Liftnet også til barnevognskasse?
Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 14-02-04 19:40

Vi var ude at se på barnevogn/kombivogn i dag for første gang og havde en
Emmaljunga Big Star med ude ved bilen for at se hvordan den passede.

Jeg var overrasket da sælgeren begyndte at slå barnevognskassen sammen for
derefter at putte den i bagagerummet. Da jeg spurgte sælgeren om man ikke bare
tog kassen med liften i og satte den ind på bagsædet og derefter brugte
liftnet, var svaret at liftnettet ikke passede.

Jeg synes det lød som en lidt mærkelig forklaring - hvorfor skulle man tage to
dele hvor den ene er beregnet til at stå inde i den anden for at fylde så lidt
som muligt, og så skille dem ad? Det virker ulogisk..

Jeg har dog netop set på FDM's hjemmeside at deres SIMO liftnet er godkendt
til 10 kg, og med en vægt på 6,5 kg på barnevognskassen, ja så er der kun 3,5
kg til overs til barnet.

Findes der liftnet eller ligende anordninger der kan anvendes til
barnevognskasse og baby op til 15-20 kg?

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Tine Andersen

Dato : 14-02-04 20:38

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev i en meddelelse
> [...]
> kg til overs til barnet.
>

> Findes der liftnet eller ligende anordninger der kan anvendes til
> barnevognskasse og baby op til 15-20 kg?

Liftnet er ikke ret sikre - barnet kan fløjte rundt og næsten blive presset
ud gennem nettet som en pomfrit.

Der findes auto'stole', som er sikrere - jeg mener, de hedder 'bassinets' på
engelsk - kender ikke navnet på dansk. Prøv at ringe til BabySam og spørge.
Og lej så dimsen i de måneder, det er nødvendigt - det er det billigste.
Vent med at købe til næste størrelse.

Med venlig hilsen
Tine

Fra : René

Dato : 15-02-04 21:39

> [...]

> Tine
>
> Jeg vil sige at liftnet er farligt at bruge for det er liften der spændes
fast og ikke barnet
Gå i AZ og køb jer en baby stol til ca. 300 kr.og så er jeres barn
sikkert så godt så muligt
Mange Hilsner René

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 14-02-04 21:50

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev...

> Findes der liftnet eller ligende anordninger der kan anvendes til
> barnevognskasse og baby op til 15-20 kg?

Det ville undre mig særdeles meget, hvis du kan finde noget sådant, da
det vil være dybt uforsvarligt, hvis vi snakker sikkerhed. Har du set et
liftnet? Man sætter en plade ned på hver side af liften, og så er der et
net spændt fast hen over (altså lige over barnets hoved) - og så kommer
der sikkerhedssele om. Du kan nok forestille dig, hvor meget ekstra
plads, der ville være for barnet at flyve rundt på, hvis uheldet er ude,
og et net er spændt rundt om den store barnevognskasse i stedet.

Nogle sværger til det, der hedder Boxette, i stedet for liftnet. Der er
barnet selv spændt fast (det er det ikke i liften, når man bruger
liftnet). Ulempen ved Boxette er besværet - f.eks. er det svært at undgå
at vække barnet, når det skal ind og ud af Boxetten, når det sover. I
liften er det selvsagt ikke noget problem.

Vi brugte selv liftnet til vores søn, og det fungerede perfekt. Men som
Tine også siger, kan det kun betale sig at leje det. Vi lejede vores
særdeles billigt hos Ønskebørn - havde egentlig meldt os ind i FDM netop
for at leje liftnet gennem dem, men det var langt dyrere der.

Christina

Fra : Kathrine

Dato : 15-02-04 11:41

"Kenneth Darling Soerensen" skrev:

> Findes der liftnet eller ligende anordninger der kan anvendes til
> barnevognskasse og baby op til 15-20 kg?

Ømmeøm, vi har en Big Star og en lille bil. Vi lejede et liftnet i
Babysam, som vi brugte til hele kassen, og det virkede da fint....og var
da stort nok, når man fik justeret selerne.
Havde læst på FDM´s hjemmeside, at det var lovligt at bruge net + kasse
på bagsædet.

Det med at barnet kan flyve rundt har jeg aldrig oplevet som et problem
(måske for et sommerbarn), da drengen lå i sin voksipose, lift, dyner og
puder. Der var INGEN plads til at flyve nogen steder hen Men en
Boxette er da sikkert lige så fin. Men det hjælper jo ikke på pladsen,
hvis det er det der er problemet.
--
Kathrine

Fra : SE

Dato : 15-02-04 12:55

"Kathrine" <katras@fjerndette.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> da stort nok, når man fik justeret selerne.
> Havde læst på FDM´s hjemmeside, at det var lovligt at bruge net + kasse

Nu handlede det jo ikke om, hvorvidt nettet var stort nok, men hvor mange
kilo det er godkendt til.........

Min søns kurvevugge er da også stor nok til at jeg kan stille 2 kasser øl i
den, men da den ikke er lavet til at kunne bære mere end 10 kilo, har jeg
ikke tænkt mig at gøre forsøget......

Mht. om det er lovligt, så er det sikkert rigtigt nok - hvis nettet ikke
bruges til at holde mere end den vægt der står på det ( i dette tilfælde 10
kg.). Hvis barnevognskassen vejer 6 kg og liften 1,5 - og barnet ikke mere
end 2,5 kg - ja så er der jo ingen ko på isen.......

Men.... hver sin lyst. Der er også dem der placerer barnet på gulvet bag
forsædet eller sidder med det på skødet foran. Så længe det ikke er mine
børn de placerer på den måde, så må de da selv om det, hvis de hellere vil
lade hjernen ligge i bagagerummet........

/se

Fra : Kathrine

Dato : 15-02-04 15:29

"SE" SKREV:

> Nu handlede det jo ikke om, hvorvidt nettet var stort nok, men hvor
mange
> kilo det er godkendt til.........

Så må de meget undskylde......
Jeg prøvede såmænd bare at dele mine ringe erfaringer - kilogodkendelse
og Big Star eller ej. Men det er der åbenbart ikke plads til.
--
Kathrine

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 15-02-04 18:45

Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am> wrote in

> Findes der liftnet eller ligende anordninger der kan anvendes til
> barnevognskasse og baby op til 15-20 kg?

Tak for alle svarene! Selvom der ikke var nogen direkte svar på ovenstående,
så var det rart at læse jeres erfaringer..