Linchuusen i Dannemare, Lolland
Fra : Jan Wibrand

Dato : 09-02-04 21:58

Af folketællingen fra 1801 fremgår en del familier med navnet LINCHUUSEN
lever i Dannemare.
Navnet er ikke med i folketællingen fra 1787 - ejheller i nabosognene.
Efterkommeren i 'min' gren synes ikke at benytte navnet. Han hedder
Christian Frederiksen (Linchuusen)(omk 1765-1821).
Dennes søn: Frederik Christiansen (Linchuusen)(1814-1893) benytter ejheller
navnet - undtagen ved konfirmationen i 1828.

Er der nogen, der har et overblik over denne familie - herunder hvorfra de
kommer ? ? ?
Formentlig er de indvandret fra det nordtyske område.

Mange hilsener,
Jan Wibrand,
Jan@Wibrand.dk.
Tlf. 4345 1013.

Fra : mia gerdrup

Dato : 10-02-04 08:44

Prøv denne website:

www.rat.de/kuijsten/navigator/germany/index.html

og søg på Linchuusen.

Der er andre der søger på denne familie.

Mia gerdrup

Fra : Ellen Rasmussen

Dato : 10-02-04 11:22

"Jan Wibrand" <jan@wibrand.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kommer ? ? ?
> Formentlig er de indvandret fra det nordtyske område.

Hej Jan
Jeg kan måske bidrage med en smule foreløbig information omkring det
familienavn, du søger oplysninger om.
Hvis du nøjes med at skrive Linc i søgefeltet, dernæst i Maribo amt,
Dannemare sogn, alle årene, så får du et ganske godt billede af, hvad der er
at finde i de FT, der er indtastet, og læg mærke til, at det også omfatter
1901.
Her på egnen støder man på navnet stavet som Linkhusen, Linchusen,
Linchuusen, så mulighederne er mange. Den vistnok seneste
Linkhusen/Linchusen døde i 1960 på Dannemare alderdomshjem. Læst i bogen om
Bygaden i Dannemare, udarbejdet af Svend Møller Hansen.
I hæfterne Helene Strange: Den ældste Generation i Lolland-Falsters Stift,
4. Samling, er der bl.a. et portræt af Jørgen Linkhusen (sådan staves det
her), hvor der i korte træk står:
Linkhusen er ikke noget lollandsk Navn, men er ført til Vestlolland af en
Holstener, som kom der til Egnen for at være med at grave de store Vandløb
og Diger. En Efterkommer af ham er Jørgen Linkhusen, som er en gammel
indfødt Dannemarrer, der saa godt som hele sit lange Liv har været knyttet
til Sognet og nu tilbringer sine sidste Dage paa Alderdomshjemmet......
J ørgen Linkhusen er født 28. November 1855, Faderen havde et Hus med lidt
Jord til og var saa desuden Tækkemand. Hjemmet laa, saa Børnene skulde gaa i
Charlottenlund Skole........ og så følger en del orientering om Dannemare på
Jørgen Linkhusens tid.
Hvis det har interesse kan du få et digitalt billede af de to sider, det
handler om.
Må jeg også i den forbindelse henvise til Rudbjerg lokalhistoriske Arkiv,
hvor du vil kunne hente yderligere oplysninger, hvis din gren af Linchusen
har forbindelse med familien på Lolland.
Arkivet kan nås på ruloar@get2net.dk eller tlf. 54948060 mandage 10-16 og
onsdage 19-22.
Venlig hilsen
Ellen Rasmussen