Install. af Mozilla på SuSE
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 14-02-04 14:47

Hej,

Jeg har lige installeret Linux for første gang. Når jeg prøve at installere
Mozilla vil den installere i "usr\local\mozilla", men når jeg vælger jeg til
at mappen skal oprettes siger den at det har jeg ikke adgang til, og så kan
jeg ligesom ikke komme videre. Hvad gør jeg ved det?

Venlig hilsen, Rasmus NIelsen.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 14-02-04 15:02

Rasmus Nielsen wrote:
> Jeg har lige installeret Linux for første gang. Når jeg prøve at installere
> Mozilla vil den installere i "usr\local\mozilla", men når jeg vælger jeg til
> at mappen skal oprettes siger den at det har jeg ikke adgang til,

Du mener nok /usr/local/mozilla.

Vær root, når du installerer, alle mulige tilfældige brugere har ikke
ret til at skrive uden for deres eget hjemmekatalog.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 14-02-04 16:55

> Vær root, når du installerer, alle mulige tilfældige brugere har ikke
> ret til at skrive uden for deres eget hjemmekatalog.

Ahh... Er det ikke muligt at give en alm. bruger root-rettigheder? Jeg er
den eneste, der bruger computeren, og det er da lidt omstændigt at skulle
logge ud og så logge ind som root, hver gang jeg skal installere et
program...

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-02-04 17:10

Rasmus Nielsen skrev:

> Er det ikke muligt at give en alm. bruger root-rettigheder?
> Jeg er den eneste, der bruger computeren, og det er da lidt
> omstændigt at skulle logge ud og så logge ind som root,
> hver gang jeg skal installere et program...

Ta' et kig på sudo(8).

--
Klaus Alexander Seistrup, Copenhagen, Denmark.
http://www.seistrup.dk/ · http://www.pnx.dk/

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 14-02-04 17:19

> Ta' et kig på sudo(8).

Hvad er det? Er som sagt helt newbie på Linux.

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-02-04 17:32

Rasmus Nielsen skrev i -dk.edb.system.unix:

> Hvad er det? Er som sagt helt newbie på Linux.

Det finder du ud af ved at skrive

man sudo

I en konsol/komando-promt.

(8) refere til hvor man finder informationen, man kan vist angive det som en
parmeter, men jeg har aldrig haft brug for det,,,

sudo er et program der giver det program man angiver som parameter root
regtigheder, således kan du installere mozilla som normal bruger.

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt

Fra : Lars Kristensen

Dato : 14-02-04 18:39

Rasmus Nielsen wrote:

> Hvad er det? Er som sagt helt newbie på Linux.

Det kan være du finder mange nyttige informationr på
http://www.linuxbog.dk

- Lars

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-02-04 18:54

Rasmus Nielsen skrev:

> Hvad er det?

Fra sudos manualside:

#v+

DESCRIPTION
sudo allows a permitted user to execute a command as the superuser or
another user, as specified in the sudoers file. The real and effective
uid and gid are set to match those of the target user as specified in
the passwd file (the group vector is also initialized when the target
user is not root). By default, sudo requires that users authenticate
themselves with a password (NOTE: by default this is the user's pass-
word, not the root password). Once a user has been authenticated, a
timestamp is updated and the user may then use sudo without a password
for a short period of time (15 minutes unless overridden in sudoers).

#v-

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 14-02-04 17:27

Rasmus Nielsen wrote:

> [...]
> den eneste, der bruger computeren, og det er da lidt omstændigt at skulle
> logge ud og så logge ind som root, hver gang jeg skal installere et

Det er ikke nødvendigt at logge ud. Du kan bare skrive su - i din terminal
og så er du root

/Esben

Fra : Claus Larsen

Dato : 14-02-04 10:22

Rasmus Nielsen wrote:
> Hej,
>
> Jeg har lige installeret Linux for første gang.

I så fald kan du lettest installere den via yast, suses meget
begyndervenlige værktøj.

Du finder enten et icon der åbner den eller skriver yast2 i consol. Jeg
tror ikke du behøver at være root, den beder om administratorrettigheder
senere. Der vælger du så install/remove software og angiver om du vil
vælge cdrom som kilde, eller et ftp.

Jeg vil tro du kan få plugins med på den måde.
Det er forøvrigt også i yast2 at du kan sætte firewall m.m.
Hilsen Claus

Fra : Bent Pedersen

Dato : 15-02-04 18:38

Claus Larsen wrote:

> [...]
> vælge cdrom som kilde, eller et ftp.
>
> Jeg vil tro du kan få plugins med på den måde.
> Det er forøvrigt også i yast2 at du kan sætte firewall m.m.
Kig også på: http://www.usr-local-bin.org/
og: http://packman.links2linux.de/
Der er en masse RPM-filer, og de virker!
Bent