Import af Paradox db til Access
Fra : Flemming

Dato : 13-02-04 23:45

Hej NG,

Jeg har en gammel Paradox database, som jeg gerne vil importere i Access, så
jeg kan arbejde videre med den. Det er primært dataene, jeg er interesseret
i.

Når jeg forsøger at importere den, får jeg fejl-meddelelsen "Den eksterne
tabel forekommer ikke i det forventede format".

Hvad kan det skyldes? Hvordan løser jeg problemet? Jeg har prøvet at spørge
i dk.edb.database.ms-access, men desværre svar, der bringer mig videre.

Flemming

Fra : Stig Johansen

Dato : 14-02-04 07:00

Flemming wrote:

> [...]
>
> Hvad kan det skyldes? Hvordan løser jeg problemet? Jeg har prøvet at
> spørge i dk.edb.database.ms-access, men desværre svar, der bringer mig

Det er fordi (så vidt jeg husker) Access kun understøtter paradox op til
version 5.

Stig Johansen

Fra : Flemming

Dato : 14-02-04 22:58

Access,

> Det er fordi (så vidt jeg husker) Access kun understøtter paradox op til
> version 5.

Du har ret, men databasen er version 5, så det skulle kunne lade sig gøre.

Flemming

Fra : Stig Johansen

Dato : 15-02-04 06:48

Flemming wrote:

> Access,

> eksterne

> Du har ret, men databasen er version 5, så det skulle kunne lade sig gøre.

Du kan evt. prøve at lave en ODBC adgang til paradox'en, og prøve at
importere den vej. Altså hvis der følger en ODBC driver med til paradox'en.

Stig Johansen

Fra : Jan Bachman

Dato : 14-02-04 07:27

> [...]
>i dk.edb.database.ms-access, men desværre svar, der bringer mig videre.

Hvis du kan få adgang til en installation af MS SQL-Server, så
medfølger der værktøjet Data Transformation Services (DTS). Det har
langt bedre drivere til Paradox, samt til Access. Jeg har brugt det et
par gange til at sende data den vej du ønsker.

/Jan

Fra : Flemming

Dato : 14-02-04 22:59

> [...]
> langt bedre drivere til Paradox, samt til Access. Jeg har brugt det et
> par gange til at sende data den vej du ønsker.

Desværre har jeg ikke den mulighed. Men tak for forslaget.

Flemming

Fra : Kasper Larsen

Dato : 14-02-04 09:37

"Flemming" <flemming@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

spørge
> i dk.edb.database.ms-access, men desværre svar, der bringer mig videre.

Hej Flemming, grunden til at konverteringen ikke går godt er sandsynligvis
at dataformaterne er forskellige i de to DB systemer. Måden jeg har
konverteret på, er at lave en Access db der har samme schema som paradox
db'en. Derefter flytter jeg data via sql. Ideen med at redefinere schemaet i
Access er også at det giver mig en lejlighed til at tænke over om mit design
er ok ( mangler nogle constraints eller lign ). Det sker desværre tit at jeg
får et hak i tuden i forbindelse med flytningen af data, idet jeg nu
overtræder referentiel integritetsreglerne eller constraints, så det
oprindelige db design var åbenbart ikke helt ok <g>

Fra : Flemming

Dato : 14-02-04 23:05

> [...]
> overtræder referentiel integritetsreglerne eller constraints, så det
> oprindelige db design var åbenbart ikke helt ok <g>

Tak for dit svar. Hvad mener du med "...at dataformaterne er
forskellige..."? Jeg konverterer jo uden at have defineret nogen tabel i
Access. Er det noget med opsætning, sprog eller lignende, du tænker på? Har
selv haft samme idé, men ingen gode ideer til at undersøge det nærmere.

Men hensyn til SQL: Jeg er ingen haj til Access. Kan jeg lave en simpel SQL
fx. SELECT * FROM PARADOX.DB uden først at have importeret filen? Og i givet
fald hvordan?

Flemming

Fra : Kasper Larsen

Dato : 15-02-04 00:09

"Flemming" <flemming@mail.dk> skrev i en meddelelse news:402e9b7f$0> Tak for
> [...]
SQL
> fx. SELECT * FROM PARADOX.DB uden først at have importeret filen? Og i
Det jeg mener med at dataformaterne er forskellige er at de datatyper der er
defineret i din paradox tabeller ikke nødvendigvis findes i Access
"universet". Det er efterhånden længe siden jeg sidst har konverteret fra
paradox til Access, men så vidt jeg husker, er der en del datatyper der ikke
er fælles for de to systemer. En måde at checke dette på kunne være at du
laver en kopi af din paradox db, fjerner alle tabellerne på nær en enkelt og
checker om konverteringen kan lade sig gøre med denne ene tabel. Derefter
prøver du med en paradox tabel mere osv. På denne måde burde du kunne finde
de(n) tabel der giver problemer. Da det lader til at du er ret ny på SQL
området bør du måske overveje at lade en kollega med SQL erfaring lave
kopieringen af data.