Hvorfor intet svar?
Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 12-02-04 22:55

Hej

En lille forespörgsel i al beskedenhed.

For en tid siden sendte jeg en forespörgsel om hjälp med at hitte en
släktning. En Hanna Larsdotter/Larsson fra Bodarp i Skåne

Ikke så meget som et lille svar har jeg fået. Heller ikke et om at man
skam ikke kan be om den slags hjälp her.

Så nu spörger jeg direkte:

Kan man ikke i denne gruppe spörge om hjälp med at hitte "forsvundne"
familiemedlemmer?

Om det er så at man ikke kan/må vil jeg gerne vide det så jeg ikke
forsöger en anden gang.

mvh Hans Peter Larsson
Visby, Gotland

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 12-02-04 23:09

prøv
http://genealogi.aland.net/discus/

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/bk/

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 16-02-04 00:47

Hej Otto
´
On Thu, 12 Feb 2004 23:09:02 +0100, Otto Jørgensen
<otjoerge%øføø%@online.norway> wrote:

>prøv
>http://genealogi.aland.net/discus/

Tak for dit svar. Desvärre gav det intet resultat der. Derfor prövede
jeg i Danmark

mvh Hans Peter Larsson

Fra : Bent Fleron

Dato : 12-02-04 23:15

Hans Peter Larsson wrote:
> [...]

> Så nu spörger jeg direkte:

> Kan man ikke i denne gruppe spörge om hjälp med at hitte "forsvundne"

Det er den helt rigtige gruppe at spørge om hjælp
Men har du tænkt på at der sandsynligvis ikke er nogen der kan svare dig
fordi man ikke kender vedkommende. Det ville være lidt fjollet hvis ca.
2000 mennesker hver især skulle svare at man ikke kunne hjælpe dig.
Derfor har du ikke fået svar.

Prøv at stille dit spørgsmål i soc.genealogy.nordic. Der kan du dække et
bredere område
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 16-02-04 00:50

Hej Bent

On Thu, 12 Feb 2004 23:14:33 +0100, "Bent Fleron"
<ikke@gyldig.invalid> wrote:

>Det er den helt rigtige gruppe at spørge om hjælp

Tak så har jeg ikke helt glemt at läse dansk og forstå det.

> [...]
>fordi man ikke kender vedkommende. Det ville være lidt fjollet hvis ca.
>2000 mennesker hver især skulle svare at man ikke kunne hjælpe dig.

Jo jeg var forberedt på at der ikke var nogen som kunde svare direkte
på just denne person. Men derimod håbede jeg på at få lidt tips om
hvor jeg ev. kunde söge videre efter hende.

Det har jeg fået nu.

>Prøv at stille dit spørgsmål i soc.genealogy.nordic. Der kan du dække et
>bredere område

Jeg troede den gruppe var helt död, jeg har haft den i en period med
da kom det ingen indläg i den. Måske er den kommet igang igen.

Så jeg pröver den igen. Tak for tipset.

mvh Hans Peter Larsson

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 12-02-04 23:24

"Hans Peter Larsson" <h.p.larsson@telia.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> familiemedlemmer?
>
> Om det er så at man ikke kan/må vil jeg gerne vide det så jeg ikke

Du skrev bl.a.:

"Hun er födt i Bodarp sogn i Skåne 7. juni 1865

Hun får en sön, min morfar, den 28/6 1888, nogen far til barnet kendes
ikke.

Hun flytter til Danmark 25/1 1897 efterladende sin sön som plejebarn
hos en arbejderfamilie i Malmö.

Derefter har jag ingen spor af hende. "

Jo du kan få hjælp, men det er svært at finde en person, som er flyttet til
Danmark sådan lige...

Hvorhen?

København? Det er en meget stor by med mange sogne og hun har et forholdsvis
almindeligt navn. Mange svenske er flyttet til København i de år og der
findes ikke noget folkeregister før 1924. Jeg tror du deler problem med
mange andre vedr. disse år.

Jeg kunne foreslå dig at bringe din efterlysning på
http://www.dis-danmark.dk/forum/index.php aneefterlysning uden at jeg dog
kan garantere dig noget fund der heller.

Af andre muligheder var der jo også den at indsende en gedcomp fil til Lars
Kr. Lundins database med et spinkelt håb om sammenfald med andre, som kender
hende: http://www.lklundin.dk/%7Egedcomp/

venlig hilsen

Kjeld Jakobsen

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 16-02-04 00:57

Hej Kjeld

On Thu, 12 Feb 2004 23:24:14 +0100, "Kjeld Jakobsen" <bia@c.dk> wrote:

>Jo du kan få hjælp, men det er svært at finde en person, som er flyttet til
>Danmark sådan lige...
>
>Hvorhen?

Det er just det jeg ikke ved. Og som gammel köbenhavner ved jeg skam
at Köbenhavn er en stor by med mange sogne.

> [...]
>almindeligt navn. Mange svenske er flyttet til København i de år og der
>findes ikke noget folkeregister før 1924. Jeg tror du deler problem med

Det er sikkert muligt jeg gör det. Muligheden er jo også hun har
emigreret til USA, det ved jeg heller ikke noget om.

Findes det andre databaser at söge i på Internet end dem jeg nävnte i
mit oprindelige indläg, altså findes der en modsvarende for Köbenhavn,
om hun nu skulle väre flyttet til Köbenhavn, og findes der nogen for
den resterende del af Danmark?

>Jeg kunne foreslå dig at bringe din efterlysning på
>http://www.dis-danmark.dk/forum/index.php aneefterlysning uden at jeg dog
>kan garantere dig noget fund der heller.

Jeg pröver igen på Dis-Danmark. Måske giver det nap den her gangen.

>Af andre muligheder var der jo også den at indsende en gedcomp fil til Lars
>Kr. Lundins database med et spinkelt håb om sammenfald med andre, som kender
>hende: http://www.lklundin.dk/%7Egedcomp/

Det var et fint tips, som jeg ikke har fået för, så det skal jeg
pröve. Som du siger kan hun jo ha korset nogen anden slägt så hun
dykker op på den måde.

mvh Hans Peter Larsson

Fra : aafe

Dato : 12-02-04 23:25

On Thu, 12 Feb 2004 21:55:08 GMT, Hans Peter Larsson wrote:

>Ikke så meget som et lille svar har jeg fået. Heller ikke et om at man
>skam ikke kan be om den slags hjälp her.

Jamen, du kan skam godt spørge om om sådan noget her, og du havde også
- uden tvivl - fået svar, hvis nogen i gruppen kendte noget til de
pågældende personer.

Når du ikke har fået noget svar, betyder det blot, at ingen af de der
har læst dit indlæg, kender noget til de pgl. personer.

Og, eftersom ikke alle deltager konstant i gruppen, kan det også være
en god ide at gentage et ubesvaret indlæg efter et stykke tid, og i
den forbindelse også at overveje, om der måske kan udbygges med
yderligere oplysninger, som kan forøge sandsynligheden for et svar.

mvh
Arne

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 16-02-04 01:01

Hej Arne

On Thu, 12 Feb 2004 23:25:12 +0100, aafe <intet@svar.dk> wrote:

> [...]
>
>Når du ikke har fået noget svar, betyder det blot, at ingen af de der
>har læst dit indlæg, kender noget til de pgl. personer.

Som jeg har sagt i et andet svar var jeg nästen forberedt på at ingen
kendte hende, men jeg håbede på at få precis det jeg har fået nu.
Nemlig tips på hvor jeg kan söge hende og måske få nap.

> [...]
>den forbindelse også at overveje, om der måske kan udbygges med
>yderligere oplysninger, som kan forøge sandsynligheden for et svar.

Jeg skal pröve igen om en tid om nu de tips jeg har fået ikke giver
noget resultat. Men måske har jeg heldet med mig den her gangen.

mvh Hans Peter Larsson

Fra : Arne Feldborg

Dato : 13-02-04 09:15

Hans Peter Larsson <h.p.larsson@telia.com> skrev Thu, 12 Feb 2004
21:55:08 GMT

>Kan man ikke i denne gruppe spörge om hjälp med at hitte "forsvundne"
>familiemedlemmer?

Jo det er helt Ok. Men du har ingen garanti for at få svar. Dette er
ikke en ekspertgruppe, hvor man kan få svar på alt mellem himmel og
jord.

Det er en gruppe hvor amatørslægtsforskere (ligesom dig selv?) udveksler
erfaring, viden og ideer.

Når du ikke har fået noget svar, så skyldes det ikke manglende vilje,
men nærmere at der ikke er nogen af dem der har læst dit indlæg der
kender svaret. Eller måske at den ene der kunne have svaret dig var
optaget af andre ting på det tidspunkt.

Men helt generelt gælder det, at jo flere og jo mere præcise oplysninger
du selv fremkommer med - desto større chance er der for at nogen kan
genkende noget af det og placere det ind i en kendt sammenhæng.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 16-02-04 01:06

Hej Arne

On Fri, 13 Feb 2004 09:14:57 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Jo det er helt Ok. Men du har ingen garanti for at få svar. Dette er
>ikke en ekspertgruppe, hvor man kan få svar på alt mellem himmel og
>jord.

Det troede jeg skam heller ikke. Jeg udgik fra at det var en gruppe
for glade amatörer, i ordets videste betydning, indenfor
slägtforskning.

> [...]
>men nærmere at der ikke er nogen af dem der har læst dit indlæg der
>kender svaret. Eller måske at den ene der kunne have svaret dig var

Nu har jeg fået et par tips jeg skal pröve for at se om de giver
uddeling. Måske har jeg heldet med mig.

>Men helt generelt gælder det, at jo flere og jo mere præcise oplysninger
>du selv fremkommer med - desto større chance er der for at nogen kan
>genkende noget af det og placere det ind i en kendt sammenhæng.

Det er jo det som er ulykken med hende. Jeg har nog oplysninger fra
Malmö stadsarkiv, jeg har også oplysninger om hendes aner tilbage til
1740 på hendes mors side, men intet efter hendes rejse over Öresund.

Nå nu har jeg fået lidt tips og dem skal de forskellige givere ha tak
for, så må vi se om jeg har held med mig og hitte hende.

mvh Hans Peter Larsson