Indberetning om landets økonomi 1747
Fra : Steen Thomsen

Dato : 09-02-04 19:06

Hvem kender til den?

Jeg læser i en bog at kongen krævede en indberetning om landets økonomi
i 1747:

"1747 steg dog de ordinære klager til et fuldkomment jammerhyl, da
landsfaderen ligefrem gav lejlighed dertil ved at beordre amtmændene til
at indsende en beretning om, hvad de eragtede kunne tjene og behøves til
undersåtternes velfærd og det almindelige bedste."

Det lyder lidt ligesom indberetningen 1735 da Kommercekollegiet var
blevet oprettet. Den er en skatkiste af oplysninger om købstædernes
borgere. Flere byers indberetning er trykt, bla Vejle og Skanderborg.

Men hvad står der i 1747-indberetningen? Er der nogen der har set noget
fra den?

Bogen der er min kilde er:

   Hans Knudsen:
   Fra Holbergtidens Horsens
   1921

--

De bedste hilsner
Steen Thomsen

Steen Thomsen http://www.danbbs.dk/~stst/
Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Danmark
Tlf: +45 3880 0202 steenthomsen@danbbs.dk

Fra : mia gerdrup

Dato : 10-02-04 08:38

I nogle ældre årgange af "Historisk Samfund for Lolland-Falsters
stift" er der gengivet nogle af disse indberetninger, - omfattende
Lolland-Falster forstås!

De er faktisk ret spændende læsning, en fyldig beskrivelse af udvalgte
områder, økonomi, håndværk osv. i enkelte kan man endog se en
opgørelse over borgere.

Hvordan det ligger med resten af landet, har jeg ikke nogen
fornemmelse af - hverken hvor godt beskrevet landet er eller hvad der
er bevaret.

Du kunne prøve at søge disse via Bibliotek.dk, der findes et register
over ældre udgaver. Så må du ad den vej kunne finde frem til hvor
indberetninger opbevares idag - eller om de skulle være offentliggjort
for andre områder.

Mia gerdrup

Fra : Bodil Madsen

Dato : 10-02-04 09:58

Jeg har en del af en indberetning fra 1743. Indberetningen er vedr.
Vordingborg og omegn og er transkriberet af Kirsten Lütchen-Lehn.
Hendes afsluttende kommentar er:

"Ovenstående stammer fra de "Jessenske relationer". I april 1743 sendte
oversekretær i Danske Kancelli J.L. Holstein et cirkulære ud til amtmændene
i landet om at lade forfatte en udførlig beskrivelse over hvert amt.
Generalinspektør E. J. Jessen arbejdede på en beskrivelse af Norge og
Danmark, og han fik indberetningerne, men desværre udkom den aldrig - heller
ikke amtmændedes oplysn. - Det hele ligger nu i Rigsarkivet i 2 store
pakker - dog mangler der en del."

med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Steen Thomsen

Dato : 28-02-04 23:53

Bodil Madsen wrote:

> Jeg har en del af en indberetning fra 1743. Indberetningen er vedr.

> Det hele ligger nu i Rigsarkivet i 2 store
> pakker - dog mangler der en del."

Jamen herligt! Du har vel ikke en arkiv-reference?