Overføre filer fra Windows XP til Red Hat ~
Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 11-02-04 22:56

Hey...

Jeg overvejer snart at gøre et 4. comeback inden for linux verdenen. Jeg har
tidligere forsøgt mig med:
- Mandrake Linux 8.2
- Knoppix 3.2
- Red Hat 9

Det er RH der ryger på igen. I mine forsøg før, har jeg ikke rigtig haft
noget formål, men det har jeg nu. Skal bruge nogle tools, der findes der, så
jeg tror nok jeg skal beholde det denne gang.

Anyway - Jeg lader Linux og Windows få hver sin HD at boltre sig på. Hvordan
kan jeg tilgå filer på min Windows harddisk fra Linux og omvendt? I mine
sidste forsøg har det slet ikke været muligt. I Windows har drevet været
der, men Windows har påstået, at drevet var beskadiget og skulle formateres.
I Linux har man bare slet ikk kunnet se noget som helst. Jeg ville jo gerne
have mine wallpapers med over, hvis nu jeg skulle risikere at benytte
længere tid i dette Linux miljø....

På forhånd tak...

--
Mvh/Martin K
2 x Le Mans tilskuer - on location...

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 12-02-04 00:00

Martin Kirschmeyer wrote:
> [...]
> I Linux har man bare slet ikk kunnet se noget som helst. Jeg ville jo gerne
> have mine wallpapers med over, hvis nu jeg skulle risikere at benytte

Det er nok ikke irelevant at fortælle hvilket filsystem du bruger på
din windowspartition.

--
Magnus Pedersen
No trees were killed in the sending of this message.

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 12-02-04 09:03

Magnus Pedersen wrote:
> Det er nok ikke irelevant at fortælle hvilket filsystem du bruger på
> din windowspartition.

Jo da... sorry. Jeg kører FAT32 på den partition på disken der skal
benyttes. Jeg kører så NTFS på andre partitioner, men det er vel
ligegyldigt?

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 12-02-04 13:59

Martin Kirschmeyer wrote:

> Jo da... sorry. Jeg kører FAT32 på den partition på disken der skal
> benyttes. Jeg kører så NTFS på andre partitioner, men det er vel
> ligegyldigt?

Hvis partitionen er FAT32 er der ingen problemer, det kan alle moderne
linuxdistributioner både læse og skrive til.
Jeg bruger ikke RH men jeg kan ikke forestille mig andet end at du
enten under inst. eller bagefter kan finde et grafisk værktøj til at
mounte drevet. Ellers skriv man fstab i en konsol (fstab er den fil
der bliver læst for at finde ud af hvilke partitioner der skal mountes
hvor).

Fra : Jesper Schmitz Mouri~

Dato : 12-02-04 00:11

On Wed, 11 Feb 2004 22:56:20 +0100, Martin Kirschmeyer wrote:

> [...]
> I Linux har man bare slet ikk kunnet se noget som helst. Jeg ville jo gerne
> have mine wallpapers med over, hvis nu jeg skulle risikere at benytte

Okay. Først lektion #1
I linux benævnes ide harddiske, /dev/hdX, hvor x er et bogstav (a-h).
/dev/hda = First Primary
/dev/hdb = First slave
/dev/hdc = Second Primary
/dev/hdd = Second slave.
osv.
Lektion #2
Windows understøtter IKKE ext2/ext3.
Linux understøtter FAT32 FAT16 MSDOSFS i Read og Write, NTFS p.t kun
READ!!
Lektion #3
Hvis harddiske er partioneret bliver første partion på /dev/hda
opfattet som en selvstændig harddisk, benævnt /dev/hda1
Lektion #4
Eksempelvis har du et fat32 filsystem på /dev/hda1.
så skriver du somm root formentlig:
(dir'et /mnt/windows skal laves med mkdir, hvis det ikke eksisterer)
mount /dev/hda1 /mnt/windows -t fat32
Så er dine win filer ilg. under /mnt/windows
Yderlige spgs. bydes velkommen.
/Jesper

Fra : Lars Kristensen

Dato : 12-02-04 02:03

Jesper Schmitz Mouridsen wrote:

> Lektion #2
> Windows understøtter IKKE ext2/ext3.
> Linux understøtter FAT32 FAT16 MSDOSFS i Read og Write, NTFS p.t kun
> READ!!

Lidt supplerende:
Så har du, behov for at skifte mellem windows og Linux, og data skal
følge med begge steder, er det en idé at oprette en datapartition på en
af diskene i FAT32 format, idet det kan de begge læse og skrive til.
</supplerende>

Nogen der egentlig ved hvorfor det er de ikke kan få Linux til at skrive
til en NTFS ordentlig?
Det er jo efterhånden en del år de har været om at finde ud af det. Ok,
MS har ændret lidt på NTFS i mellemtiden, men skal det give så store
problemer?

- Lars

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 12-02-04 09:14

Lars Kristensen wrote:
> [...]
> følge med begge steder, er det en idé at oprette en datapartition på
> en af diskene i FAT32 format, idet det kan de begge læse og skrive

Det var også præcis hvad jeg havde tænkt mig

Fra : frank damgaard

Dato : 12-02-04 19:32

Lars Kristensen wrote:
> [...]

diverse windows tools til ext2/ext2 virker fin
så længe det er "almindelige" partioner
(ikke soft RAID, LVM,...)

> [...]

> Det er jo efterhånden en del år de har været om at finde ud af det. Ok,
> MS har ændret lidt på NTFS i mellemtiden, men skal det give så store

NTFS er totalt udkomenteret (muligvis ikke som closed-source/NDA),
derfor er det ikke muligt at skrive en driver der kan garante
at skrivning går godt.

prøv f.eks. Knoppix 3.4 i c't edition. (med i 4/2004) http://www.heise.de/ct/
"c't" kan købes i DSB kiosker mv (dyrt)
eller i Tyskland til 3 Euro.
http://www.heise.de/ct/04/04/124/

I denne udgave kan man vælge en Kerne 2.6 udgave med læse og
skrivemulighed for NTFS (windows 2k/XP)

Det man gør et at man hugget et par filer fra windows (NTFS driveren)
og lader den kører i en lille sandkasse/emulering under linux.
Det skulle virke godt, pånær et højere CPU forbrug, men til
lejlighedsvis kopiering af filer er det ok.

Nyere linux distributioner har det sikkert også med, så vidt jeg ved
kræves kerne 2.6 til dette.

--
Frank Damgaard |

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 12-02-04 09:14

Jesper Schmitz Mouridsen wrote:
> Okay. Først lektion #1
> I linux benævnes ide harddiske, /dev/hdX, hvor x er et bogstav (a-h).
> /dev/hda = First Primary
> /dev/hdb = First slave
> /dev/hdc = Second Primary
> /dev/hdd = Second slave.

Den er jeg med på tror jeg

> Lektion #2
> Windows understøtter IKKE ext2/ext3.

Her er jeg ikke med - ext2/ext3?

> Linux understøtter FAT32 FAT16 MSDOSFS i Read og Write, NTFS p.t kun
> READ!!

Jep - det vidste jeg også. Jeg kører FAT32 på den partition der skal
benyttes til udveksling af data. NTFS kører jeg på andre partitioner på
samme disk - men det skulle vel ikke have noget at sige.

> Lektion #3
> Hvis harddiske er partioneret bliver første partion på /dev/hda
> opfattet som en selvstændig harddisk, benævnt /dev/hda1

OK...

> [...]
> mount /dev/hda1 /mnt/windows -t fat32
> Så er dine win filer ilg. under /mnt/windows

OK - det virker sq som et meget frækt trick...

Jeg har lige et tillægsspørgsmål, hvis jeg må have lov. RH skal ligge på en
60 GB disk. Men jeg kan ikke forstille mig det fylder mere end 10-20 GB. Den
resterende plads ville jeg jo gerne udnytte i Windows hvis det var muligt.
Sidst jeg installerede linux, stod jeg lidt af ved de partitioner, så jeg
lod den gøre det selv. Hvordan skal jeg sætte partitionerne op, så jeg kan
have 40 GB Windows ting og 20 GB linux ting? Jeg er blevet lidt forvent med
metoden under Windows installeren, hvor man blot vælger hvor store
partitionerne skal være, og så ordner den selv resten

På forhånd tak...

Fra : Kim Hansen

Dato : 12-02-04 15:48

"Jesper Schmitz Mouridsen" <jesper@altern.org> writes:

> Lektion #2
> Windows understøtter IKKE ext2/ext3.

Det findes en del pakker til MS-Windows der giver mulighed for at læse
og skrive til ext2-filsystemer. Jeg har dog ikke haft mulighed for at
bruge nogen af dem, for dem jeg har prøvet har ikke virket sammen med
LVM.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 14-02-04 19:49

> [...]
> mount /dev/hda1 /mnt/windows -t fat32
> Så er dine win filer ilg. under /mnt/windows

Det kan være jeg er lidt tungnem, men jeg kan sq ikke få det til at virke.
Så jeg håber lige på et hint igen?

Min FAT32 partition ligger på hdc5. Kunne jeg få en præcis kommando til at
mount'e denne så man altid kan finde den igen? Det er ikke noget specielt
directory jeg vil mount. Bare hele partitionen..

På forhånd tak...

Fra : Mikael Hansen

Dato : 15-02-04 11:55

Martin Kirschmeyer wrote:

> [...]
> mount'e denne så man altid kan finde den igen? Det er ikke noget specielt
> directory jeg vil mount. Bare hele partitionen..

Der er også fejl i overstående, prøv følgende for manueltat mounte:

mount /dev/hdc5 /mnt/windows

det plejer normalt ikke at være nødvendigtat angive at det er en fat32
partition, men hvis det er skal det gøres sådan:

mount -t vfat /dev/hdc5 /mnt/windows

hvis du gerne vil have den automatisk altid bliver mountet, tilføj flg.
til "/etc/fstab"

/dev/hdc5
/mnt/windows
vfat
defaults
1 2

Det kan godt være det kun er root der har adgang til disken, men der
skulle være mulighed for at give den nogle ekstra parametre, men jeg
kender ikke lige disse.

m.v.h. Mikael

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 15-02-04 14:33

Mikael Hansen wrote:
> Der er også fejl i overstående, prøv følgende for manueltat mounte:
>
> mount /dev/hdc5 /mnt/windows

Dette virker Men sagen var at min FAT32 åbenbart ligger på hdc6 istedet
for hdc5 som jeg troede. Men nu er der ingen problemer...

> [...]
>
> Det kan godt være det kun er root der har adgang til disken, men der
> skulle være mulighed for at give den nogle ekstra parametre, men jeg

Det vil jeg prøve! For det er lidt belastende at skulle til at mounte det
hver gang...

Takker endnu en gang...

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 21-02-04 14:44

Hmm... når jeg prøver at følge bortforklaringen får jeg følgende:

[root@localhost dev]# mount /dev/hdb1 /mnt/win -t fat32
mount: fs type fat32 not supported by kernel

er fat32 ikke en standard feature i kernel 2.4 ?

Bjarne Jensen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 21-02-04 14:56

I dk.edb.system.unix, skrev Bjarne Jensen:
> Hmm... når jeg prøver at følge bortforklaringen får jeg følgende:
>
> [root@localhost dev]# mount /dev/hdb1 /mnt/win -t fat32
> mount: fs type fat32 not supported by kernel
>
> er fat32 ikke en standard feature i kernel 2.4 ?

Det hedder vfat du skal bare springe -t optionen helt over, så finder
den selv ud af hvilket filsystem det drejer sig om.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
Jabber - Det eneste instant messaging system der sikrer DIT privatliv.

Fra : Kent Friis

Dato : 21-02-04 15:36

Den Sat, 21 Feb 2004 14:55:45 +0100 skrev Jesper Krogh:

>Det hedder vfat du skal bare springe -t optionen helt over, så finder
>den selv ud af hvilket filsystem det drejer sig om.

Det kan ikke anbefales med FAT-filsystemer. Disse har ikke noget
magic-nr, og bliver derfor bare taget som default, hvis ingen af
de andre matcher. Men en dag rammer man et FAT-filsystem hvor de
bytes der normalt indeholder magic-nummeret tilfældigvis har værdien
for et eller andet obskurt filsystem, som straks giver sig til at
overskrive et eller andet vigtigt (fx en journal replay, fordi FAT'en
lignede et unclean XFS filsystem), for derefter at give en kernel
panic fordi filsystemet indeholder nogen sektornumre der ligger langt
uden for disken.

Derudover anbefales det kun at bruge auto på floppydiske (da de jo
netop kan skifte filsystem på samme floppydrev), og ikke på harddiske
da der ingen grund er til at bruge tid på at detecte noget man godt
ved i forvejen.

Mvh
Kent

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 21-02-04 21:03

OK, under alle omstændigheder er vfat også en laaaaaaaangsom oplevelse
hvilket bringer mig tilbage til

eller skal jeg til at rekompliere ?

Med venlig hilsen

Bjarne Jensen

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 21-02-04 22:33

Bjarne Jensen wrote :

> eller skal jeg til at rekompliere ?

Nu har jeg aldrig hørt om et fat32 modul og det er da heller ikke en del
af en standard kernel. Jeg vil ikke afvise at der evt. findes et kernel
patch som giver dig denne mulighed, men så skal du altså både patche og
rekompilere din kernel.

Du kan se hvilke filsystemer du kan bruge ved at køre kommandoen:
cat /proc/filesystems

Men jeg tror du hænger på vfat som eneste mulighed.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 22-02-04 08:35

Thomas Overgaard wrote:
> Men jeg tror du hænger på vfat som eneste mulighed.

Du har ret - cat /proc/filesystems kender ikke FAT32

Med venlig hilsen

Bjarne Jensen