parring
Fra : la_dk

Dato : 13-02-04 22:08

Hej Rinnie !
Hvem har spist din sukkermad??
Jeg er et voksent menneske med stor respekt for dyr!
Mvh. Lise

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 13-02-04 22:26

"la_dk" <la_dk@hotmail.com> wrote in message
> Hej Rinnie !
> Hvem har spist din sukkermad??
> Jeg er et voksent menneske med stor respekt for dyr!
> Mvh. Lise

1) Du er brudt ud af en tråd så folk mister sammenhænget
2) Fint med respekt, men din viden knirker det lidt med!

....Jeg har ondt af de kommende hvalpe for du har ingen mulighed for at finde
ud af hvad de kan blive skjult bærer af eller endnu værre hvad de kan få af
lidelser fordi et af forældre-dyrene er skjult bærer, men desværre findes
der folk der bare ikke vil indse det og hellere vil leve i deres egen naive
verden og lave et kuld hvalpe fordi de åh så gerne vil ha' en hvalp efter
Buller af ukendt herkomst! -Så sk** værre med at hvalpene kan gå hen og
blive alvorligt syge!

Puha er stoppet med at tælle venner og bekendte der har måtte aflive et
gadekryds pga. HD, mentale lidelser, aggrassion (ofte forsaget af at man
ikke ved hvad man får og derfor ikke kan vide hvad hunden har brug for af
mentale udfordringer) eller andre defekter psykiske, mentale eller
fysiske... Trist, men sandt og får du hvalpe på din hanhund vil du være med
til at sprede sådanne hunde... Men som en klog opdrætter har sagt til mig:
"Man kan ikke stille noget op andet end gøre sit bedste for selv at opdrætte
sunde hunde! Folk vil ikke høre, så på hundenes bekostning må de desværre
lære!"

Dem der har pisset på min sukkermad er netop dem der avler hunde uden
papirer og dermed uden øje for sundhed! Jeg har intet imod hundene, jeg har
ondt af dem... Men dem der laver dem med fundt overlæg har jeg seriøst noget
imod!!

Til de nysgerrige:
Oprindelige indlæg:
Mit svar:

Rinnie
http://www.flatcoated-retriever.dk
-En af dem der er fattig som en kirkerotte fordi hun kæmper for sunde hunde!

Fra : Brian Olesen

Dato : 14-02-04 00:05

Hejsa

> [...]
> verden og lave et kuld hvalpe fordi de åh så gerne vil ha' en hvalp efter
> Buller af ukendt herkomst! -Så sk** værre med at hvalpene kan gå hen og

Ja men nu er det jo sikkert sådan, at buller er meget mere sund oveni
hovedet og på krop og sjæl end mange af de indavlede skravl du med næb og
kløer slås for.

Mvh. brian

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 14-02-04 14:22

"Brian Olesen" <tester@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
>

> Ja men nu er det jo sikkert sådan, at buller er meget mere sund oveni
> hovedet og på krop og sjæl end mange af de indavlede skravl du med næb og

Hæhæ.. Det lyder ud af det der at du taler som du har forstand til!

Rinnie

Fra : Brian Olesen

Dato : 15-02-04 15:18

Hejsa
> Hæhæ.. Det lyder ud af det der at du taler som du har forstand til!
>
> Rinnie

Jeps på det område ligner vi nok hinanden en del.

Mvh. Brian

Fra : Tobias K. Tobiasen

Dato : 14-02-04 14:26

Brian Olesen wrote:
> Ja men nu er det jo sikkert sådan, at buller er meget mere sund oveni
> hovedet og på krop og sjæl end mange af de indavlede skravl du med næb og
> kløer slås for.
Hejsa

Jeg har set og hørt denne diskution (er racer bedre end blandinger) flere
gange. Jeg har også hørt den om høns, katte og køer. Men der er altid
overraskende lidt fakta i den.
Findes der nogle _undersøgelser_ der viser at racehunde generelt er sundere
eller sygere end gadekryds? links?

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 14-02-04 14:27

> [...]
>

> Ja men nu er det jo sikkert sådan, at buller er meget mere sund oveni
> hovedet og på krop og sjæl end mange af de indavlede skravl du med næb og

....i øvrigt hvis du læser hvad jeg skriver kan du se jeg går ind for SUNDE
hunde med papirer og kæmper for det! At der så er brodne kar i brancen er
ikke min skýld!

Fra : Brian Olesen

Dato : 15-02-04 15:28

Hej igen
Nå det klæder dig at få en ordentlig tone på.

> ...i øvrigt hvis du læser hvad jeg skriver kan du se jeg går ind for SUNDE
> hunde med papirer og kæmper for det! At der så er brodne kar i brancen er
> ikke min skýld!

Selvom det nok er fristende at skyde al skylden over på opdrætterne tror jeg
faktisk også der er en lang række ting vi ved alt for lidt om og alt for
meget der kan gå galt.
Noget at det jeg personligt ser som et stort problem er, at man får lov at
avle meget tidligt på hundene i deres liv. Det er en stor kommerciel maskine
og der er ingen tvivl om, at der er rigtig mange penge at tjene på opdræt
uanset hvad nogle forsøger at bilde os andre ind.
Jeg nægter simpelthen at tro, at en masse opdrættere helt bevidst skulle gå
ind og fremavle sygdomme for at sælge flere hvalpe. Jeg er i hvert fald
meget meget sikker på, at dette ikke finder sted herhjemme i Danmark, men
kan ikke gidsne om udlandet.
Men vi importerer jo masser af hunde som så føre meget dårligt med sig.
Tag f.eks. schæferen, som er den jeg har mest forstand på. Det er da dybt
underligt, at denne race gennem 70erne 80erne og ikke mindst 90erne er
blevet så dårlig en hunderace, så selv politiet har utrolig vandskeligt ved
at finde egnede hunde. det er jo fordi, at der bliver råavlet på vinderne
som ser godt ud på udstillinger og måske klarer sig ok til brugsprøverne.
Det kunne sådan set også være den rigtige måde, hvis altså ikke det blev så
individualistisk og nærmest indavlet. Men hvad man lige kan gøre har jeg sgu
ikke facit på. Hvis jeg havde var jeg nok en rig mand i dag.

Man skulle kigge lidt mere på den hele hund og inddrage mentaltests meget
mere i topavlen, men det tør man jo ikke. De er så heller ikke entydigt
gode, men kan dog give et fingerpeg om hundens psykiske formåen.
Jeg kan godt li' flattere. Det er en retriever med gang i, men den kan også
let blive ødelagt hvis den bliver for populær.

Lige p.t. er min favorit nok Berner cenne, som bare er så sød og rar og
kæmpe stor. men den har jo også ulemper. Bliver ikke ret gammel og så
videre.

Gadekrydset har ofte den fordel, at den bliver tilført friskt blød til
arvemassen, som måske kan udjævne nogle af de kendte tendenser, men der er
da også racer det er uklogt at blande sammen, så intet er sikkert.

Mvh. Brian

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 15-02-04 21:25

> [...]
jeg
> faktisk også der er en lang række ting vi ved alt for lidt om og alt for

....med eller uden papirer!

> [...]
> og der er ingen tvivl om, at der er rigtig mange penge at tjene på opdræt
> uanset hvad nogle forsøger at bilde os andre ind.

Er du sød at fortælle mig hvor de penge man kan tjene de er?????

> [...]

> ind og fremavle sygdomme for at sælge flere hvalpe. Jeg er i hvert fald
> meget meget sikker på, at dette ikke finder sted herhjemme i Danmark, men

Det er et spørgsmål om at nogen opdrættere tænker mere i penge end sundhed.
Avl er en så stor underskudsforretning at nogen tyr' til lusede metoder for
ikke at miste for meget. En opdrætter har haft en tæve i 1 år, lagt tid i at
træne hende, penge i at fodre hende, gå på udstillinger, prøver osv. Hun får
HD fotografering (hvilket også er dyrt) og viser sig at ha' D på begge
hofter. Nu står opdrætteren så med en tæve han har lagt en masse penge i og
som faktisk ikke er værd at avle på, men opdrætter er for nærrig til at ofre
på en ny tæve / for utålmodig til at vente på en og putter hvalpe på
alligevel.

> Men vi importerer jo masser af hunde som så føre meget dårligt med sig.

Skal ikke kunne sige med andre racer, men sådan er det heldigvis ikke med
Flat. Der er importeret nogen med et uheldigt sind (et sind der ikke matcher
racen men ellers er ok) men det er også det.

> [...]

sgu
> ikke facit på. Hvis jeg havde var jeg nok en rig mand i dag.

Ja, dér er vi enige men jeg kan så trøste dig med at de gør hvad de kan nu i
og med avlsrestriktionerne er blevet skærpet enormt meget!

> [...]
også
> let blive ødelagt hvis den bliver for populær.

Der synger små fugle om at der måske kommer en mental-test på flatten
hvilket jeg håber på, for også inden for Flatten er avlen blevet delt enormt
meget op så man rent faktisk nu kan finde Flattere der er for rolige og
flattere der er for aktive. Vi har en sund race men tit kommer folk så til
at hvile på laurbærene og så er det det løber ud af hånd. Jeg tror og håber
ikke det sker for Flat! Jeg vil i hvert fald gøre mit for en sund race både
fysisk, psykisk og mentalt!

> Lige p.t. er min favorit nok Berner cenne, som bare er så sød og rar og
> kæmpe stor. men den har jo også ulemper. Bliver ikke ret gammel og så
> videre.

Dem kender jeg ikke men vil lige søge dem...

> Gadekrydset har ofte den fordel, at den bliver tilført friskt blød til
> arvemassen, som måske kan udjævne nogle af de kendte tendenser, men der er
> da også racer det er uklogt at blande sammen, så intet er sikkert.

Ja, enig på sin vis, men omvendt, som jeg har skrevet i en anden tråd, så er
der meget mere fokus på papir-hundene da de oftere bliver undersøgt modsat
dem uden papirer.

Rinnie

Fra : Brian Olesen

Dato : 16-02-04 15:33

> jeg
>
> ...med eller uden papirer!
Begge dele. Genetik osv. er jo relativt nyt, som du sikkert ved og jeg har
ikke tiltro til, at man har afdækket nær alt indenfor dette område til bunds
endnu.

> Er du sød at fortælle mig hvor de penge man kan tjene de er?????

Ja hvis vi har en kennel, som må antages at have flere avlstæver gående, så
check følgende regnestykke, som basserer sig på en relativt sund race, som
ikke skal have dyrlæge på i hoved og røv døgnet rundt. heheh ku' ikke lade
være.
1. indkøb af avlstæve ca. 10000.
2. træning og foder og almene dyrlægechecks plus udstillinger 20000
udgifter i alt ca. små 30000 kr.
Indtægter:
10 kul hvalpe i gennemsnit 5 pr kul, som sælges pr. stk. for 5000 kr.
250000 kr.
fradrag for paringer m.v. 50000 kr.
Yderligere uforudsete fradrag. alt inklusive: 50000 kr.
netto indtægt for 10 kul hvalpe = 150000 kr.

Der skal såmænd ikke så mange tæver til før end flæskestegen er sikret til
jul.
Nu kender jeg godt opdrætternes sang om, at det er en underskudsforretning
og det er det nok også, hvis man går og bøvler med en race med mange
sygdomme, men det er naivt at tro, at der ikke tjenes gode penge i den
branche, for så piskede der ikke tusindvis af folk rundt og arbejdede med
ddet her bare i Danmark.
Det er muligt, at mit regnestykke ikke er helt præcist og at det varierer i
mange tilfælde, men der skal også nok være dem, som kan få mere ud af det
end jeg skitserer her.

> [...]
ofre
> på en ny tæve / for utålmodig til at vente på en og putter hvalpe på
Præcist. Men så er vi jo tilbage ved diskussionen om, hvorvidt vi kan tale
om reelle opdrættere eller ej. Og jeg synes du lyder som en landmand lol.
Det næste bliver vel, at du vil have EU-støtte.

> [...]
matcher
> racen men ellers er ok) men det er også det.

Det er da også nok.

> så
> sgu
>
> Ja, dér er vi enige men jeg kan så trøste dig med at de gør hvad de kan nu
> og med avlsrestriktionerne er blevet skærpet enormt meget!
Så må vi jo bare håbe, at det er nok.

> [...]
håber
> ikke det sker for Flat! Jeg vil i hvert fald gøre mit for en sund race

Det glæder mig virkelig at høre!

> Dem kender jeg ikke men vil lige søge dem...
Berner Cennen

Mvh. Brian

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 16-02-04 20:16

> [...]

> ikke skal have dyrlæge på i hoved og røv døgnet rundt. heheh ku' ikke lade

Ja men hvis det er en person der voldavler sådan er det helt urealistisk
hunden ikke skal ha' dyrlæge på. En anden ting er at du har glemt at
medregne refundering af køb, helt eller delvist i tilfælde af sygdom eller
andet. Efter som vi taler om en kennel der avler på alt hvad der kan avles
på tror jeg det er lavt sat hvis jeg siger at 1 ud af 10 hvalpe i gennemsnit
kommer til at koste fuld refundering af købssummen, men lad mig sætte et
regnestykke op for en Flat hvor de har 1 tæve som de går på udstilling med,
markprøve og fodrer med RC.

1. år:

Indkøb af tæve: 7000
Inkøb af udstyr: 1000
Træning: 2000
Foder:12.000
Prøver: 2000 (ca. 4 stk.)
Udstillinger: 2000 (ca. 4 stk.)
Tilskud: 5000 (Animin, A38, Lakseolie, Ølgærtabletter, Bvitamin mm.)
Dyrlæge: 5000 (incl. HD og AA samt øjenlysning -hvis alt går vellander det
så lavt!!)
Div.: 5000 (Lavt sat!!)

I alt for 1. år: 41.000

Div. er transport til udstillinger som allerede for mig bare i år er oppe på
3000 kroner og vi har 16. Februar!!! Samt medregnet reng. middel, brug af
div. køkkenruller osv.

Nu kan en tæve jo ikke bære et kuld det første år og man kan aller aller
tidligst putte et kuld på tæven når den er 1½ år vhis man er mere
penge-grisk end dyreven, så efterfølgende år får jeg et regnestykke, der
inkluderer 1 kuld hvalpe på:

Træning: 1500
Foder: 20.000 (Hvalpe spiser også!!)
Prøver: 1500 (ca. 3 stk. da en drægtig tæve ikke går prøver)
Udstillinger: 1500 (ca. 3 stk. da blablabla)
Tilskud: 7000 (Mere med hvalpe.)
Dyrlæge: 10.000 (Dyrlægetjek, blodprøver, vaccinationer, ormekur osv. ifb.
m. hvalpe!!)
Div.: 5000 (Lavt sat!!)
Hanhund: 8000 (1000 for start og 700 pr. hvalp)
Refundering af 1 hvalp: 7000
Reg. og tato/chip v. DKK: ca. 5000 /kuld (lavt sat)

I alt. 66.500
Plus året før: 41.000
Indtægt for 10 hvalpe: 70.000

Underskud i alt de første 2 år: 37.500

Så går jeg over og laver et 5-års regnskab. En opdrætter kan allerhøjest nå
op på 1 kuld i året da mange flat kun går i løbetid 1 gang i året. Desuden
bør man max lave hvalpe 2 på hinanden efterfølgende løbertider og så holde 1
løbetids pause så lad os antage at tæven der nu er 2 år kan nå at få 4 kuld
mere højest:

Træning: 7500
Foder: 100.000 (Hvalpe spiser også!!)
Prøver: 7500 (ca. 3 stk. da en drægtig tæve ikke går prøver)
Udstillinger: 7500 (ca. 3 stk. da blablabla)
Tilskud: 35.000 (Mere med hvalpe.)
Dyrlæge: 54.000 (Dyrlægetjek, blodprøver, vaccinationer, ormekur,
øjenlysning 1 gang /år osv. ifb. m. hvalpe!!)
Div.: 25.000 (Lavt sat!!)
Hanhund: 40.000 (1000 for start og 700 pr. hvalp)
Refundering af 1 hvalp /kuld: 35.000
Reg + tato/chip v. DKK: 20.000

I alt: 331.500
Ind på 4 kuld: 280.000
Underskud de efterfølgende 5 år: 41.500

Så er der nogen der vælger at beholde hunden og nogen vælger at skille sig
af med den når den ikke kan avle mere. di regnestykke er da meget pænt men
matcher ikke virkeligheden uanset hvordan du vender og drejer det.

> Det er da også nok.

Ja, men for det første kan man ikke altid vide det på forhånd og for det
andet er det ikke os seriøse's skyld! Sådan noget kan og vil ske så længe
der er brodne kar og de brodne bliver støttet så længe folk køber hvalpe ved
dem.

Jeg tror og håber på at oplysning og information samt målrettet opdræt er
vejen frem!

Skulle nogen være så "heldige" måske at tjene 5-10.000 på et år så er det i
hvert fald en dum måde at tjene penge på, for det giver en time-løn på ca.
10 øre i timen med al den tid man lægger i sin hund. Noget andet fritidsjob
ville være bedre betalt! En anden ting er at jeg ikke har medregnet evt.
parring med udenlandsk hunde hvor der jo også er nogen udgifter forbundet
med, men lad os nu holde det simpelt. Mit eget regnestykke tør jeg ikke
enagng stille op, for det ville gi' et underskud der ville gøre at jeg selv
ville løbe skrigende væk! *GG*

Rinnie

Fra : Broegger

Dato : 16-02-04 21:48

"Rinnie Ilsøe" <reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> skrev

<snip et meget detaljeret og fornuftigt regnestykke>

Det er derfor jeg har valgt en hanhund!

Og derfor det at have en kennel betyder at man skal være lettere småskør

Men jeg forstår jer godt... sådan en tæve med et kuld hvalpe er da
fantastisk. Desuden må det også være meget interessant at se hvad godt man
kan fremelske i racen osv.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-04 22:26

"Rinnie Ilsøe" <reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:c0r51c$og2$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...

> I alt: 331.500
> Ind på 4 kuld: 280.000
> Underskud de efterfølgende 5 år: 41.500

Puha-sikke et deprimerende regnestykke.

Så er der også problemet med, at man kan brænde inde med hvalpene.
Der er f.eks. en tæve her i byen, der fik 11 hvalpe, sidste sommer / efterår
( husker ikke helt præcist ).
Der er stadig 2 eller 3 hvalpe tilbage, som jo ikke er helt hvalpe mere, så
de kan godt blive svære, at få afsat.
Her er tale om ægte hvalpe, med stamtavle osv.
Nogengange tror jeg faktisk, at det er nemmere for folk med blandningshunde,
at få alle hvalpene afsat, men det kommer nok også an på hvilken race man
har. Schæfer, Labrador og andre, af de mere populære racer er nok forholdvis
nemme, at få afsat.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Brian Olesen

Dato : 17-02-04 19:26

Hejsa

> [...]
gennemsnit
> kommer til at koste fuld refundering af købssummen,

Pjat med dig.
Hvem kender du, som refonderer hele købssummen? Jeg kender ingen. Jeg havde
også andre uforudsete udgifter med, i mit eksempel som kunne gå ind og dække
eksempelvis dette.

men lad mig sætte et
> regnestykke op for en Flat hvor de har 1 tæve som de går på udstilling
med,
> markprøve og fodrer med RC.

RC må så være Royal Canin?

> 1. år:
>
> Indkøb af tæve: 7000
Det er faktisk billigt sat. Du mener indkøb af hvalp så? For der er jo ingen
garanti for, at en hvalp overhovedet bliver en avlstæve, så det er da lidt
af en satsning. Jeg mener, at mange vælger at starte op med en fuldvoksen
hund, så ser de hvad de får.

> Inkøb af udstyr: 1000

Fint nok, hvis man da ikke har det i forvejen.
> Træning: 2000

Hvad er det for en udgift? Jeg giver da ikke mere end 500 for at være med i
min hundeklub.

> Foder:12.000

Hmmm den hund spiser sgu godt. *ggg* 30 sække foder eller derimkring på et
år? eller 450 kg? Hold op den må blive fed lol

> Prøver: 2000 (ca. 4 stk.)

Kan den nå 4 prøver på et år?

> Udstillinger: 2000 (ca. 4 stk.)
> Tilskud: 5000 (Animin, A38, Lakseolie, Ølgærtabletter, Bvitamin mm.)

HIhihi nu går du da igen helt amok. Stakkels hund, at den skal påføres mere
olie end min bil som kører 50000 om året. Jeg har i øvrigt læst, at man skal
passe lidt på med at volhelde kosttilskud ind i hunden i vækstperioden.

> Dyrlæge: 5000 (incl. HD og AA samt øjenlysning -hvis alt går vellander det
> så lavt!!)

Endelig et realistisk tal. Det klæder dig!

> Div.: 5000 (Lavt sat!!)

Er det godbidder du sætter herunder, eller skal den lige have et ekstra skud
olie? Den hund ender med at skal skifte navn til Trille.

> I alt for 1. år: 41.000

Igen stakkels hund. lol

> Div. er transport til udstillinger som allerede for mig bare i år er oppe

> 3000 kroner og vi har 16. Februar!!! Samt medregnet reng. middel, brug af
> div. køkkenruller osv.

Hvad fanden bruger du køkkenruller til? Men den udgift tror jeg nu nok
er rimelig nok any way så.

> [...]
> tidligst putte et kuld på tæven når den er 1½ år vhis man er mere
> penge-grisk end dyreven, så efterfølgende år får jeg et regnestykke, der

Meget enig. Lad dog hundene vokse op i fred.

> Træning: 1500

Altså hvad mener du med udgift til træning?

> Foder: 20.000 (Hvalpe spiser også!!)

Hold da op de hunde må sgu kunne trille. Den er helt ude i skoven af 2
grunde. Opdrættere får ofte megarabat på foder og det er jo slet ikke
realistisk med et foderindtag i den størrelsesorden.

> Prøver: 1500 (ca. 3 stk. da en drægtig tæve ikke går prøver)
> Udstillinger: 1500 (ca. 3 stk. da blablabla)

Ok de 2 poster har jeg ingen meninger om, men hvorfor så mange prøver. Man
går da ikke til prøve får hunden er klar til det eller?

> Tilskud: 7000 (Mere med hvalpe.)

Hihih er det børnetilskud? Er ikke helt med?

> Dyrlæge: 10.000 (Dyrlægetjek, blodprøver, vaccinationer, ormekur osv. ifb.
> m. hvalpe!!)
Ja det ser fint nok ud.

> Div.: 5000 (Lavt sat!!)
Div hmmm måske fair nok selvom jeg ikke ved, hvad 5000 kr. skal bruges til.

> Hanhund: 8000 (1000 for start og 700 pr. hvalp)
Ja der er nu mange modeller for afregning af paring, så det behøver ikke
nødvendigvis være sådan.

> Refundering af 1 hvalp: 7000
Sig mig er der kommet nye regler? Man får da kun halvdelen refonderet eller
hvad?

> Reg. og tato/chip v. DKK: ca. 5000 /kuld (lavt sat)
Ok

> I alt. 66.500
Niksen den holder ikke vand. Kender du et eneste menneske, som kan fremvise
kvitteringer på så vildt et regnestykke. Jeg betaler gerne portoen for kopi.
Jeg tror ikke en meter på dette regnestykke.

> Plus året før: 41.000
> Indtægt for 10 hvalpe: 70.000
>
> Underskud i alt de første 2 år: 37.500

Hmmm ja det påstår du jo.

> Så går jeg over og laver et 5-års regnskab. En opdrætter kan allerhøjest

> op på 1 kuld i året da mange flat kun går i løbetid 1 gang i året.

Hmmm hormonelle fejl i racen siger du? Det er ellers normalt for hunde med 2
løbetider, men ok. (dril)

> [...]
1
> løbetids pause så lad os antage at tæven der nu er 2 år kan nå at få 4

Det der træning bør ikke længere koste en reje, da hun jo er avlskåret på
dette tidspunkt, så
hvis man til den pris har en konsulent til at træne sin hund, så er det kun
af hobbymæssige grunde og bør derfor ikke medregnes. Hunden har på det
tidspunkt de prøver og den træning, som er nødvendig for at være avlshund.

> Foder: 100.000 (Hvalpe spiser også!!)
Det mener du forhåbentlig ikke alvorligt? hihih se lige alle de sække foran
dig. 250 15 kg. sække ved normalpris.

> Prøver: 7500 (ca. 3 stk. da en drægtig tæve ikke går prøver)
> Udstillinger: 7500 (ca. 3 stk. da blablabla)

AvlsHun har jvf. ovenstående ikke brug for mere træning eller flere
udstillinger. derfor et urealistisk tal.

> Tilskud: 35.000 (Mere med hvalpe.)
forklar lige det tilskud please.

> [...]
> øjenlysning 1 gang /år osv. ifb. m. hvalpe!!)
> Div.: 25.000 (Lavt sat!!)
> Hanhund: 40.000 (1000 for start og 700 pr. hvalp)

Jeg kan kun sige, at jeg ikke tror den holder. Mange opdrættere vil da ikke
have råd til eller lyst til en sådan underskudsforretning, så den må du
længere ud på landet med.

> Så er der nogen der vælger at beholde hunden og nogen vælger at skille sig
> af med den når den ikke kan avle mere. di regnestykke er da meget pænt men
> matcher ikke virkeligheden uanset hvordan du vender og drejer det.
Det gør dit sandelig slet ikke.

> [...]
> med, men lad os nu holde det simpelt. Mit eget regnestykke tør jeg ikke
> enagng stille op, for det ville gi' et underskud der ville gøre at jeg
Jamen når man som du bare slynger nogle urealistiske tal ud, så kan jeg da
godt forstå, at du bliver bange for din egen skygge.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 17-02-04 19:55

> Hejsa
>
> Pjat med dig.
> Hvem kender du, som refonderer hele købssummen?

Dem der følger købsloven. Dem der ikke gør ved jeg hvem er men vil ikke
bruge tid på at lære dem at kende!

> Jeg kender ingen.

Så kender du de forkerte!

> Jeg havde
> også andre uforudsete udgifter med, i mit eksempel som kunne gå ind og
dække
> eksempelvis dette.

Men tydeligvis ikke nok...

> RC må så være Royal Canin?

Ja...

> Det er faktisk billigt sat. Du mener indkøb af hvalp så?

En flat-hvalp ligger gerne i 7000 - de fleste opdrættere har lige sat det op
eller sætter det snart op.

> [...]
> af en satsning. Jeg mener, at mange vælger at starte op med en fuldvoksen

Ikk inden for flat i hvert fald for de seriøse opdrættere vil også gerne
selv sætte deres præg på tæven helt fra lille af! Specielt når man taler en
arbejdende race er det rart at ha' en hund man selv har trænet op og som man
ved man arbejder godt sammen med.

> Fint nok, hvis man da ikke har det i forvejen.

Der skal under alle omstændigheder nogen ekstra ting til, noget er måske
slidt andet er væk...

> Hvad er det for en udgift? Jeg giver da ikke mere end 500 for at være med
> min hundeklub.

Nej men jagthunde trænes også hjemme. Her kører man måske til et område hvor
der er trænings-muligheder, man køber dummyer, fløjte, bur til bilen, tæpper
osv. Nogen engangs-udgifter mens både dummyer tæpper osv. skal skiftes ud af
og til. - og så har vi jo benzinen!

> Hmmm den hund spiser sgu godt. *ggg* 30 sække foder eller derimkring på et
> år? eller 450 kg? Hold op den må blive fed lol

Det er 2 sække RC i måneden... Ikke lavt sat for en hvalp der vokser
hurtigt, i hvert fald ikke de første 6 mdr., men vi kan da godt sætte det
ned på 9000 hvis det kan gøre dig glad, så bliver underskudet det 1. år jo
"kun" 38.000

> Kan den nå 4 prøver på et år?

Sagtens. Brugsprøve samt et par C-prøver.

> [...]
skal
> passe lidt på med at volhelde kosttilskud ind i hunden i vækstperioden.

Det gør mine hunde så sikkert, men tjek priserne på Vital Animin, Lakseolie,
Ølgærtabletter samt B vitamin så kan du nok også se at 5000 heller ikke
passer på 1 års forbrug!

> Endelig et realistisk tal. Det klæder dig!

Urealistisk lavt synes jeg selv, det matcher ikke min virkelighed!

> Er det godbidder du sætter herunder, eller skal den lige have et ekstra
skud
> olie? Den hund ender med at skal skifte navn til Trille.

Tjah sandheden er ilde hørt!

> Igen stakkels hund. lol

Ja, forfærdeligt for hunden at jeg poster 41.000 i den for at den skal
trives fysisk, psykisk og mentalt!

> Hvad fanden bruger du køkkenruller til? Men den udgift tror jeg nu nok
> er rimelig nok any way så.

Når hvalpen er helt lille tørre jeg tis op med køkkenrulle og efterfølgende
tørrer over med en gulvmoppe. Der står en spand med vand og Ajax i 24/7 som
bliver skiftet 3 gange om dagen så der ryger altså ogs å en flaske Ajax på
ca. 1 uge.

> Altså hvad mener du med udgift til træning?

Se over...

> Hold da op de hunde må sgu kunne trille. Den er helt ude i skoven af 2
> grunde. Opdrættere får ofte megarabat på foder og det er jo slet ikke
> realistisk med et foderindtag i den størrelsesorden.

Men man er også godt dum hvis man pludselig står og ikke har mere fodder og
ikke har flere penge! Har du nogen anelse overhovedet om hvor meget en
flat-hvalp spiser og hvor meget tæven indtager når hun er drægtig og
diger???

> Ok de 2 poster har jeg ingen meninger om, men hvorfor så mange prøver. Man
> går da ikke til prøve får hunden er klar til det eller?

Nogen sigter efter mange resultater. Eksempelvis DKBCH DKJCH DKCH og de
udenlandske titler... Puha det er dyrt!!

> Hihih er det børnetilskud? Er ikke helt med?

Vital Animin mm.

> Div hmmm måske fair nok selvom jeg ikke ved, hvad 5000 kr. skal bruges
til.

Hvalpekasse, legetøj til hvalpe, duer til hvalpe, aviser eller savsmuld i
bunden af kassen, tæpper, kurv til kassen (holder ikke altid en masse kuld
ud af hygiejniske grunde) reng. efter hvalpe når de kommer rundt i huset
osv.

> Ja der er nu mange modeller for afregning af paring, så det behøver ikke
> nødvendigvis være sådan.

Men det er den gennemsnitlige inden for flatcoat!

> Sig mig er der kommet nye regler? Man får da kun halvdelen refonderet
eller
> hvad?

Købsloven. Enten refundering af beløb eller hvalp i bytte.

> [...]
kopi.
> Jeg tror ikke en meter på dette regnestykke.

Nej, men jeg kender mange der får større underskud og de behøver ikke at
fremvise kviteringer for jeg ved hvad det koster det hele!

> Hmmm ja det påstår du jo.

Det ved jeg! Kære Brian! Jeg er vokset op med Kennel, jeg har haft snuden
med over alt, jeg lever og ånder for det og får pasta op til flere gange i
ugen for det!

> Hmmm hormonelle fejl i racen siger du? Det er ellers normalt for hunde med
2
> løbetider, men ok. (dril)

Det kommer an på flokkens størrelse samt hundens størrelse!

> [...]
> af hobbymæssige grunde og bør derfor ikke medregnes. Hunden har på det
> tidspunkt de prøver og den træning, som er nødvendig for at være avlshund.

Nej, for nogen købere stiller altså krav! Jeg vil ha' en hvalp efter en hund
der har vist så og så meget på markprøve, så og så meget i lydighed og på
udstilling og helst har nogen titler! Ved du hvorfor der allerede er
reserveret hvalpe flere kuld frem på en flat-tæve med 8 Champion-titler og 4
vinder-titler? Det er fordi hun har vist hvad hun kan! Det er en af de ting
der er med til at bevise hundens kvaliteter.

> Det mener du forhåbentlig ikke alvorligt? hihih se lige alle de sække
foran
> dig. 250 15 kg. sække ved normalpris.

5 år...

> AvlsHun har jvf. ovenstående ikke brug for mere træning eller flere
> udstillinger. derfor et urealistisk tal.

Nej! Du ved tydeligvis, undskyld, ikke hvad du taler om! Træning skal holdes
ved lige og jo flere prøver jo mere eftertragtede hvalpe! Opdrætteren kan
selvfølgelig også skære ned på prøverne og så brænde inde med hvalpene, men
er ikke sikker på det forbedrer regnestykket!

> forklar lige det tilskud please.

Har jeg gjort!

> Jeg kan kun sige, at jeg ikke tror den holder. Mange opdrættere vil da
ikke
> have råd til eller lyst til en sådan underskudsforretning, så den må du
> længere ud på landet med.

Nej men det har så nok noget at gøre med at du ikke er inde i det!

> Det gør dit sandelig slet ikke.

Hvad ved du om det? Intet kan jeg se...! Begynd seriøst med Flatcoats så
skal du se... Du har nemlig ret, det holder ikke for et hurtigt
regnestykke... Vi er nu oppe på den 17. Februar, jeg har 1 Golden og 2
flattere hjemme og jeg har brugt ca. 12.000 på dem ind til nu i år! (4
udstillinger, 2 uforusete dyrlægebesøg, indkøb af shampoo og balsam, mad,
tilskud, medicin til hvalpen der blev syg, transport til udstilling (incl.
leje af bil og bro!!!) mm. Tror nok det er mere end 12.000 nu jeg tænker mig
om...

> Jamen når man som du bare slynger nogle urealistiske tal ud, så kan jeg da
> godt forstå, at du bliver bange for din egen skygge.

Nej, du det er dig der har et urealistisk syn på det! Jeg har oven i købet
været så rar at gå ud fr vi taler om en kerne sund hund der ikke kommer til
at koste noget ekstra i dyrlæge-regninger, altså ikke får revet en klo, ikke
forstuver et ben eller andet hvilket ikke er unormalt for en arbejdende
race!

Rinnie

Fra : Winther

Dato : 17-02-04 21:35

"Brian Olesen" <tester@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:40325cd5$0>

> Pjat med dig.
> Hvem kender du, som refonderer hele købssummen? Jeg kender ingen.

Der er da mange som giver halvdelen af købssummen eller en anden hvalp ved
fejl, den har da en fuld salgspris, penge som opdrætteren ikke får/mister..

Vh. Winther

Fra : Brian Olesen

Dato : 18-02-04 00:15

Hej Winther

> Der er da mange som giver halvdelen af købssummen eller en anden hvalp ved
> fejl, den har da en fuld salgspris, penge som opdrætteren ikke
får/mister..

Ja i fald han erstatter hvalpen, men mange købere vælger jo at beholde en
hund, som ikke lever op til garantibestemmelserne ved naturligvis ikke, hvor
mange det er, men man kunne spørge dkk hmmm nå de ved det sgu sikkert heller
ikke , men de får så kun halvdelen tilbage og ikke hele beløbet. Tvivler
på, at det er mange børnefamilier, som synes det er fedt at skulle aflevere
fido tilbage til kennelen efter x-antal måneder, så at beregne sig 100%
refond hver gang holder selvsagt ikke.

Har selv prøvet det i 2 tilfælde med 2 kendte opdrættere.

Mvh. Brian

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 18-02-04 09:36

"Brian Olesen" <tester@tdcadsl.dk> wrote in message
> Hej Winther
>
> Ja i fald han erstatter hvalpen,

Mange opdrættere er efterhånden begyndt at lave den aftale at køber kan
beholde hvalpen og få en ny oven i.

> [...]
hvor
> mange det er, men man kunne spørge dkk hmmm nå de ved det sgu sikkert

Det kan man jo ikke vide før man har ringet og spurgt, men jeg tror meget
det afhænger af race og naturligvis enkeltpersoner. Dem jeg omgås med har
ingen problemer med at refundere his de skulle bliver nødvendigt.

> [...]
aflevere
> fido tilbage til kennelen efter x-antal måneder, så at beregne sig 100%

De får oftest tilnudt en ny hvalp!

> Har selv prøvet det i 2 tilfælde med 2 kendte opdrættere.

....og det sætter normen?

Rinnie

Fra : Brian Olesen

Dato : 14-02-04 00:41

Hejsa
hold da helt op religionen flyder da helt over her!
Hvad med de stakkels mennesker, som kan være bærere af helt forfærdelige
sygdomme, som måske måske ikke kommer til udtryk?
Vil I godt lige alle sammen her i gruppen få undersøgt jeres gener for
reelle og indbildte sygdomme inden i smider benklæderne og kobler Jer
kønsligt til et andet menneske?
Jeg har altså ondt af alle de børn, der bliver til af lyst uden at
forældrene er gennemlyst på kryds og tværs! Hvad er det dog for noget?
Vi skal da alle gå rundt og spille gud ikke? Vi som mennesker må da være
langt bedre til den opgave end den naturlige udvælgelse?

Mvh. Brian, som synes at det her lige er at skyde gråspurge med kanoner.
Lad dog damen få sin vovse-klon Bare I lover aldrig at klone mig

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 14-02-04 14:26

> [...]
> Hvad med de stakkels mennesker, som kan være bærere af helt forfærdelige
> sygdomme, som måske måske ikke kommer til udtryk?

Vi taler hunde... Dette er en hunde-NG og efter som hundene ikke kan tale
for sig selv er vi nogen der må kæmpe for deres helbred!

> Vil I godt lige alle sammen her i gruppen få undersøgt jeres gener for
> reelle og indbildte sygdomme inden i smider benklæderne og kobler Jer
> kønsligt til et andet menneske?

Du er OT...

> [...]
> Vi skal da alle gå rundt og spille gud ikke? Vi som mennesker må da være
> langt bedre til den opgave end den naturlige udvælgelse?

Selvom jeg ved det er ironi synes jeg det er noget mærkeligt noget at
sammenligne mennesker og hunde... Gør man først det mener jeg at man har et
sygt forhold til enten det ene eller det andet!

> Mvh. Brian, som synes at det her lige er at skyde gråspurge med kanoner.

> Lad dog damen få sin vovse-klon Bare I lover aldrig at klone mig

Jaja, Gråspurve med kanoner og endnu en flok uønskede eller syge hunde der
kan komme ud...

Fra : Den vamle mand

Dato : 14-02-04 14:28

hej
jeg har nu det indtryk at rendyrkelse ,af racer også har ført mange
dårlige hunde , HD og div øjensygdomme er et produkt af rendyrkelse og
indavl........
Har man em hund eller gadekryds som man er glad for , og ved er sund og rask
, er der ikke støre risiko ved at lade pare ...

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 14-02-04 14:57

"Den vamle mand" <pa2@ skriv post på engelsk.dk> wrote in message
> [...]
rask
> , er der ikke støre risiko ved at lade pare ...

Men man har ingen mulihged for at finde ud af om hunden er skjult bærer af
nogen af de mest gængse sygdomme inden for racen (eller racerne når man
taler krydsninger). _Ved papir-hunde kan man trods alt feks. se okay Farmor
havde C på hofterne (at jeg så aldrig ville købe en hund med C i linierne er
noget anet) så vi skal altså passe på med HD i de her linier...

Rinnie

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-04 15:49

"Rinnie Ilsøe" <reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:c0l9h6$52c$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...

> [...]
er
> noget anet) så vi skal altså passe på med HD i de her linier...

Nu er jeg ikke så meget inde i det med HD, men hvis farmor havde C på
hofterne, vil hendes hvalpe og børnebørn, så ikke have B eller C hofter også
?

Hvis man nu blander f.eks. en schæfer og en labrador og de begge har A
hofter, er man så ikke rimelig sikker på sunde blandingshvalpe ?

Jeg ved, at pudler øjenlyses ( i hvert fald dem, der skal stambogsføres i
DKK ), men er det et krav for alle racer. Er der ikke nogen racer, som er
mere udsatte end andre ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 14-02-04 16:27

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote in message

> Nu er jeg ikke så meget inde i det med HD, men hvis farmor havde C på
> hofterne, vil hendes hvalpe og børnebørn, så ikke have B eller C hofter
også
> ?

Ikke nødvendigvis. Hvis den med B havde en Mor med A kan hvalpene godt få A
eller hvis C er fremkaldt af dårlig fordring og miljø.

> Hvis man nu blander f.eks. en schæfer og en labrador og de begge har A
> hofter, er man så ikke rimelig sikker på sunde blandingshvalpe ?

Ja og nej for forældre eller bedsteforældre kan ha' haft B, C eller værre
uden man ved det og dog uden man ved om det er miljø og fodring eller hvad
det er der gør det, men er en hund disponibel for HD er det under alle
omstændigheder noget man skal holde øje med. En hund med A kan sagtens være
disponibel.

Prøv at slå op på:
http://80.163.170.166/cgi-bin/db2www/wwwindex.dhu/print

Så kan du taste Jenna's reg. nr. ind og så guider jeg dig lige igennem de
forskellige ting!
Hendes reg.nr. er 15198/2003

For at vide hvordan den hund man parer står i forhold til racens gennemsnit
har man så det der hedder "index" 100 = racens gennemsnit og hunde der så
ligger over 100 har altså et bedre gennemsnit og hunde der i index ligger
under har et dårligere. Da Jenna ikke er HD fotograferet endnu går man ud
fra forældrenes gennemsnit og dette giver så 114,99 - altså ligger begge
Jenna's forældre til sammen over racens gennemsnit.

Der er så også noget der hedder "sikkerhed" og denne viser hvor sikker
statusen er. Kort forklaret bliver sikkerheden naturligvis forbedret når
hunden selv bliver HD fotograferet. Da Jenna som sagt ikke er HD
fotograferet endnu er hendes sikkerhed for at index ligger på 114,99 ikke
højere end 0,387! Sikkerheden stiger i takt med, som sagt, hun selv bliver
fotograferet, søskende bliver fotograferet samt afkom. Her vil man nemlig
kunne danne sig et indtryk af om hunden og linierne er stabile med det HD
resultat. Det er _meget_ sjældent en hund kommer helt op med hensyn til
sikkerhed da det vil kræve at alt afkom og samtlige søskende, både hel og
halæv, skal fotograferes.

Afkom bedømt siger vist sig selv lige som sidst opdateret, HD og AA! De 2
sidstnævnte skulle gerne komme til at figurere om ca. 2 mdr. da hun skal HD
fotograferes først i April!

> Jeg ved, at pudler øjenlyses ( i hvert fald dem, der skal stambogsføres i
> DKK ), men er det et krav for alle racer. Er der ikke nogen racer, som er
> mere udsatte end andre ?

Flatcoat øjenlyses også men her er der så vidt jeg ved endnu ikke fundet
noget arveligt. DKK har faste avlsrestriktioner hvor øjenlysning så vidt jeg
husker ikke er en del, men specialklubber kan fravige sig dette. Jeg kunne
forestille mig de små der med stilke-øjne -8store og/eller udstående øjne)
er noget mere udsatte end feks. Schæfer, Lab, Flat osv.

Håber du forstår lidt mere af HD nu! Ellers må du sige til hvis du vil
vide mere.

Rinnie

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-04 18:35

"Rinnie Ilsøe" <reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:c0lemo$ami$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...

> [...]
> http://80.163.170.166/cgi-bin/db2www/wwwindex.dhu/print
>
> Så kan du taste Jenna's reg. nr. ind og så guider jeg dig lige igennem de

Er det det rigtige reg.nr. ? Hun findes ikke.

> Håber du forstår lidt mere af HD nu! Ellers må du sige til hvis du vil
> vide mere.

Det var en meget god forklaring, har dog lige et par spørgsmål mere:

Hvad er AA hofter ? Er det hvis flere hunde i en stamtavle har A hofter
eller...?
Jeg kunne jo ikke se Jennas tal, så måske er det et et dumt spørgsmål.

Held og lykke med Jennas HD foto i April
Hvad koster det egentligt, at få taget det / de billeder ? Skal hunden ikke
i narkose imens ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 14-02-04 19:00

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote in message

> Er det det rigtige reg.nr. ? Hun findes ikke.

05198/2003 skulle være det rigtige!

> Hvad er AA hofter ? Er det hvis flere hunde i en stamtavle har A hofter
> eller...?
> Jeg kunne jo ikke se Jennas tal, så måske er det et et dumt spørgsmål.

Nej, der er ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar. AA er Albuerne. De måles
i 0, 1 eller 2 hvor HD jo så måled i A B C D og E

> Held og lykke med Jennas HD foto i April
> Hvad koster det egentligt, at få taget det / de billeder ? Skal hunden
ikke
> i narkose imens ?

Tak!
Jeg vil forsøge at få taget dem uden narkose. Det kan lade sig gøre! Det er
kun hvis hundene virkelig er umulige de skal i narkose. Nogen dyrlæger
putter så desværre hundene i narkose alligevel!
Jeg ved ikke hvad det koster, men det er vist ret pebret!

Rinnie

Fra : Holm

Dato : 14-02-04 19:29

"Rinnie Ilsøe" <reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:c0lnrr$gdb$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> [...]
> putter så desværre hundene i narkose alligevel!
> Jeg ved ikke hvad det koster, men det er vist ret pebret!

Hej ..

Det er svært at tage fuldstændigt knivskarpe billeder uden narkose , især
hvis det drejer sig om en pen hip -undersøgelse hvor hofter/ben manipuleres
, og lægges i forskellige positioner !
Derfor vælger mange dyrlæger narkose ( en kortvarig narkose , uden tubus i
halsen ! )

Holm

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 14-02-04 19:37

"Holm" <dortheholm@mail.dk> wrote in message

> [...]
> , og lægges i forskellige positioner !
> Derfor vælger mange dyrlæger narkose ( en kortvarig narkose , uden tubus i

Den dyrlæge i Danmark der har flest fejlfri billeder, altså billeder der
ikke er blevet returneret af DKK gør det uden narkose. Der er flere der
benytter ham fra hele landet. Han ligger et sted i Kbh. - kan ikke lige
huske hvor. Han har i øvrigt aldrig fået returneret nogen og han har sendt
rigtig rigtig mange ind!

Fra : Holm

Dato : 14-02-04 20:39

"Rinnie Ilsøe" <reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:c0lprd$hjq$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> [...]
> huske hvor. Han har i øvrigt aldrig fået returneret nogen og han har sendt

.......også Pennhip billeder ??

Holm

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 14-02-04 20:50

"Holm" <dortheholm@mail.dk> wrote in message

> ......også Pennhip billeder ??
>
> Holm

Jeg kender ikke de medicinske betegnelser men jeg ved det er foto til HD og
AA bedømmelse ved DKK.

Fra : Holm

Dato : 14-02-04 21:52

"Rinnie Ilsøe" <reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:c0luls$lvg$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> Jeg kender ikke de medicinske betegnelser men jeg ved det er foto til HD
og
> AA bedømmelse ved DKK.

Hej Rinnie ..

Ok , her er et link hvor Pennhip er beskrevet , hvis du har lyst til at vide
noget om metoden.

http://www.bordercollieklubben.dk/DIVERSE_hd_hvordan.htm

Hilsen Holm

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-04 20:32

"Rinnie Ilsøe" <reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:c0lnrr$gdb$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...

> 05198/2003 skulle være det rigtige!

Aha. Du skrev 15198/2003 før
Nu virker det !

> AA er Albuerne. De måles
> i 0, 1 eller 2 hvor HD jo så måled i A B C D og E

Nå sådan. Jeg anede ikke, at man målte albuerne også. Her går jeg så ud fra,
at 0 er det tal, der helst skulle dukke op.
Undre mig lidt over bogstavet E. Kan sådan en hund i det hele taget gå ?

> [...]
> putter så desværre hundene i narkose alligevel!
> Jeg ved ikke hvad det koster, men det er vist ret pebret!

Ja, det er jo nemmere, hvis det kan lade sig gøre uden narkose.
Held og lykke med det. Gætter på, at vi hører om resultatet herinde. +
Prisen....

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 14-02-04 20:59

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote in message

> Aha. Du skrev 15198/2003 før
> Nu virker det !

Ja, det så jeg... Robin's starter nemlig med 1 - ellers ligner de hinanden
ret meget så det var nok der det gik galt!

> [...]
> at 0 er det tal, der helst skulle dukke op.
> Undre mig lidt over bogstavet E. Kan sådan en hund i det hele taget gå ?

Ja, 0 er det optimale! Heldigvis også det der oftest dukker op!
Jeg ved ikke med hunde med E, tror det kommer an på hvad race det er.
Desværre er det ikke uset inden for visse racer at avle på hunde med D...
Hvor umoralsk og modbydeligt det så end er! Det er netop de folk (og andre
der avler på dårlige hunde) der giver racehunde et dårligt ry!

> Ja, det er jo nemmere, hvis det kan lade sig gøre uden narkose.
> Held og lykke med det. Gætter på, at vi hører om resultatet herinde. +
> Prisen....

Det kan du tro!!

Rinnie

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 15-02-04 02:10

On Sat, 14 Feb 2004 15:49:03 +0100, "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk>
wrote:

> [...]
>DKK ), men er det et krav for alle racer. Er der ikke nogen racer, som er

jo schæfere og visse andre tunge racer, man er et svin hvis man avler
på hunde med HD så meget ved jeg da om det jeg har mødt flere der
skulle have deres hunde aflivede eller kun gå meget korte ture da den
ellers ville have kraftige smerter, og alt sammen kun fordi et eller
andet pengegrisk svin har avlet på sådanne hunde, de skulle selv have
tyret bonolockcement i hofterne skulle de

Fra : Doris

Dato : 14-02-04 17:26

Giver dig fuldstændig ret.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 14-02-04 17:32

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> wrote in message

> [...]
> andet pengegrisk svin har avlet på sådanne hunde, de skulle selv have
> tyret bonolockcement i hofterne skulle de

Jammendog, Punish, vi er jo sårrende enige nu!

Rinnie

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 15-02-04 02:43

On Sat, 14 Feb 2004 17:32:28 +0100, "Rinnie Ilsøe"
<reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> wrote:

>"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> wrote in message

>Jammendog, Punish, vi er jo sårrende enige nu!
>
>Rinnie

jammen så skal det altså heller ikke ske mere i år

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 14-02-04 17:52

> jammen så skal det altså heller ikke ske mere i år

Nej, nu sætter jeg et rødt kryds i kalenderen!

Rinnie

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 14-02-04 19:08

On Fri, 13 Feb 2004 22:07:45 +0100, "la_dk" <la_dk@hotmail.com> wrote:

>Hej Rinnie !
> Hvem har spist din sukkermad??
>Jeg er et voksent menneske med stor respekt for dyr!
>Mvh. Lise

hmm hvor er starten på dette indlæg mon henne ? nå men som jeg ser det
så er det vigtigeste ved at avle hvalpe ligegyldigt om det er
gadekryds eller med stamtavle, at man har hvalpekøberne inden man går
i gang, hvis man ikke har det eller er ret sikker på at nogen vil have
dem, så er man for egoistisk, og hvalpene ender med aflivning eller på
internat, og så har historien kun været en god oplevelse for
opdrætteren men ikke for hundene. Og helt ærligt der er altså nok
gadekryds herhjemme ! bare kig på internaterne, der er masser af
stakkels hunde ingen vil have bare fordi de er gadekryds ! så hvorfor
lave flere ?

Fra : Holm

Dato : 14-02-04 12:33

> [...]
> gadekryds eller med stamtavle, at man har hvalpekøberne inden man går
> i gang, hvis man ikke har det eller er ret sikker på at nogen vil have

Hej

Ja , jeg giver dig ret Punish.
Man skal virkelig overveje ansvaret når man bringer nye hunde ind i verden !

Jeg er jo en af de "væmmelige" der har avlet 7 gadekryds hvalpe , men det
var med grundig overvejelse.
Jeg vidste at mine forældre hunde var HD fri , og jeg vidste præcis hvilket
temperement både mor og far besad .

Jeg besluttede mig for at tage det fulde ansvar for hvalpene , og for at
følge dem resten af livet .
Jeg lavede kontrakt på hver hvalp , og den indebar at skulle nogle af
hvalpene havne i den situation at de skulle have et andet hjem , så skulle
de aflevere hvalpen til mig igen .
Jeg lod alle vide at de til enhver tid kunne henvende sig til mig for at få
hjælp , ligeledes mht pasning og lign.

Jeg knoklede med at præge hvalpene på alt , børn , andre dyr , voksne , lyde
, at få klippet negle , og blive undersøgt alle vegne osv.
Jeg fik dem alle ormebehandlet og vaccineret inden de forlod mit hjem , og
denne jul fik jeg en hilsen fra dem alle , og de stortrives i deres nye hjem
og har det godt .

jeg ville aldrig avle hvalpe hvis ikke jeg magtede disse ting , for det
skylder man sine hunde , så de netop ikke ender i sørgelige situationer.
Desuden gjorde jeg meget for at finde de rigtige købere , og jeg anmodede
alle om at træne med disse hvalpe , da de var halvt Border collies ..de
fleste træner agillity med dem , med stor succes , samt lydighed .
Man skal selv vide præcis hvad de hunde man avler , kan bruges til , så de
ikke ender som problem hunde .

Ja ...der er desværre alt for mange hunde , også de ægte , som bliver
fejlplaceret og glemt ...og aflivet .
Så det er er et stort og alvorligt ansvar at bringe hvalpe til verden .

Mange hilsener
Holm

Fra : Doris

Dato : 14-02-04 16:26

Lige en kommentar herfra. Jeg startede med shæfer to af slagsen, brugte
dem til træning og udstilling, men hvor kostede det tårer, når de var ni
måneder og skulle til røgten for HD og ikke var ren i den. Garantien på
hvalpen, enten en ny hvalp eller beholde den man ikke kunne bruge til det
man ville og så halvdelen af pengene tilbage. Sådan gik syv år, det var HD
eller noget andet i vejen, måske hørte jeg til de uheldige :( Men vise versa
tyve år nu med gadekryds og ingen udnødvendige dyrlægeregninger, såååå :)
Hilsen Doris og to STORE gadekryds.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 14-02-04 16:29

"Doris" <xdoris@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
versa
> tyve år nu med gadekryds og ingen udnødvendige dyrlægeregninger, såååå :)

Ja, desværre er nogen racer mere udsatte end andre men her er man heldigvis
blevet obs på problemet... Og så er det jo også op til hvalpekøber at
undersøge sagen ordentligt lige som det er op til sælger at informere,
specielt ved de udsatte racer, om hvordan man begår sig i hvalpens
vokse-periode hvor den er mest udsat for at udvikle det.

Rinnie

Fra : Brian Olesen

Dato : 15-02-04 15:46

Hejsa

> [...]
> specielt ved de udsatte racer, om hvordan man begår sig i hvalpens
> vokse-periode hvor den er mest udsat for at udvikle det.

Hey, hvordan pokker vil du som hvalpekøber undersøge sådan noget ordentligt?
Det er sgu en letkøbt bemærkning!

Jeg har i det ene tilfælde købt hos nogle meget behagelige mennesker. Hunden
havde en fantastisk psykke indtil hun var 8 mdr, hvor hun måtte aflives på
grund af e-hofter.
Den anden var efterkommer af en Danmarksvinder flere år i træk.
Nej når man har måttet aflivet 3 hunde af sin ynglingsrace og 2 af disse
havde hd og den 3. en dårlig psyke, så slipper ens tiltro til opdrætterne
sgu op. Og ja jeg har fulgt de fleste af opdrætterens råd, købt i dyre domme
af godt hvalpefoder, trænet /leget med dem siden den dag de kom ind i huset,
men nej hd har ingen grænser og lader såå! mange købere tilbage med smerten
med en hund, der ikke kan tilbydes et ordentligt liv.
Jeg kunne godt finde på at købe schæfer en sidste gang, men så ville det
bygge på nogle sommerferieture ned i det mørke tyskland til de gamle
østtyskere helt nede i bjergene, som stadig holder stævner med hundene som
hyrdehunde. Jeg vil i hvert fald have utrolig vandskelligt ved at turde tro
på en dansk opdrætter igen.

Mvh. Brian

Mvh. Brian

Fra : kim

Dato : 15-02-04 16:12

> [...]

> hyrdehunde. Jeg vil i hvert fald have utrolig vandskelligt ved at turde

Hej Brian

Og i østtyskland skulle det så være bedre?
Der bruger de jo det samme materiale som vi gør.
Du skriver din ene hund var efter en danmarksvinder flere år i træk, hvad er
det udstilling eller?
Det er jo ikke nogen garanti fordi den er køn så er den osse sund både
fysisk og psykisk.

Lige til sidst vil jeg indskyde at jeg har hentet hunde i tyskland hvor jeg
både har fået gode og dårlige hunde ud af det.

M.V.H Kim

Fra : Brian Olesen

Dato : 15-02-04 17:19

> Hej Brian
Hej Kim

> [...]
> Der bruger de jo det samme materiale som vi gør.
> Du skriver din ene hund var efter en danmarksvinder flere år i træk, hvad
Ja det var en danmarksvinder ved hovedavlsskuet gennem flere år. Jeg kendte
selv hunden og det var en herlig hund. Men der skal jo også 2 til at lave et
kul hvalpe. Jeg så da moderen, men hun virkede ikke imponerende men
rimelig sød.

> Det er jo ikke nogen garanti fordi den er køn så er den osse sund både
> fysisk og psykisk.
Nej, men alligevel er kravene jo ganske store til schæferhunde. De skal
bestå bhp prøven uhp plus noget lydighed for at kunne blive avls-kåret, men
alligevel går det jo ufatteligt dårligt.

> Lige til sidst vil jeg indskyde at jeg har hentet hunde i tyskland hvor
jeg
> både har fået gode og dårlige hunde ud af det.
Jamen jeg tror da også, at de laver dårlige hunde dernede og dem vil de da
med garanti gerne sælge til en dum dansker, hvis en sådan kommer forbi og
det var selvfølgelig ikke møntet på dig. Men der findes jo heldigvis stadig
gamle linjer, der ikke er helt ødelagte. det er nok bare svært at finde ind
til dem.

Mvh. Brian

Fra : kim

Dato : 15-02-04 18:49

> [...]
stadig
> gamle linjer, der ikke er helt ødelagte. det er nok bare svært at finde

Jeg kan godt nok ikke lige genkalde en hun der var årsvinder på HAS flere år
i streg, men der er jeg osse mere til brugslinier så jeg skal indrømme det
heller ikke har min interresse.
Hvad angår dum dansker så har du nok ret i et vist omfang, men der hvor jeg
hentede kendte jeg opdrætteren i forvejen og jeg fik osse en kanon hund (hun
kunne godt nok ikke vinde en udstilling men arbejde det ku hun) den anden
jeg hentede var osse fra et kendt sted men der var der både ringe hofter og
ikke helt ok væsen på trods af at blodlinierne var noget af det rigtigt
gode.
Jeg vil til slut sige du får intet ud af at ta til østtyskland , det gamle
blod derovre er ikke så førbart så hvis du er vant til højavl vil du måske
opleve nogle meget store vanskeligheder når du skal igang med træningen.

Og hvad angår kravene til avlskåring så blir det forhåbentlig sværere endnu
når vores nye programmer træder i kraft, kun på den måde kan vi komme af med
de svage hunde.

M.V.H Kim

Fra : Winther

Dato : 15-02-04 19:00

"kim" <blahh@punktumdk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
endnu
> når vores nye programmer træder i kraft, kun på den måde kan vi komme af

Vil du fortælle lidt om hvilke nye programmer, hvori består de ændrede krav?

Vh. Winther

Fra : Brian Olesen

Dato : 15-02-04 19:12

Hej Kim
Det lyder meget spændende det du siger der.

> [...]
endnu
> når vores nye programmer træder i kraft, kun på den måde kan vi komme af
Ja det glæder jeg mig til at se mere om. Man ville nå langt, hvis også man
primierede venlige hunde, som selvfølgelig kan arbejde. Hvis du har nogle
links til hvor man kan se dette program er jeg meget interesseret. Een gang
schæfermand - altid schæfermand ikke?

Mvh. Brian

Fra : Brian Olesen

Dato : 15-02-04 15:38

Hejsa Doris
Har sgu selv næsten haft samme historie. Flot at osse vi kan blive enige en
gang imellem. Hvad sker der med folk i disse dage?

Mvh. brian

Fra : Brian Olesen

Dato : 15-02-04 15:37

hejsa Holm

> [...]
> fejlplaceret og glemt ...og aflivet .
> Så det er er et stort og alvorligt ansvar at bringe hvalpe til verden .

Virkelig flot indlæg. Det må være spændende sådan at følge sine hvalpe.
I forige århundrede nej hihih 1800-tallet var der jo mange herremænd over i
england, som gjorde præcist det samme som du aaltså faktisk laver en race
efter egne specifikationer om jeg så må sige. Der skal godt nok noget
toldmodighed til, men hvis det lykkes må det være helt utrolig fantastisk en
oplevelse.

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 14-02-04 22:43

"la_dk" <la_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg ved ikke om jeg bevidst ville vælge at avle gadekryds, det tror jeg nu
næppe jeg ville, men jeg ser intet galt i dem. Og med hensyn til deres
sundhed, synes jeg tit at ha' hørt, at det er gadekryds der er de sundeste,
race hunde er tit for indavlet ( har jeg læst og hørt ).

Mange hilsner fra

Bolette ( der har en gårdhund uden papirer, og papir eller ej, jeg elsker
ham lige højt, og han er sund og rask og har det bedste sind )
www.bolettes.dk

Fra : la_dk

Dato : 15-02-04 10:38

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> www.bolettes.dk
>
> Hejsa! Jeg vil stadig bare have et afkom fra min hanhund. Jeg er helt med
på at der kommer et helt kuld ud af det, men jeg kender mange som beundrer
min hund, så det vil ikke blive svært at afsætte dem. Jeg har altid haft
racehunde, sunde og raske, men denne her har det som jeg ville ønske de
andre.havde... Selvfølgelig kan jeg ikke vide om den tæve jeg søger har de
egenskaber der passer hans, men det er et forsøg værd, ellers havde jeg ikke
forsøgt mig. Det er særlig temperamentet jeg stiler efter. Det er ikke en ny
race, jeg søger at avle, men en dejlig familiehund af samme type, som den
jeg har.
Mvh La.

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 15-02-04 13:06

"la_dk" <la_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej igen

Mit indlæg var ikke ment som et angreb, tvært om. Jeg synes gadekryds er
skønne, og jeg er så vidt ikke imod det, siger dog at jeg ikke selv ville
gøre det, men ville vælge en hund af samme race som min egen.

Kunne også sagtens selv finde på at lade min Nicki parre en anden hvis der
var nogen der ville bruge ham, også uden han har papirer. Dertil vil jeg
lige tilføje, at jeg kender noget til hans familie og ikke kun hans
forældre, men også hans bedste forældre.

Understreger klart og tydeligt, gadekryds og racehunde uden papirer, er
mindst lige så dejligt ( og sunde ) som racehunde med papirer. Efter min
mening.

Mange hilsner fra
Bolette
www.bolettes.dk