MS Windows
briani 27239
WinXP LAN / TCP problemer
Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 12-02-04 14:38

Jeg har to stk PC, begge med WinXP Pro, alle opdateringer.

De er forbundet med et krydset Ethernet kabel og har tidligere
kommunikeret fint med hinanden.
Efter nogle ændringer, bl.a. nyt bundkort, nye drivere,
geninstallering af Windows, så er der kommet problemer.

Selve Ethernetforbindelsen fungerer tilsyneladende korrekt,
Windows netdiagnosticering melder ingen fejl og de to maskiner
kan pinge hinanden (kør >cmd >ping)

Når de to maskiner forbindes med TCP protokol så kan de ikke mere
se hinandens drev og filer. Det gælder både for auto og fast
adresse.
Jeg har også prøvet IPX protokollen, den fungerer heller ikke.

Men hvis jeg skifter til NetBeui protokol fungerer
kommunikationen perfekt, så kan de gensidigt se hinandens drev og
filer. Så må opsætningen af Windows systemet da være god nok.

De to maskiner kan hver for sig uden problemer komme på
Internettet med ADSL via et Eicom modem forbundet til en USB
port.

Hvad kan der dog være galt?

Erik Helmer Nielsen

Fra : MRN

Dato : 13-02-04 00:30

Prøv evt. dk.edb.netvaerk

MRN

Fra : Torben Hjorth

Dato : 13-02-04 10:30

Jeg havde samme problem, men det blev løst ved at deaktivere XP's egen
firewall!!

Torben Hjorth

Fra : Dieter Lauff

Dato : 25-02-04 18:30

"Erik Helmer Nielsen" <ehelmer@boerne.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> De to maskiner kan hver for sig uden problemer komme på
> Internettet med ADSL via et Eicom modem forbundet til en USB

Tilhører maskinerne samme netværk? Med andre ord
hvad er ip-adresse og subnet-maske på de to maskiner?
mvh
Dieter

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 25-02-04 23:34

"Dieter Lauff" <lauffREMOVE@webspeed.dk> skrev:
Wed, 25 Feb 2004 18:29:35 +0100 i dk.edb.system.ms-windows

>Tilhører maskinerne samme netværk? Med andre ord
>hvad er ip-adresse og subnet-maske på de to maskiner?

Tak for svaret, men det kan næppe være der løsningen skal søges.
Maskinerne kan jo pinge hinandens adresser og problemet med
manglende kontakt gennem Windows er der både med auto og med fast
adresse.

Hvilke underfundigheder i Windows kan dog være årsagen til at
kommunikationen virker med NetBeui, men ikke med TCP ???

Erik