Snedkermester i København 1819
Fra : Bente Jørgensen

Dato : 11-02-04 03:11

Jeg har et problem som jeg er ved at kæmpe mig igennem.

Just Ludvig Petersen, som jeg her på NG har haft efterlyst et par gange,
dukker op i København omkring 1848 - 1849 hvor han får sit yngste barn. Han
kommer fra Eidersted Provsti med kone (Anna Dorthea Poppens) og 6 børn, er
da det det yngste barn bliver døbt i Vor frelser sogn i 1850 på
almisssehjælp.
I almisseprotokollen har jeg fundet følgende oplysninger:
*Den hjælp familien har modtaget.
*Han er født i København.
*Han er snedkersvend.
*Han er død som fattiglem i 1855 og begravet på
fattigkirkegården.

Jeg har nu søgt i Laugsprotokollen for Snedkere på Stadsarkivet og fundet
ham, men der står ikke andre oplysninger end han er udlært 4. april 1819 af
Mester P. Petersen.
(om de fleste andre er der også oplysninger om hvornår de har startet deres
læretid og hvor længe den skulle vare)

Jeg vil nu prøve at finde ud af hvem Mester P. Petersen er, kan nogen
hjælpe?

Hvad hedder han til fornavn og hvor havde han sit virke?

Kan nogen hjælpe mig videre med Just Ludvig Petersen så jeg kan "få ham
født" vil jeg være meget taknemmelig da han er en af de virkelig svære. Han
er født omkring 1800.

Venlig hilsen
Bente Jørgensen
Esbjerg

Bente.Jorgensen@vip.cybercity.dk

Fra : Jean Seeberg

Dato : 12-02-04 01:47

Hej,

Hvad med ham Tømmermesteren her fra FT 1801 i København, er han for gammel
!!

Peder Gerbrand Petersen, 41, Gift, , Tømmermester,
Anne Lund, 51, Gift, , g P.G.Petersen,
Andreas Kelschau, 14, Ugift, , Moder A.Lund,
Carl Kelschau, 12, Ugift, , Moder A.Lund,
Christen Kelschau, 7, Ugift, , Moder A.Lund,
Wilhelmine Kelschau, 20, Ugift, , Moder A.Lund,
Charlotte Kelschau, 18, Ugift, , Moder A.Lund,
Andrine Kelschau, 17, Ugift, , Moder A.Lund,
Christine Møller, 82, Enke, , Datter A.Lund,
Elisabeth Møller, 40, Ugift, , Tj.Pige,
Marie Sundsted, 49, Enke, , 3 Børn S.,
Jacob Sundsted, 21, Ugift, , Smedesv.,
Anne Kirstine Sundsted, 23, Ugift, , Moder Marie S.,
Francine Sundsted, 13, Ugift, , Moder Marie S.,
Cathrine Schmidt, 51, Enke, , Almisse,
Marie Enkelkind, 7, Ugift, , Hos C.Schmidt,

Eller hvad med nedennævnte Frederik Peder Petersen, 34, Ugift, ,
Snedkersvend,logerende, født i Sønderborg
Eidersted ligger da vist i Sønderjylland, han kunne være en bror !!

Kilde: FT-1845
Navn: Frederik Peder Petersen Køn: M
Alder: 34 Civilstand: Ugift
Erhverv: Snedkersvend,logerende Fødested: Sønderborg
Sogn: Sankt Annæ Vester Kvarter Herred: København (Staden)
Amt: København
Husstands-/familienr: 2 Matr.nr/adresse: Helsingørsgade 327,1.Sal
Indtastningsnr: C4015 Løbenr.: 12444

kbhv, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , , Helsingørsgade
327,1.Sal, 2, FT-1845

Søren Madsen Balle, 48, Gift, , Snedker Frimester, Kjøbenhavn
Ane Marie Elisabeth Møller, 49, Gift, , hans Kone, Kjøbenhavn
Marthine Dorthea Amalie Balle, 22, Ugift, , deres Barn, Kjøbenhavn
Peter Julius Balle, 13, , , deres Barn, Kjøbenhavn
Emil Thorvaldt Balle, 11, , , deres Barn, Kjøbenhavn
Frederik Peder Petersen, 34, Ugift, , Snedkersvend,logerende, Sønderborg

Hilsen Jean

Fra : mia gerdrup

Dato : 12-02-04 11:42

Muligvis har du prøvet dette:

I Folketællingerne for Landschaft Eiderstadt, Tabring 1835 og 1845
findes der flere familier Poppens. Der findes Anna Poppens og Dorthea,
men ingen der bærer begge fornavne.
Jeg bemærkede også at navnet Jost bruges, der er en person ved navn
Just Friedrich Lützen - Det KUNNE godt blive til Just Ludvig?

Måske skulle du undersøge om der var en forbindelse?? Er der ændret på
navnet ved tilflytning til Danmark? Han han optaget navn efter en
mester? Har der været grund til at "skjule" identiteten?

Go' jagt
mia

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 13-02-04 03:54

Just Ludvig er født i København eller omegn, det tror jeg ikke der hersker
tvivl om, det står på samtlige ting jeg har fundet til nu.
Anna Dorthea Poppens er født i Sct. Peter sogn i 1813 af en ugift mor, jeg
har kopi af hendes dåbsattest, en del af hendes aner har jeg fået hul på.
Børnene er født i Sct Peter sogn 1838 og 1841og Garding sogn 1842-43-45 og
48.
Konen og børnene var kun nævnt i mit første indlæg for at bemærke at jeg
har oplysninger om dem.

Jeg har en ide om, at Just Ludvig Petersen har været på Valsen nogle år
efter han er blevet udlært, er nået til Sct. Peter sogn hvor han har truffet
Anna Dorthes Poppens, har slået sig ned der, de har giftet sig og fået
børnene. Men det er jo kun en ide.

Det ville være fint for mig at få mulighed for at kikke de FT. fra Garding
og Sct. Peter sogne der ligger mellem 1803 og tiden hvor familien kommer til
København, de kunne måske fortælle noget mere, men de ligger desværre ikke
på nettet.

Jeg ved ikke om Just Ludvig Petersen har taget navn efter sin læremester.
Reelt kunne læremesteren faktisk også være hans far, det var egentlig med
det sidste i baghovedet jeg blev interesseret i at finde ud af hvem Mester
P. Petersen var.

Venlig hilsen
Bente Jørgensen
Esbjerg