problematisk pc opstart
Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 14-02-04 03:56

hej alle,

jeg har et mærkeligt problem med pc opstart.
Når den skal starte går alle blæsere i gang, man kan høre harddisken snurre
lidt, men den kommer ikke i gang med POST, på bundkortet lyser en onboard
LED lampe fint. Hvis jeg så re-setter eller trykker start mange gange så kan
den slæbes i gang og derefter genstarter den glad og gerne, så længe den
ikke køler helt ned.
Strømforsyningen er sprit ny købt i går - pc en virker heller ikke med min
meget kraftige (500W) strømforsyning, der fungerer upåklageligt på en anden
computer - desværre - eftersom jeg tolkede tilstanden som et strømforsynings
problem.

Systemet er følgende:
I addtronics 6856 miditower sidder
helt ny chaintec 340 W strømforsyning (der sad en 340W enermax før)
IBM 41 Gb HD 7200 rpm på IDE1
DVDdrev på IDE2
ASUS bundkort A7A266 ATX
ASUS v7100 series grafik
soundblaster 5.1. lydkort
AMD athlon 1200 XP m/ taisol køler
floppy
2 pabst blæsere front og bag - 60 mm begge 2.
win98 SE

Er der nogen der har et bud på dette problem - jeg har ikke vurderet
computeren som overlæsset af strømslugende ting. Ovenstående startede efter
der blev installeret en lille canon printer med egen strømforsyning på USB
porten. Det skal siges at computeren ikke er tilsluttet printer p.t.
Jeg håber meget på hjælp - da det er en kollegas PC- som jeg har ansvaret
for nu.

Mange hilsener,
ingeborg jacobsen

Fra : Peter Matros

Dato : 14-02-04 12:45

Det kan være at det er blæseren på CPU'en der IKKE har opnået det af
"bios'en" bestemte omdrejninger. Jeg havde samme problem. Da jeg så fik en
ny og bedre blæser så forsvandt problemet som dug for solen.
"ingeborg jacobsen" <ingeborgsFJERNDETTE@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:c0k2pv$2j5s$1@news.cybercity.dk...

Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 14-02-04 19:09

brevet klippet
(startprobl med pc)
> Det kan være at det er blæseren på CPU'en der IKKE har opnået det af
> "bios'en" bestemte omdrejninger. Jeg havde samme problem. Da jeg så fik en
> ny og bedre blæser så forsvandt problemet som dug for solen.

jeg har monteret en lidt kraftigere blæser fra min egen pc - uden bedring -
cpu temp. ligger på 45 grader C og blæseren har en hastighed på 4600 rpm.
Jeg har prøvet at sætte bios til "ignore" under cpu blæser opsætning uden
virkning
hilsen ingeborg

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 14-02-04 15:04

> [...]
> porten. Det skal siges at computeren ikke er tilsluttet printer p.t.
> Jeg håber meget på hjælp - da det er en kollegas PC- som jeg har ansvaret

Ja, det tyder jo på en hardwarefejl. Jeg har set tilsvarende, hvor det var
en ramkreds, som den ikke kunne lide.

Kurt

Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 14-02-04 19:17

pc-start-problem klippet
> Ja, det tyder jo på en hardwarefejl. Jeg har set tilsvarende, hvor det var
> en ramkreds, som den ikke kunne lide.

jeg har også haft mistanke til RAMmen, og prøvede hver klods af for sig
selv,
samt fjernede dem begge ( 2 stk. kingston value pc133) og satte en 512 MB
pqi ram i slot 1.
Heller ikke med success - dermed ikke sagt at det ikke er rammen.
Er der nogen måder at teste ramstangen på??

mange hilsener,
ingeborg

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 14-02-04 20:22

"ingeborg jacobsen" <ingeborgsFJERNDETTE@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:c0lon5$20pv$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> pqi ram i slot 1.
> Heller ikke med success - dermed ikke sagt at det ikke er rammen.
> Er der nogen måder at teste ramstangen på??

Ja, du kan hente programmet memtest86 som er gratis fra
http://www.memtest86.com/
Men bemærk lige, at det ikke entydigt kan sige, om der er fejl på ramkreds,
cpu eller motherboard.
Hvis du tester alle 3 kredse 1 efter 1, og de alle viser samme fejl på samme
sted, så er det nok cpu eller mb der har en fejl f.eks.
Men det kan være en rettesnor.
Dog skulle det være mærkeligt, hvis 3 ramkredse alle skulle have fejl.
Medmindre dit mb lige præcis ikke kan lide Kingston.

Kurt

Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 15-02-04 13:54

> [...]
> http://www.memtest86.com/
> Men bemærk lige, at det ikke entydigt kan sige, om der er fejl på

hej knud,
tak for linket - men jeg har ikke kunnet teste maskinen nu VIL den ikke gå i
gang mere - jeg tror det er bundkortet! suk

hilsen,
ingeborg

Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 15-02-04 14:00

> hej knud,
nej Undskyld, kurt selvfølgelig - suk - jeg har siddet for længe oppe hos
computeren