Dato problem for nybegynder BK og XP?
Fra : J.Nielsen

Dato : 09-02-04 12:02

Nybegynder spørgsmål

Dato bøvl med BK

Jeg er ved at samle data ind fra min "familien" (80 personer), og har testet
Winfamily, nu tester jeg BK version 6,1,24 .

Min XP og BK vil dog ikke arbejde med datoer sidst på året ?? Jeg kan ikke
indtaste oplysninger om besteforældre m.m.., hvis månederne oktober november
og december indgår. Hvis jeg skifter BK sprog fra Dansk til Engelsk virker
det nogen gange.???

Mærkelig er det også at den vil have datoformatet mm-dd-yyyy Hvilket er
unormalt!

18-12-1960 eller 12-18-1960 vil den ikke akceptere. (Bliver stående som en
tekst streng)
men den vil godt æde 1-1-1960, Som laves om til "1-Jan 1960" (Det format min
XP bruger til langt datoformat)

Jeg kan ikke finde noget hos google eller på BK hjemmesider.
Er det et kendt problem? eller en blokering i shareware versionen?

Alle andre XP programmer (Som winfamely) m.m.. virker dato mæssigt og
Internationale settings er Dansk og korrekt.

Er jeg uheldig med BK eller er der noget jeg ikke ved ?

/John

Fra : Bente Poulsen

Dato : 09-02-04 12:15

Hej
Jeg har selv BK 6,1,26 den kan du opgradere til via BK hjemmesiden, jeg har
også XP og har ingen problemer med hvordan jeg indtaster datoer.

Men hvordan indtaster du dem ? Jeg tror det kan være her problemet ligger.
Hvis du indtaster datoen 18-12-1960 skal du starte med at indtaste 12 så 18
og så 1960. Et andet eks. er datoen 4-6-1860 her indtaster du 04 så 06 og
sås1860

Håber dette hjælper
MvH
Bente Poulsen

Fra : J.Nielsen

Dato : 09-02-04 13:14

> [...]
18
> og så 1960. Et andet eks. er datoen 4-6-1860 her indtaster du 04 så 06 og

Har netop nu opdateret, men det hjælper ikke. 18-12-1960 og 12-18-1960 er
samme problem.
Jeg har opdaget - at hvis jeg indtaster månedernes navne så virker det :-|
Altså "18 Dec 1960"

Fra : Brian Jensen

Dato : 09-02-04 13:06

In article <40276888$0$262$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
nospam@nomail.com says...
> Mærkelig er det også at den vil have datoformatet mm-dd-yyyy Hvilket er
> unormalt!

For en dansker ja, men for en amerikaner eller englænder er det helt
normalt. Uden at kende Brothers Keeper, lyder det for mig som om den er
indstillet til engelsk datoformat. I Legacy, som jeg bruger, er der en
mulighed for at indstille hvordan det skal indtastes og vises,
uafhængigt af hvor dan sprogindstillingerne i Windows ellers er opsat.

Mvh
Brian Jensen

Fra : Bente Poulsen

Dato : 09-02-04 13:52

Hej
Jeg tror at Brian har fat i det noget af det rigtige: Når du har åbnet BK
skal du lukke det skærmbillede hvor du har alle dine data med navne osv. -
gå op i filer vælg opsætning, vælg datoer.
Her skal du vælge / markere mulighed nr. 2 = 24 jun 1854 indtast MMDDÅÅÅÅ
Mvh
Bente Poulsen

Fra : support@bk6.dk

Dato : 09-02-04 16:59

"Bente Poulsen" <stenbuk@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gå op i filer vælg opsætning, vælg datoer.
> Her skal du vælge / markere mulighed nr. 2 = 24 jun 1854 indtast MMDDÅÅÅÅ

Fin nok - men du får her den forkerte vejledning (mulighed nr. 2 = 24 jun
1854 indtast MMDDÅÅÅÅ)

Fra hovedmenuen vælges Filer - Opsætning
Her kan du vælge forskellige datoformater

DD = Dag
MM = måned
ÅÅÅÅ = År

I danmark er standard DDMMÅÅÅÅ

Det betyder at du i datofeltet vil indtaste f.eks. datoen den 11. januar
1940
Indtastes 11011940 og der kommer til at stå 11 jan 1940

Du kan læse mere omkring datoindtastninger under hjælp - tryk på F1 tasten
og finde emnet om Dato.

M.v.h.
Chris Gade Oxholm Sørensen - www.brotherskeeper.dk -
support@brotherskeeper.dk

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 09-02-04 18:22

Mon, 9 Feb 2004 13:05:32 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
Brian Jensen <suntrip@INGENSPAMtiscali.dk> wrote:

> [...]
>mulighed for at indstille hvordan det skal indtastes og vises,
>uafhængigt af hvor dan sprogindstillingerne i Windows ellers er opsat.

alle programmer kommer vanligvis med et default oppsett og på samme måte
som man skifter fra engelsk til dansk språk, må man også foreta enkelte
andre oppsett i programmet, bla. man velger hvilken datomal man vil
registrere etter. Ønsker man å bruke den forhandsdefinerte malen, så
gjør man det eller velger en man som er tilpasset sitt bruk.
Det er ikke mer vanskelig. !!

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/bk/

Fra : support@bk6.dk

Dato : 09-02-04 17:13

> [...]
testet
> Winfamily, nu tester jeg BK version 6,1,24 .

Chris >
OK - nyeste version hedder nu 6.1.26
Du kan hente en opdateringsfil via nedenstående web-adresse

> [...]
> det nogen gange.???
>
> Mærkelig er det også at den vil have datoformatet mm-dd-yyyy Hvilket er

Chris >
Ikke på engels!
Skift til dansk brugerflade.
I hovedmenuen vælges Filer - Opsætning - skal du vælge det datoformat du
ønsker at anvende - standard i Danmark er DDMMÅÅÅÅ

> 18-12-1960 eller 12-18-1960 vil den ikke akceptere. (Bliver stående som en
> tekst streng)

Chris >
JA, for med den opsætning du pt. anvender betyder denne indtastning at det
er 18. månede (december + 6 = kender ikke navnet) den 12 dag i 1960

> men den vil godt æde 1-1-1960, Som laves om til "1-Jan 1960" (Det format
min
> XP bruger til langt datoformat)

Chris >
Det har ikke noget med Windows XP at gøre - men at 1-1-1960 og 1-1-1960 er
det samme - du kan ikke se at de to 1'taller er byttet om.

Har du kikket på www.brotherskeeper.dk under hjælp - datoer?

> Er det et kendt problem?

Chris >
Ja - andre har også overset at der skal foretages nogle indstilliger i
Brothers Keeper inden man starter - læs eventuelt denne side:
http://www.brotherskeeper.dk/bkhelp/opsatning.htm

> eller en blokering i shareware versionen?

Chris >
Nej

> Alle andre XP programmer (Som winfamely) m.m.. virker dato mæssigt og
> Internationale settings er Dansk og korrekt.

Chris >
Forskellige måder at gøre den samme ting på.

> Er jeg uheldig med BK eller er der noget jeg ikke ved ?

Chris >
Spørgsmål giver svar og dermed bedre viden

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 09-02-04 19:21

Hej Gruppe
Jeg tror at dit problem er følgende.
Jeg bruger faktisk selv BK og har gjort det i over 10 år.
Du skal først sætte datoformatet op i opsætniger under filer.
Når du så indtaster datoen skal det være et 8 cifret tal. For eksempel 23
feb. 1960 skal indtastes 23021960, mangler du foreksempel datoen 23 så to
mellemrum (Angivet her for forståelsens skyld med __)og så 021960 altså
__021960 er det måneden feb du mangler så skriv 23__1960 og mangler du både
dag og måned så ____1960 for til sidst hvis du har dag og måned så 2302 så
vil programmet selv skrive det rigtige som du har bedt om i din opsætning i
dialogboksen under filer.
Det ser ud som du faktisk har skrevet bindestregerne selv men lad BK gøre
det for dig så har du ingen problemer. Men datoformatet skal være sat op
først.
Du kan også konvertere forkerte datoformater, til din standard fra et punkt
i menuen.

Niels Gjermandsen