Visning af to sprog på samme side.
Fra : Torben

Dato : 14-02-04 11:25

Hej NG,

Har én side hvor der både skal stå tekst med danske karakterer samt
russiske. Hvor håndteres det? Kan godt sætte metataget charset men det er jo
lidt enten eller. Og brugeren vil så måske blive bedt om at installere en
langiage pack.

Er der en work around? Er ikke sikker på om det også drejer sig om client
side scripting så jeg har også postet denne besked på
dk.edb.internet.webdesign.clientside.

Torben

[...]

Er der en work around? Er ikke sikker på om det også drejer sig om HTML så
jeg har også postet denne besked på
dk.edb.internet.webdesign.html

Torben

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 14-02-04 15:55

Torben wrote:
> [...]
>
> Er der en work around? Er ikke sikker på om det også drejer sig om client
> side scripting så jeg har også postet denne besked på

Jeg mener at hvis du sætter charset til UTF-8, så burde både danske og
russiske tegn blive vist.
Og hvis det ikke virker så er det UTF-16.

Hintzmann c",)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 14-02-04 16:11

"Torben" <download@gnuer.dk> writes:

> Har én side hvor der både skal stå tekst med danske karakterer samt
> russiske. Hvor håndteres det? Kan godt sætte metataget charset men
> det er jo lidt enten eller.

hvis du bruger "charset=utf-8" og en editor der kan skrive utf-8, så
kan du bruge alle unicode-karakterer. Det er kun "code pages" der er
begrænset til 256 karakterer (fordi de kun bruger en byte per tegn).

Jeg mener at code pagen Windows-1251 har kyrilliske tegn, men jeg ved
ikke hvor mange der er med (det er jo ikke fordi jeg kan læse dem :)

> Og brugeren vil så måske blive bedt om at installere en
> langiage pack.

Hvis han ikke har et tegnsæt der kan vise alle Unicode-glyffer, så
får han brug for det. Du kan evt. lægge link til et eller flere steder
hvor et kyrillisk tegnsæt kan hentes, eller en fuld Unicode-font.
(Et tilfældigt nedslag på webbet:
<URL:http://www.medport.ru/OnlyRussian.html>
Måske er der noget du kan bruge)

> Er der en work around?

Brug Windows-1251. Hvis det ikke er nok, så brug UTF-8. Eller skriv
alt russisk med entiteter eller tegnkoder, fx:
&#x041A;&#x0438;&#x0440;&#x0438;&#x043b;&#x043b;
(Cyril?)

> Er ikke sikker på om det også drejer sig om client
> side scripting så jeg har også postet denne besked på
> dk.edb.internet.webdesign.clientside.

Jeg tror ikke scripting vil hjælpe dig overhovedet.
/L

Fra : Torben

Dato : 15-02-04 07:53

Hej,

Tak til Jer begge. Har prøvet med de forskellige charsers I foreslå og det
virkede lidt hen af vejen. Men jeg mistede store Æ, Ø og Å.

Så jeg må nok leve med at selvstændige sider med det rusiske tegnsæt og
brugerne skal have det kyriliske tegnsæt installeret.

Torben