UNION og MySQL
Fra : Harald

Dato : 11-02-04 17:45

Hej

Jeg bruger MySQL 4.0 og har 2 tabeller

Tabel_1
VareID : integer

Tabel_2
VareID : integer

og kører denne SQL

SELECT COUNT(*) FROM Tabel_1 WHERE VareID=100
UNION ALL
SELECT COUNT(*) FROM Tabel_2 WHERE VareID=100

Det jeg får ud af det er et antal af poster i Tabel_2 som har vare
VareID=100, det jeg gerne vil have er det samlede antal for både Tabel_1 og
Tabel_2 ?

Mvh
HK

Fra : Peter Brodersen

Dato : 11-02-04 19:32

On Wed, 11 Feb 2004 17:44:44 +0100, "Harald"
<news10@-REMOVE-THIS-kroning.dk> wrote:

> [...]
>
>Det jeg får ud af det er et antal af poster i Tabel_2 som har vare
>VareID=100, det jeg gerne vil have er det samlede antal for både Tabel_1 og

Først i MySQL 4.1 (der endnu ikke er stable) har du mulighed for at
lave subselects, og således lave en SUM på outputtet fra de to
tabeller.

En mulighed er at lave sammentællingen i applikationen i stedet for.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: saltomortale (og ikke saltomotale)

Fra : Harald

Dato : 11-02-04 20:02

"Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tabeller.
>
> En mulighed er at lave sammentællingen i applikationen i stedet for.

Det vil jeg så gøre, tak for det.

/HK

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 11-02-04 21:29

Peter Brodersen wrote:

> [...]
> tabeller.
>
> En mulighed er at lave sammentællingen i applikationen i stedet for.

Øv, her havde jeg lige udtænkt en elegant løsning med et full outer join -
og så opdager jeg, at det understøtter MySQL (som ellers understøtter
næsten alle former for join) heller ikke.

Jeg må tilslutte mig, at det skal lægges i applikationen i stedet.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
A password should be like a toothbrush. Use it every day; change it