmusse~

Dato : 01-03-04 18:12

Hej Inger Marie.

Jeg er selv nybegynder, men så på DR en række udsendelser som hed På Sporet
af Slægten!
Her fik man en del gode tips og disse er alle at finde på
http://www.landsarkivetkbh.dk/genealogi/index.htm

God fornøjelse.

Med venlig hilsen
Wendy Stæhr Rasmussen